Får att hålla ihop och räcka till – tips

22 oktober, Klockan är strax efter 06 och jag sitter uppkurad i soffan under gul mjuk filt, med nybryggt kaffe och tända ljus. Den här stunden är helig tänker jag.

Under de senaste veckorna har jag träffat på många kvinnor som jobbar mycket och inte verkar hitta tid för njutning i mellan. Eller, tiden finns, men det verkar som att de känner att de inte är värda att pausa för återhämtning – utan måste göra något produktivt, duktigt och prestationinriktat av alla timmar på dagen.
Ibland ramlar jag själv ner i samma mönster.

Jag är inne i en period just nu som tar väldigt mycket – allt är så himla skoj och maxat, ger energi och massa nya intryck. Allt positivt, men jag blir helt dränerad.
Och passar jag mig inte här så kommer jag ligga som en blöt fläck och gråta på köksgolvet när det lugnar ner sig igen.

För att påminna mig själv och er hur viktigt det är med återhämtning så tänkte jag lista ner vad som funkar bäst på mig.

-I dessa perioder ser jag till att bada mycket kallbad, det stibiliserar. Endorfinerna sprutar runt i kroppen och jag mår verkligen bra av denna rutin. Det funkar bättre på mig än att gå en timme till gymmet, vilket jag verkar ha väldigt svårt för at prioritera.

(fortsättning dagen efter…)
-Jag sover också. Jag har börjat prioritera sömnen denna höst. Det har jag inte gjort innan – jag har tyckt att de timmarna efter barnen gått och lagt sig är guld värda för att jobba ikapp det jag missat under dagen eller tänka på att vara en närvarande partner. Fast nu har jag valt mig själv istället, somnat bredvid lillebror om kvällarna och vissa nätter sover jag nio timmar. Jag bunkrar sömn.
Jag vaknar väldigt tidigt varje morgon så detta är viktigt om jag ska orka i längden.

-Yoga. En tio till tjugo minuter räcker. Några övningar som sträcker ut den stela kroppen.
-Naturen. Går ut och andas vid havet. Promenerar, rensar huvudet, lyssnar på musik som lugnar och tröstar.
-Väljer bort det sociala på fritiden och försöka vara tyst. Drar mig undan.
-Låter mailen vänta och ser ett avsnitt av en serie, mitt på dagen utan dåligt samvete. Allt finns kvar och hjärnan får vila.
-Drar ett vägledningskort varje dag och går en tur i trädgården.
-Att äta bra, få i sig näring.. Här är jag kass… Jag äter inte när jag är inne i intensiva perioder. Jag känner att det saktar ner mitt tempo och jag tycker också mat är motbjudande under dessa tillfällen. Märkligt, då, när man det behöver det som mest liksom. Jag vet att jag har ett problem här och detta behöver jag jobba på. Note to self – ät lunch idag.

Det var lite av vad jag måste tänka på för att hålla i längden. Sitter just nu och schemalägger vila och bokar in helt oproduktiva dagar i kalendern under november.

Vad gör Du för att hämta hem dig själv?

På tur i Halland – del 1

Tre dagar i Halland – hur fyller man dem på bästa sätt?
Jo, Hanna Wendelbo och jag har plockat fram våra bästa guldkorn och bjudit hit våra vänner så de ska få uppleva dem med oss.

Vi började dock i Majorna, Göteborg. Här bjöd Hanna på musslor och Fish & Chips från Hasselsons Matlucka.
Det var otroligt gott! Jag har massa fina bilder från Hannas ateljé från i fredags då jag var där med KLco så jag visar ett separat inlägg från det en annan dag istället.

Vi lämnade Majorna  och körde mot Tjolöholms Slott som ligger på en halvö 30 minuter utanför Göteborg och tillhör Kungsbacka Kommun. På vägen dit stannade vi hos Marieborg Gårdsbutik för att köpa pumpor.

Här har de pumpautställning just nu och deras utbud var gediget – väldigt många vackra pumpor.

Både för dekoration och mat – de här små åt vi hyvlade till kvällens middag tillsammans med havtorn.

Man kan också passa på att spana in all deras chili i växthuset och planera inför kommande trädgårdssäsong.

På vägen in till Tjolöholm slott så stannade vi vid Grindstugan och fotade lite. Så vacker!
Den här kan man hyra om man ska bo över på området.

Vi hade bokat in oss i stugorna i Allmogenyn på Tjolöholm. Denna by lät Blanche Dickson bygga för arbetarna på slottet – hon ville bygga upp ett litet samhälle där familjerna kunde bo och trivas. Detta var runt sekelskiftet då många svenskar emigrerarade till Amerika så hon försökte göra det så attraktivt som möjligt att stanna. Alla barn som föddes fick ett eget bankonto med en peng till studier –  de hade en skola, en kyrka, bibliotek och mycket mer.

Det är alltid fantastiskt att höra om fru Dickson och hennes tid på slottet.

Vi fick en rundvandring i byn och bland dess trädgårdar – smet in i kyrkan för att kika på det vackra ljusinsläppet genom murgrönan och pratade om den tiden då slottet stod övergivet och förfallet.

Katten Sigge var med oss nästan hela tiden. Fick mig att sakna tiden med katt hemma.

Jag norpade åt mig lite fröer. Hanna har tipsat mig om att alltid ha en liten påse i fickan vid denna tiden på året så man kan lägga fröställningar där i och plantera i egen trädgård till våren. Smart.

Det är så fint att höra om vårt arv och hur de levde kring förra sekelskiftet.

Smart sänglösning på kökssoffan. Alla stugor har två rum – ett för kök med tillhörande matplats och ett sovrum. Detta sovrum stod ofta oandvänt eftersom man hade det som gästrum, så familjen och alla barn (ibland 7st!) knödde ihop sig i köket och sov på kökssoffan eller på golvet.

Här på slottet var det dock ingen brist på utrymme och trängsel. En otroligt vacker byggnad som just nu har detta röda vildvin som smyckar fasaden ut mot dess trädgårdar och havet.

Här vill man ju vara! Inom kort visar jag foton inifrån slottet också.

Älskar hur trädgårdarna är uppbyggda runt slottet. Om du vill veta lite mer så spelade vi in en livesändning härifrån igår och om du frågar mig så tyckte jag den blev så himla bra. Mycket historia från Tjolöholm, inspiration och trädgårdsprat. Du kan se den här.

 

Sommarens sista suck

Sista buketten dahlior för i år. Kan det vara så?
Dessa plockade jag inför helgen och satte i mitt nya gula kök.

Jag letade efter en kulör som drog åt havre då jag gick till den lokala färgbutiken. Och väl där så bestämde jag mig för att måla med Emily Slottes färg Gul Antik – den passade så bra.
Kalla det att härma eller inspireras – vilket som. Fint blev det!

Här kan du se bild på Emilys fina gula köksskåp och här är ett inlägg om kulören.

Lite vemodigt va?
Men vad mycket njutning vi haft av alla våra dahlior i år. Nu ska de få vila i källaren tills det är dags för nästa säsong.

Denna vecka ska jag iväg på en resa genom Halland med gänget som jag var i Frankrike och i Dalarna med. Det ska bli roligt att träffa alla igen. Ser extra mycket fram emot att bo över i Allmogebyn på Tjolöholms slott. Följ med oss i story på Instagram och få tips på guldkorn i Halland. Önskar er en fin vecka.

 

Rosa morgon

Klockan visade 07.44 då jag gick strandpromenaden fram denna stilla morgon. Dimman svepte över vattnet längs Getterön och drev vidare mot Skrivarklippan medans jag tog mig till min brygga. Det var inte bara soluppgången som var färgad rosa – även tången vid havskanten bjöd på en härlig färgpalett denna fredagsmorgon.
Nyponrosorna var kylbitna och en över bladen var alldeles krispigt frostiga. Underbar morgon.

Har du sett så vackert?

Ett morgonbad för att starta dagen.

Vattnet var klart, kallt och omfamnande. Tack havet – för alla baden. De ger mig så mycket.

Ser du dimman i horisonten?  Ännu vackrare i verkligheten givetvis.

Visste du att:
De direkta effekterna av kalla bad är starka, men följderna av regelbundna kalla bad är än mer påtagliga. Direkt när man kliver upp ur iskallt vatten sänks blodtrycket. Med regelbundet kallbadande kan blodtrycket sänkas över tid. Kalla bad kan ge mindre värk och smärta samt minskad stress. Det kan minska risken för och symptomen på bland annat ångestsyndrom, diabetes, migrän, hyperaktivitetsstörning och andningssjukdomar. Studier visar att effekten stärks ju oftare du badar. Flera saker påverkar – som ens hälsostatus, hur kallt vattnet är och hur länge man exponeras för det. Men gemensamt för alla kalla bad är att en kort exponering för kyla påverkar oss positivt under en längre period.
– Man har i forskning sett att kontinuerliga kalla bad påverkar vårt immunförsvar positivt. Det är också tydligt att det kan förbättra stresstillstånd,  /Linda Ahlgren

 

Önskar er en fin helg.

Status just nu

Jag har över åtta påbörjade utkast till inlägg på bloggen som jag inte lyckats skriva klart. Det handlar bland annat om håret, skam, loppisfynd, våld mot kvinnor, dahlior, inredning och mitt jobb.

Men jag har fått någon slags konstig skrivkramp den senaste tiden och jag tror nog aldrig den drabbat mig förr – inte alls under dessa tolv år som bloggare. Det är något med det bitiga och ifrågasättande klimatet i forumet som väcker någon slags obehag och självförakt  i mig och jag kan fasen inte svälja bort det.
Jag lyssnade på Billgren & Woods senaste podd och de sätter verkligen ord på vad jag känner.

Det är komplicerat – jag känner så stor skam. Och ångest. Jag hoppas sannerligen detta går över inom kort för jag har så mycket viktigt och härligt jag vill fömedla till er.

Jag kommer tillbaka. Kanske redan i eftermiddag, ska försöka skaka av mig obehaget.
Men då vet ni i alla fall varför det är lite tyst. kram från mig.