
Hej där! Följ med mig till helgens matmarknad i Pézenas.
Jag tar alltid med mig en stråväska så att jag får plats med alla grönsaker, frukter, kryddor och all pasta jag köper. Nästa nivå är nog att skaffa en dramaten Det verkar vara det självklara valet bland de äldre, kloka damerna på marknaden.

Vi åker dit tidigt, medan morgonen fortfarande är sval. Min man brukar vara snabb att knipa ett bord på stadens populäraste café, Café des Arts. Under tiden strosar jag runt bland fruktstånden och köper bigarråer och annan frukt.
Sedan ställer jag mig i kön till bageriet precis bredvid caféet. Det lustiga är att man bara kan beställa dryck vid bordet, men det är helt okej att ta med sig egna croissanter, baguetter och andra godsaker från bageriet. Väldigt osvenskt och jag gillar det.

Sedan packade jag upp frukosten på bordet. En baguette med skinka och ost, en smörig croissant och en ask söta bigarråer. Till det serverade en trevlig kypare nypressad apelsinjuice och rykande hett kaffe. En ganska perfekt start på dagen, om du frågar mig.

En mysig start på dagen helt klart.

Dags att köpa skinka och pasta. Jag svängde också in på apoteket med mitt svenska recept på östrogenplåster och hör och häpna – jag fick en ask. Den är beställd och jag ska hämta upp den måndag morgon.

På vägen till bilfen plockade jag en stor bukett rosa blomster och lät Boris bada här bakom mig en stund.
¨
När vi kom hem packade vi snabbt in alla våra fynd i kylen, bytte om och slängde ner det sista i strandväskan. Sedan styrde vi bilen mot stranden.
De hetaste timmarna på dagen tillbringade vi i havet, det enda stället där man faktiskt känner sig sval just nu. Här råder värmebölja, men det har väl knappast undgått någon som sett nyheterna. Jag vet att ni också har det varmt i Sverige, men här ligger temperaturen ungefär tio grader högre… puh!

Värmen gör också att man inte orkar laga mat förrän efter klockan åtta på kvällen. Det är nog det jag tycker är jobbigast. Jag äter helst vid sex, så att kroppen hinner smälta maten innan det är dags att sova.
De senaste åren har jag blivit ganska mån om mina rutiner och vad jag stoppar i mig. Här blir det lite väl mycket gluten, bröd, vin och sena middagar. Härligt på sitt sätt, men inte direkt optimalt för hur jag mår. Så om det är något jag faktiskt längtar efter när vi kommer hem så är det min pilates, vettiga mattider och noll bröd. Haha!
Tänk att man har blivit en sådan person som längtar efter vardag, rutiner och hälsosamma val. Det trodde jag aldrig.

Zucchini och citron köptes på marknaden. Jag brynte dem lätt i panna och kastade in dem i ugnen en stund, rev citronzest och salt över.

Serverade till färsk tagliatelle med lufttorkad skinka, mozzarella, melon och solmogna tomater. Jag hoppade faktiskt över pastan dock, den kändes som total överkurs och var egentligen helt onödig på tallriken.
Gott var det i alla fall!

Till dessert blev det söta, kylda bigarråer. Den perfekta avslutningen på en varm sommardag.

Och en mysig film också. Vi såg Je m´mapelle Agneta som har spelats in här i en av grannbyarna. Den var fin! Vad tycker ni om den?
Månen reste sig över taken och dagens sista simtur togs innan huvudet nådde kudden. Fin lördag.






















