Alla mina fynd från EMMAUS

Hettan här nere är absurd. Det går knappt att tänka klart och inte heller fungera normalt.
Jag tror temperaturen stod på 44 grader då vi satt i bilen hem från stranden idag. Det var till och med jobbigt att ligga på stranden under parasoll… fick ligga i vattnet för att inte få klaustrofobi i min egen kropp. Stackars bebisar och äldre. Och alla som jobbar utomhus. Såg några män som la asfalt på vägen hem och jag fattar inte hur det klarade det. Jag klarar knappt av att bära mina kassar upp för trappan. Det går inte gå barfota ute för man bränner fötterna och smälter bort.

Men fynden jag gjorde på Emmaus idag gör mig allt lite pirrig ändå.
Köpte en stor antik säng i gjutjärn också och tänker att den kommer vara så fin på vår terass. Jonas är skeptisk… tycker den var för bred.
Men den kostade bara 40 euro så den kommer få bo i källaren fram till vi bygger boende där nere om vi inte finner plats för den just nu. Den stora blommiga skålen ska jag servera sallader i. Huvudet får jag se om jag behåller eller tar med til butiken i Varberg för vår vintagehylla.

Och spegeln! Otroligt vacker. Prutade ner den til 40 euro och lätt värt priset va? Vad tycker ni?

Boris ligger inne och vilar på svala stengolv. AC’n i huset jobbar på och håller oss svala.

Pallar inte vara utomhus och längtade efter min säng, AC och en bok. Tänkte ligga här och slumra en stund men så fick jag några jobbsamtal och hela min vilsamhet var som bortblåst. Egenföretagarens bittra baksida. Man är aldrig ledig.

Jo, detta bord köpte vi också. För 20 euro.
Det låg en glasskiva på men den plockade vi bort och la den här röda marmorn på istället. Jag ska klippa bort rottingen under också för det blev lite väl chabby chic. Eller hur?

Sängen jag köpte ser ut som den Jonas ligger i och för bara några hundralappar blev den min, helt otroligt ju.

Hur kan han redan ha läst 621 sidor? Det unnar jag honom i och för sig. Om det är någon som behövt semester så är det denna stjärna.

Nä, nu ska jag ta med mig min öl ut hit och lägga mig bredvid med min bok. Solen bränner inte på längre och vi ligger i skuggan. Hoppas ni fått en bra tisdag och mår fint.

Min trädgård i juni, husvisningar och en sista för allt…

Min svenska trädgård prunkar just nu och jag får uppdateringar från både mamma och svärmor om hur mina växter mår. Lire löss på dahlian och vallmons sista suck. Det ä är varmt och torrt. De vattnar och pysslar om. De är där och rensar, binder upp och plockar.
De sätter roskvistar i vas och bär in för visningar av huset och de är ett enormt stöd för oss då vi är på resande fot.

Så bra att vi fick till alla visningar av huset då vi var bortresta. Fick en uppdatering av mäklaren igår och idag kommer fler familjer för att kika på vårt hem.

Jag längtar efter att få njuta av den sista sommaren här ute. De sista stunderna i bastun medan sommarregnet smattrar mot taket, de sista dahliabuketterna som plockas in, rosenskärans blomning på väg in i hösten och alla äpplen som faller ner i gruset utanför växthuset. Att få stanna upp och ta in allt det där en sista gång.

Tänk att jag varit så dålig på att använda mina eldfat. Nu ska jag gå all in i år.
Maxa allt som detta vackra hem erbjuder. Jag känner mig inte så sorgsen längre. Jag känner mest pirr och förväntan.

Det är fint. Önskar er en härlig vecka.

vill ni läsa ett fint reportage Hemnet skrivit om vårt hem så finne ni det här så finner ni det här 

Ett första vykort från semestern

Jag vaknar tidigt. Som vanligt även under semestern. Enda skillnaden är att jag sätter mig med en bok istället för jobbet i knät. Solen går upp över hustaken och morgonen är sval och tyst. Om man bortser från tornfåglarnas sång och tuppar som ropar att natten är slut. Det är bara jag som är vaken. Jag dricker kaffet långsamt.

När min man vaknar så gör han mig sällskap efter ett morgondopp i poolen. Vi planerar dagen.
Matmarknad först. Sedan väcka barnen. Sjunga jamåhanleva och öppna paket. Sedan packa strandväska. Ligga på rad i varsin solstol i några timmar och sedan åka hem. Slumra med bok över bröstet i svalt sovrum.  Peppa igång varandra inför middag och fotboll. Bra plan.

Vi är på semester. Dagarna flyter samman och jag tänker att jag ska blogga men hux flux är dagen slut. Uppdaterar andra sociala medier snabbt i min telefon i farten. Har ingen direkt plan med min digitala närvaro när jag är ledig utan låter lusten styra.

Här kommer en lång fotoserie från min telefon för kameran har fått vila. Vi spelar chicago, äter jordgubbar och är ohyggligt lata. Alla planer på att bygga ett kök i trädgården har lämnats över till hantverkare och jag packade inte upp mina kläder och vek in i garderob förrän på tredje dagen. Södra Frankrike är hett och vackert i juni. Gränderna i Bezier dallrar av värmen och allt går långsamt. Som i slowmotion.

Jag läser Ultravåld just nu och jag slukat med hull och hår.

Sagt om boken:
”Jag skulle lätt läsa fyra hundra sidor till om den här dysfunktionella familjen och får Tone Schunnesson inte Augustpriset i höst ska jag äta upp min fars gamla träbonnar.” Sydsvenskan

Det är så vackert. Hjärtat smälter i värmen. Blir snäll i magen och tar av mig min klocka som räknar steg. Här är man still mest hela tiden,  ligger i svalt hav eller pool och dricker kokosvatten i mängder. Man flyter nästan bort i de höga temperaturerna.

AC inne där Boris håller till om dagarna. Givetvis.

Om kvällarna tar vi turen upp i byn. Äter på en restaurang eller flanerar runt med våra långa killar i gränderna. Pratar om livets stora och lilla.

Jag gör frukosten varje morgon och idag åt jag en croissant. Ångrade mig direkt då illamåendet låg som en blöt filt över förmiddagen därefter.  Kan celiaki debutera även i vuxen ålder? Har klimakteriet kickat igång detta hos mig…? Förresten. Bara ett halvt paket kvar av mina östrogenplåster och påminner mig själv om att börja leta och jaga efter nya….
Hur långe ska bristen på medicin för kvinnor hålla i. Blir vansinnig.

Hej. En selfie från vad jag går klädd i just nu.

Min lunch på strandrestaurang.

Min fina 16-årings frukost. Hurra!

En snygg kille på kvällskanten.

Skal av uppätna ostron. Frosseri pågår.

Första middagen då vi kom hit. Plock är det bästa och enklaste när man är trött efter resa.

En annan frukost.

På promenad genom Pezenas. Varje gränd är ett konstverk. Har ni varit där?

Min otroliga bok. Läs den. Bara gör det!!!!

Flitigt arbete och trägen bön gör dagen kort och kvällen skön

Jag använder mig själv som person dagligen i mitt arbete. Det är så hela mitt företagande är uppbyggt eftersom jag är bloggare. Mina personliga reflektioner, vad jag gör och hur jag ser ut. Allt jag gör kretsar kring det och det är såklart förbannat märkligt att jobba på det sättet. Hybris och självhat går verkligen hand i hand i mitt lv.

Är naturligtvis väldigt van att vara med på foton efter alla år både bakom och framför kameran och det är inte jobbigt att vara med på bild för mig.

(reklam för mitt egna)

Men det blir något annat när jag fotar kampanjfoton till K LAGERQVIST. Det var samma när jag arbetade med mitt förra varumärke. Jag blir med ens väldigt självmedveten och dömande när jag ska fronta en kampanj som den här. Men vi blev nöjda med bilderna och släpp väntas till helgen.

Theoni och jag drog till Tjolöholms slott med kameran. Älskar denna plats!

Min mamma tog med mig hit när jag var liten, och berättelserna om familjen Dickson och deras fascinerande öde har följt mig sedan dess. Slottet är magnifikt, trädgårdarna likaså, och här finns både café och god lunch för den som vill stanna en stund. Missa inte heller en rundvisning, historien bakom huset är minst lika imponerande som arkitekturen och inredningen.

När ni ändå är där, ta en promenad bort till stugbyn. De charmiga husen byggdes i början av 1900-talet som arbetarbostäder för dem som arbetade på godset och är ritade i samma engelskinspirerade Arts and Crafts-stil som präglar hela Tjolöholm. Det känns nästan som att kliva rakt in i en liten brittisk by.

Jag gjorde det med ett gäng tjejer för några år sedan och minns fortfarande kvällarna med kortspel, god mat, skratt och långa samtal.

På vägen ut mot Tjolöholm passerar man också de välkända pepparrotsfälten i Fjärås, där pepparrot har odlats i generationer. Området räknas fortfarande som Sveriges centrum för pepparrotsodling.

Så om ni kör mellan Göteborg och Varberg, Falkenberg, Båstad eller Halmstad i sommar —> planera gärna in ett stopp här. Det är en av Hallands allra finaste platser.

Vi släpper klänningar, blusar, kjolar och stickat till helgen.

Sant! Trägen bön kanske jag dock ej ägnar mig så mycket åt.

Ska visa er mer av helgens släpp. Är nästan klar med bilderna och ska nu tanka upp dem i vår webbshop. Så smidigt att göra allt själv, går himla fort att jobba när man är ett litet team.

ha en fin dag nu.

Lately – från mobilen och min vardag

Jag skulle ljuga om jag sa att dagarna lunkar på i det lugna tempot  jag så länge har försökt skapa i både vardag och fritid. Men det är ju trots allt juni. Månaden då födelsedagar krockar med skolavslutningar, jobbet hopar sig, trädgården exploderar i grönska och kalendern fylls snabbare än man hinner blinka. Och i år har vi dessutom toppat allt med en husförsäljning.

Så jag gör det enda rimliga. En raggardusch, en enkel klänning, lite rött läppglans och min paradrätt på bordet. Det får vara gott nog.

Det finns verkligen ingen anledning att göra det svårare för sig i köket än nödvändigt när tiden är knapp. Just nu lagar jag gärna stora satser av allt. Då räcker det både till lunchlådor dagen efter och till hungriga sommarlovsbarn som ramlar in genom dörren sent på kvällen och undrar vad det finns att värma.

På kalas blev det mängder av färskpotatis,  tzatziki, en somrig sallad och grillade kycklingfiléer. Enkelt, gott och lätt.

Glöm att jag ställer mig och gör tårta. Det blir god vaniljglass varvad med svenska jordgubbar och blommor. Lätt älskat av alla.

Ett annat gott tips som dessert är den här glassen. Väldigt viktigt att ni väljer Dämn Good med Mint, glöm inte mintsmaken… Askarna är väldigt lika.

En dag tog jag på mig finkläder och åkte till Båstad och mötte upp kollegor.

Sjukt smidigt att packa färgkoordinerat och bestämma outfits i förväg när man har mycket runt sig. Finns ingen anledning att göra skallen ännu mer rörig än vad den är just nu.

Så mysigt vi hade! Hannes, Hilda och jag på Skansen i Torekov. För er som gjorde en stor sak av att jag stod på fel brygga häromdagen så har ni alltså bevis nu. Jag befann mig faktiskt i Torekov trots allt… Hahaha! Både dopp i Båstad och Torekov alltså.
Lika härligt på båda platserna men bästa med hela vistelsen var såklart sällskapet.

Shit vad goda dessa cocktails var! Otroliga! Jag slutade dricka starksprit för många år sedan så jag smakade bara men den fick verkligen 10 av 10. Så roligt att det togs polaroidbilder under dagarna också. Väldigt personligt och mysigt.

Min man och jag. Undrar vart vi skulle här… Så maxade dagar. Vi har i alla fall städat huset och trädgården och lämnat över nycklar till mäklaren för visningar. Jösses vilket slit!
Men vi gjorde det! Vill tacka otroliga svärföräldrar för all hjälp.

Jag brukar må rätt dåligt den här tiden på året. Det klassiska är att jag står bland hundratals andra föräldrar på skolavslutningen och kämpar mot både tårar och panikångest. Så har det varit under många år. Juni har för mig ofta varit lika delar glädje och överväldigande press. Men inte i år.I år är jag lugn som en filbunke.

Om det beror på mina östrogenplåster, att jag har sänkt axlarna eller att jag under flera år byggt upp en vardag som faktiskt är hållbar, det vet jag inte. Kanske är det en kombination av alltihop.

Och nu har dessutom den yngsta gått ut högstadiet. Kanske var det på tiden att jag fick uppleva en skolavslutning utan att känna att jag måste hålla ihop med vita knogar.

Om det är något råd jag skulle vilja skicka vidare till generationen efter oss så är det det att- försök inte maxa allt. Ni behöver inte vara så förbaskat duktiga hela tiden och vara med på allt. Det tog mig några år att förstå det.

Och ärligt talat så är det ovärt att lära sig den läxan för sent.

 

Nu blommar vallmon för fullt och jag tror faktiskt aldrig att trädgården har varit vackrare än den är just nu. Det är helt otroligt.
Allt arbete med att plantera perenner, rensa ogräs, måla, städa och ta hand om varje liten vrå har verkligen gett resultat. Nu får vi njuta av vår lilla oas en sista säsong och det känns både fint och vemodigt.

Lyllos den som får flytta in och ta över allt detta. Inte minst den stora rabatten där mina hortensior börjar breda ut sig. Jag planterade tolv blå buskar med drömmen om att de en dag skulle rama in poolområdet på ett mjukt och frodigt sätt. Nu börjar man äntligen ana resultatet.

Bildbevis kommer senare i sommar när de blommar. Jag hoppas att det blir precis så vackert som jag har föreställt mig