Tre kjolar och zucchini

Hej där! Följ med mig till helgens matmarknad i Pézenas.

Jag tar alltid med mig en stråväska så att jag får plats med alla grönsaker, frukter, kryddor och all pasta jag köper. Nästa nivå är nog att skaffa en dramaten Det verkar vara det självklara valet bland de äldre, kloka damerna på marknaden.

Vi åker dit tidigt, medan morgonen fortfarande är sval. Min man brukar vara snabb att knipa ett bord på stadens populäraste café, Café des Arts. Under tiden strosar jag runt bland fruktstånden och köper bigarråer och annan frukt.

Sedan ställer jag mig i kön till bageriet precis bredvid caféet. Det lustiga är att man bara kan beställa dryck vid bordet, men det är helt okej att ta med sig egna croissanter, baguetter och andra godsaker från bageriet. Väldigt osvenskt och jag gillar det.

Sedan packade jag upp frukosten på bordet. En baguette med skinka och ost, en smörig croissant och en ask söta bigarråer. Till det serverade en trevlig kypare nypressad apelsinjuice och rykande hett kaffe. En ganska perfekt start på dagen, om du frågar mig.

En mysig start på dagen helt klart.

Dags att köpa skinka och pasta. Jag svängde också in på apoteket med mitt svenska recept på östrogenplåster och hör och häpna – jag fick en ask. Den är beställd och jag ska hämta upp den måndag morgon.

På vägen till bilfen plockade jag en stor bukett rosa blomster och lät Boris bada här bakom mig en stund.

¨

När vi kom hem packade vi snabbt in alla våra fynd i kylen, bytte om och slängde ner det sista i strandväskan. Sedan styrde vi bilen mot stranden.

De hetaste timmarna på dagen tillbringade vi i havet, det enda stället där man faktiskt känner sig sval just nu. Här råder värmebölja, men det har väl knappast undgått någon som sett nyheterna. Jag vet att ni också har det varmt i Sverige, men här ligger temperaturen ungefär tio grader högre… puh!

Värmen gör också att man inte orkar laga mat förrän efter klockan åtta på kvällen. Det är nog det jag tycker är jobbigast. Jag äter helst vid sex, så att kroppen hinner smälta maten innan det är dags att sova.

De senaste åren har jag blivit ganska mån om mina rutiner och vad jag stoppar i mig. Här blir det lite väl mycket gluten, bröd, vin och sena middagar. Härligt på sitt sätt, men inte direkt optimalt för hur jag mår. Så om det är något jag faktiskt längtar efter när vi kommer hem så är det min pilates, vettiga mattider och noll bröd. Haha!

Tänk att man har blivit en sådan person som längtar efter vardag, rutiner och hälsosamma val. Det trodde jag aldrig.

Zucchini och citron köptes på marknaden. Jag brynte dem lätt i panna och kastade in dem i ugnen en stund, rev citronzest och salt över.

 Serverade till färsk tagliatelle med lufttorkad skinka, mozzarella, melon och solmogna tomater. Jag hoppade faktiskt över pastan dock,  den kändes som total överkurs och var egentligen helt onödig på tallriken.

Gott var det i alla fall!

Till dessert blev det söta, kylda bigarråer. Den perfekta avslutningen på en varm sommardag.

Och en mysig film också. Vi såg Je m´mapelle Agneta som har spelats in här i en av grannbyarna. Den var fin! Vad tycker ni om den?
Månen reste sig över taken och dagens sista simtur togs innan huvudet nådde kudden. Fin lördag.

Vårt blivande kök i vårt franska hem

Jag var otroligt förväntansfull inför att komma ner till vårt franska hem den här gången. Medan vi varit hemma hade hantverkarna varit här och lagt stenplattor över hela vår patio i trädgården. ”Gör precis som runt poolen”, sa vi. Samma travertinplattor och samma beige, grova fog.

Det blev grå plattor med vit fog. Ja, det är väl sådant som kan hända när man inte är på plats och kan följa arbetet. Typiskt, förstås. Hantverkarna kom förbi för att inspektera resultatet och erbjöd sig direkt att komma tillbaka och lägga om fogarna när vi har åkt hem igen. Det uppskattar jag verkligen.

Så allt är okej och nu har vi ett bygge av utekök kvar här ute. Är så glad över att vi väntade med att göra klart allt. Nu har vi haft ett år med trädgården och inser vad vi har för behov och hur solen vandrar. Här skulle det ursprungligen vara en platsbyggd soffa.

Nu står där ett bord istället och så ska jag ställa en dagbädd på pation, plocka bort ett bord och bygga uteköket. Tror det kan bli bra i slutändan. kanske skippar vi pergola och nöjer oss med parasoll.

Den här ytan ser mycket mer klädd och trevlig ut när stenplattorna kom på plats.

Ljummet i vattnet nu. Jag var uppe redan 05.15 denna morgon och natten var fortfranade mörk. Byns belysning stängs av vid 24 så det vara bara jag, en mörkblå himmel, min kaffekopp och en svart katt som tog ett skönt morgondopp.

SEdan sätter cikador, tornseglar och tuppar igång vid 05.45… Det blir ett jäkla liv här ute. Men det är ett mysigt och trivsamt ljud tycker jag. Som att lyssna på vågor som bryter.

Är ni sugna på att se en AI-bild som vi skapat för att illustrera köket som ska byggas?

Vad tror ni? Vi behöver helt klart bygga någon bättre lösning för eldstaden så att det inte blir sotigt på väggen… men annars fint ju?!

Värmebölja i Languedoc

Kanske är det den första semestern på länge med så få måsten. Inga små barn att hålla koll på. Minimalt med arbete. Ingen renovering eller några projekt på huset. Vi ska bara vila, umgås, äta gott, läsa, bada och spela Chicago.

Jag vet knappt vilken dag det är, men jag vet att barnen önskade sig en strand med solbäddar och parasoller idag. En sådan där man kan beställa glassiga drinkar genom att hålla upp en liten flagga och så kommer någon och serverar. Det enda man behöver göra är att ligga raklång med en bok eller en podd i öronen, smörja ryggen noggrant och dra på sig tofflorna när man tar de få stegen ner mot vattenkanten. Annars bränner man sig på den heta sanden.

Själv dras jag mer till naturstränder. Vilda och vackra platser med klippor, mörk sand och få människor. Där man får känslan av att vara en liten del av landskapet snarare än en gäst på ett strandresort.

Nudiststränder däremot är inte riktigt min grej. Den mest kända platsen för naturister i hela Languedoc är Cité Naturiste René Oltra i Cap d’Agde., som ibland kallas ”den nakna staden”. Där finns restauranger, matbutiker, barer, frisörer, boenden och shoppingområden där det är helt normalt att röra sig naken. Tanken är att man ska kunna leva hela semestern utan kläder. Nja, det lockar inte mig direkt.

Samtidigt är jag inte särskilt pryd. Jag går gärna ner till Damernas i Varberg för ett nakendopp året om. Men i juli undviker jag det gärna. Då blir det lite väl många nakna kroppar som köar ut i vattnet och ligger tätt på bryggorna. Det är kanske inte nakenheten i sig som stör mig, utan trängseln med alla nakna kroppar som känns ofräscht. Tänker på alla kroppsvätskor i vattnet och mår typ illa.
Så ska jag bada där på sommaren tar jag helst cykeln ner vid sex på morgonen, innan resten av staden har vaknat.

Dagen har precis vaknat här och jag sitter ute i dagbädden med kaffekoppen bredvid mig och en bok i handen. Boris och Jonas är ute på en morgonpromenad i den svala luften medan barnen fortfarande sover. Några franska hantverkare balanserar uppe på ett tak innan dagen blir alltför het och syrsornas sång vaggar morgonen i ett rofyllt tempo.

Vi hade egentligen planer på ett litet äventyr idag. Tanken var att ge oss ut på en Via Ferrata, en form av bergsklättring där man följer leder med fasta vajrar, stegpinnar, broar och ibland stegar som är monterade direkt i klippan. Så spännande och jag hade verkligen sett fram emot det.

Men värmen sätter stopp för planerna. Temperaturen väntas krypa över 40 grader idag och då känns det klokare att stanna på marken. Bergen får vänta till en svalare dag.

Om morgonen äter vi bär, frukt, nötter och kokta ägg.

Till lunch och middag blir det oftast en matig sallad med skaldjur eller fisk, ibland en grillad köttbit. Häromdagen köpte vi färsk pasta på matmarknaden och igår svängde jag ihop den med räkor, smör, salvia och vitlök. Det gick snabbt som tusan och blev verkligen hur gott som helst.

När solen sjönk bakom berhen och skymningen lade sig över byn tog jag ett kvällsdopp i den ljumma poolen och kände en sådan tacksamhet över dagen. När mörkret sedan blir kompakt och stillheten lägger sig kan man ligga på rygg och flyta, medan blicken vilar på den otroliga stjärnhimlen ovanför. Då känns det nästan som att sväva helt viktlös ute i universum.

Nu ska jag läsa några sidor i min bok innan det är dags att fixa frukost och väcka killarna. Kanske överraskar jag dem med att boka jetski efter lunch, så att det blir lite äventyr ändå nu när bergsklättringen inte blev av.

Ha nu en riktigt fin dag.

Alla mina fynd från EMMAUS

Hettan här nere är absurd. Det går knappt att tänka klart och inte heller fungera normalt.
Jag tror temperaturen stod på 44 grader då vi satt i bilen hem från stranden idag. Det var till och med jobbigt att ligga på stranden under parasoll… fick ligga i vattnet för att inte få klaustrofobi i min egen kropp. Stackars bebisar och äldre. Och alla som jobbar utomhus. Såg några män som la asfalt på vägen hem och jag fattar inte hur det klarade det. Jag klarar knappt av att bära mina kassar upp för trappan. Det går inte gå barfota ute för man bränner fötterna och smälter bort.

Men fynden jag gjorde på Emmaus idag gör mig allt lite pirrig ändå.
Köpte en stor antik säng i gjutjärn också och tänker att den kommer vara så fin på vår terass. Jonas är skeptisk… tycker den var för bred.
Men den kostade bara 40 euro så den kommer få bo i källaren fram till vi bygger boende där nere om vi inte finner plats för den just nu. Den stora blommiga skålen ska jag servera sallader i. Huvudet får jag se om jag behåller eller tar med til butiken i Varberg för vår vintagehylla.

Och spegeln! Otroligt vacker. Prutade ner den til 40 euro och lätt värt priset va? Vad tycker ni?

Boris ligger inne och vilar på svala stengolv. AC’n i huset jobbar på och håller oss svala.

Pallar inte vara utomhus och längtade efter min säng, AC och en bok. Tänkte ligga här och slumra en stund men så fick jag några jobbsamtal och hela min vilsamhet var som bortblåst. Egenföretagarens bittra baksida. Man är aldrig ledig.

Jo, detta bord köpte vi också. För 20 euro.
Det låg en glasskiva på men den plockade vi bort och la den här röda marmorn på istället. Jag ska klippa bort rottingen under också för det blev lite väl chabby chic. Eller hur?

Sängen jag köpte ser ut som den Jonas ligger i och för bara några hundralappar blev den min, helt otroligt ju.

Hur kan han redan ha läst 621 sidor? Det unnar jag honom i och för sig. Om det är någon som behövt semester så är det denna stjärna.

Nä, nu ska jag ta med mig min öl ut hit och lägga mig bredvid med min bok. Solen bränner inte på längre och vi ligger i skuggan. Hoppas ni fått en bra tisdag och mår fint.

Min trädgård i juni, husvisningar och en sista för allt…

Min svenska trädgård prunkar just nu och jag får uppdateringar från både mamma och svärmor om hur mina växter mår. Lire löss på dahlian och vallmons sista suck. Det ä är varmt och torrt. De vattnar och pysslar om. De är där och rensar, binder upp och plockar.
De sätter roskvistar i vas och bär in för visningar av huset och de är ett enormt stöd för oss då vi är på resande fot.

Så bra att vi fick till alla visningar av huset då vi var bortresta. Fick en uppdatering av mäklaren igår och idag kommer fler familjer för att kika på vårt hem.

Jag längtar efter att få njuta av den sista sommaren här ute. De sista stunderna i bastun medan sommarregnet smattrar mot taket, de sista dahliabuketterna som plockas in, rosenskärans blomning på väg in i hösten och alla äpplen som faller ner i gruset utanför växthuset. Att få stanna upp och ta in allt det där en sista gång.

Tänk att jag varit så dålig på att använda mina eldfat. Nu ska jag gå all in i år.
Maxa allt som detta vackra hem erbjuder. Jag känner mig inte så sorgsen längre. Jag känner mest pirr och förväntan.

Det är fint. Önskar er en härlig vecka.

vill ni läsa ett fint reportage Hemnet skrivit om vårt hem så finne ni det här så finner ni det här