Rebecca frågade hur det är att ha en anställd.

“Åh, kan du inte berätta lite om och anställa någon, hur processen gick till, hur delegerar du rent konkret? Jag är själv egenföretagare och funderar på assistans, men kan inte för mitt liv se hur jag kan få ur kaoset i mitt huvud ner på print till faktiska arbetsuppgifter som en annan människa ska förstå”

Det var Underbaraclara ocn min man som var på mig om att jag behöver avlastning för att klara mitt arbetsliv och ha en möjlighet att också växla upp och kunna växa i mitt företagande.
Men i mitt huvud såg jag bara mer jobb, att jag helt plötsligt skulle vara ansvarig för att någon annan hade arbetsuppgifter under åtta timmar om dagen och “skulle störa” mig i mitt arbete kändes helt befängt.
Hur skulle det gå till? Mina dagar som är så olika varandra. Då skulle jag känna mig begränsad och ännu mer stressad. Dessutom är själva företaget så förknippat med min person så vilka arbetsuppgifter skulle jag kunna lämna över?
Väldigt mycket visade det sig.

I augusti skrev i story på Instagram att “det är nog dags att anställa en assistent” och det rasslade till ordentligt i dm och mail. Jag sökte alltså inte aktivt men ändå hörde folk av sig med cv och var intresserade. Tänk att så många ville jobba med mig, tack för alla mail och dm, Jag har försökt svara på alla men har någon ramlat mellan stolarna be jag om ursäkt.

Min man hjälpte mig med att kika på ansökningarna jag tyckte lät intressanta och vi båda föll för Theoni.

“Jag är en glad och positiv doer som älskar excel, punktlistor och möten med nya männsikor!
Jag är utbildad ekonom och jobbade många år som controller, både i Sverige och utomlands.”

Att hon också älskade kreativa processer – att sy, pyssla och fixa med det mesta var ett extra plus. Eftersom hon hade jobbat med min vän  Lisa Lemke så slog jag henne en signal och hon sa “Lyllos dig som får jobba med Theoni!”

Förutsättningarna för att detta skulle funka var alltså höga. Mina behov var att få stöd både Klco och i mina andra delar av företaget. Att vara insatt i ekonomin men också kunna packa varor som ska skickas iväg, kunna ta emot kunder och också sälja mina tjänster proaktivt.

Min man har jobbat som ledare i många år och hjälpt mig en del med hur jag ska tänka. Han och Theoni har också en dialog utan mig ibland – kring siffror, kassasystem och teknik – bollar jag tycker är besvärliga men som de har lättare att förstå. Jag litar på dem till 100% och vet att de ser till företagets bästa.

En riktigt bra likviditetsbudget är skapad och det känns som att jag är på god väg att få kontroll över alla delar.
Vi jobbar med gemensam Google Drive när det kommer till allt – budget, bilder, texter, fakturor…
Vi har också skapat en wiki där Theoni fyller i “how to” när det kommer till alla arbetsuppgifter så det inte ska vara några problem att komma som nyanställd till oss och veta exakt vad man ska göra.

Theoni lägger upp sitt schema och arbete helt själv och vi skapar gemensamt arbetsuppgifter till henne via Notes i mobilen  – vi delar punklistor där så hon har koll på vad jag har på mitt bord och så fördelar jag “to do” till henne via samma kanal.
Ganska ofta ger hon också mig arbetsuppgifter att ta tag i och det känns  tryggt att hon har sådan koll -hon har direktkontakt med revisorn och med alla våra supporter. Hon kan vara i lokalen en hel dag själv och jobba medan jag jobbar från soffan hemma ifall jag känner att jag koncentrerar mig bättre där.
Jag har kunnat sänka axlarna och har då också möjlighet att ta på mig mer jobb i andra delar av företaget som genererar med inkomst. win win.

Nu har det gått 2,5 månad och vi har haft vår första avstämning. Det kändes riktigt bra.
Tänk att jag som är så splittrad och har hundra bollar i luften samtidigt kan klara det här. Då kan säkert du det också Rebecca. 🙂
Så mycket värt!
Tack för sparken i baken Clara.

& Tusen tack Theoni för allt – Du kom in i mitt liv och styrde upp.
Så tacksam!

Array ( [75727] => Array ( [id] => 75727 [title] => Vision, struktur och planering - Egenföretagare del 2 [permalink] => https://krickelins.se/vision-struktur-och-planering-egenforetagare-del-2/ [status] => publish [date] => 2021-11-17 11:11:21 ) )

Kommentarer till “Anställa som ensam företagare

  1. Jaaa, tack för att du svarade, i ett helt inlägg med 🙂 intressant och tänkvärt. Trevlig helg!

  2. Förstår känslan inför, precis så kände vi också innan vi anställde Fanny. Men sen, så bra det blev! Hon är en lika viktig del av Nabo som vi är nu ❤️

  3. TACK!❤️ för de fina orden, för förtroendet, men också för all härlig energi och kreativitet som du sprider! Jag är sjukt imponerad av dig – du jobbar så otroligt hårt och är så kunnig! Det är så roligt att få vara med på ett litet hörn. Du är en grym tjej!!

  4. Kan inte hjälpa att det faller en tår när jag läser detta. Så fint skrivet och vilken hyllning till Theoni! heja er!

Kommentarer stängda