Min bildbank är full av  @Mirandarebecca.
Det var så allt började…

Jag har två bolag. Ett som jag driver själv, som innefattar blogg och fotografverksamhet. Det andra bolaget driver jag ihop med Miranda Johansson.

Låt mig berätta vår historia. Det är ett spännande äventyr minst sagt och jag skulle fortfarande säga att vi möts upp och leker nu för tiden även fast vår omsättning ökar för var månad och vårt utbud likaså.

Miranda och jag möttes på hotellet där vi båda jobbade. Jag fascinerades av den vackra blonda tjejen med tatueringar. Hon var sprudlande, cool och mjuk på samma gång. Och så hade hon rest överallt.
Jag frågade om jag fick fota henne och därefter började vår vänskap. Med mig bakom kameran och hon framför. Vi lekte.

Vi är lika i mycket. Båda tror på att ”allt är möjligt”. Det kanske inte blir som man tänkt sig men förmodligen blir det då ännu bättre.
Man behöver också tur. Och den varan har vi massor av eftersom vi vågar springa in i de flesta öppna dörrar och tror benhårt på ödet.

Miranda och jag började prata om hur vi skulle kunna komma ut och resa, fotografera och uppleva äventyr tillsammans. Detta behövde vi finansiera på något sätt.
Vi behövde alltså göra resandet till vårt jobb.

Miranda hade köpt en mängd fina brallor i Bangkok som hon sålt till vänner och bekanta under 2013. Väldigt uppskattade haremsbyxor!
En ljummen sensommarkväll med bubbel vid klipporna satt vi och smidde planer för framtiden just som solen sjönk alldeles gyllene i det varma vattnet.
En idé väcktes  –  Vi bestämde oss för att åka till Bangkok för att köpa hundratals brallor samtidigt som vi skulle sprida detta i våra digitala kanaler.

Vem vill inte ha denna brallan ?!
Så vi åkte till Bangkok i 72 timmar. Där letade vi upp folk på gatorna som gav oss rätt kontakter för att köpa in ett större sortiment av den kvalité, mönster och färg som vi ville ha.
Vi tillbringade våra få timmar med att förhandla med leverantörer, leta nya vackra produkter, fota, svettas, dricka kokosnötter och skratta.
Det var sannerligen en underbar upplevelse. Det gav mig en otrolig energi och en känsla av att ”Allt är verkligen möjligt!”.

Vi letade upp ställen med bra wifi och god mat. Där bestämde vi också möten med våra nya affärskontakter och så fotade vi i gränderna runt om. Supereffektivt, minst sagt.
Hela tiden la vi ut härliga bilder och berättade om vår resa i våra digitala kanaler och byggde därmed upp en story runt vårt varumärke.

När vi kom hem från Bangkok startade vi vår tictail-shop. Hur enkelt som helst faktiskt.
Byxorna sålde som smör online. Kors vad vi packade och sålde byxor runt om i Sverige.

Det blev fler inköpsresor till Bangkok och på olika marknader hittade vi ännu bättre designers och material att göra smycken och kläder av.
Under 2016 började vi jobba med en ny kontakt i Jaipur, Indien. Vi hade lärt känna varandra genom Instagram och blev till slut övertalade att ge landet och dess utbud en chans.
Numer jobbar vi med ett familjeägt företag där vi har vår personliga kontakt, designer, mönsterkonstruktör och sömmerskor. De köper tyg från kontakter de känner förtroende för, sedan färgar och trycker de tygerna i sin egna fabrik.

Det har varit nyttigt för mig att lära känna andra kulturer på detta sätt. Att komma nära och arbeta tillsammans skänker en otrolig ödmjukhet inför andras livssituationer.

Vi startade For Good Luck hösten 2013 – en kul grej. Två tjejer som ville resa, fota och uppleva äventyr.
Den ekonomiska biten har aldrig varit en drivande faktor i vårt fall – det har varit passion och nyfikenhet som styrt oss framåt.
Men visst måste man ha huvudet på skaft, inte vara för naiv, tänka realistiskt och vara beredd på att jobba stenhårt.

Jag kan tänka mig att man behöver mycket bra kontakter, erfarenhet och kunskap i den bransch vi ”ramlat” in i. Vi har inget av detta.

Vilken tur. För då vet vi heller riktigt hur man gör och testar oss fram utan att behöva anpassa oss till snäva mallar och normer. Vi har inga återförsäljare och vi jobbar ”hands on” i alla led vilket innebär att alla intäkter från försäljningen går direkt till oss.
Vi är vår egen ekonom, designer, inköpare, modell, fotograf, marknadsavdelning, lagerarbeterare osv.
Vi har heller inga investerare, dyra lån, anställda och saftiga lokalhyror.

Vår styrka är att vi har en genuin och varm story, vi är tydliga i vårt varumärke, vi har viktiga kanaler att nå ut i och vi skapar våra produkter utan mellanhänder.

Mir sköter alla kontakter med våra leverantörer och de kommunicerar via mail och what’s up. Hon sköter också vårt Instagram-konto som vi tillsammans gör material till.
De andra uppgifterna delar vi på men jag brukar packa lite mer eftersom jag har lagerlokal och packrum närmre till hands.

Många trogna följare hejar på, tar del av våra resor via sociala medier och blir sugna på att använda våra kläder och smycken.
Vi får glada och uppmuntrande mail om hur vi inspirerar och ger energi till mängder av människor runt om i världen och det känns helt fantastiskt.

Vi ökade vår omsättning med mer än 100% år 2016 vilket känns helt otroligt faktiskt. Det är knappt så vi hinner nypa oss i armen.
Vi tuffar på och har mängder av idéer för att utvecklas i framtiden samtidigt som vi ska förvalta det vi byggt upp på ett varmt sätt.

Jag får ofta mail med frågor om mitt entreprenörskap. Vad jag egentligen jobbar med och hur jag tog mig dit.
För mig är det svårt att säga vad som är hönan och vad som är ägget. Jag jobbar som influencer och fotograf samtidigt som jag driver en webbshop.
Den röda tråden är att allt mitt arbete är uppbyggt runt sociala medier. Kommunikation i bild och text.
Det har varit min viktigaste nyckel.

Sociala medier tycker jag är det absolut roligaste. Det var ju så allt började.

Men för många entrepenörer kan det vara svårt att anamma den digitala eran och man stretar på i gamla banor.
Jag möter många företagare som suckar och tycker det skitjobbigt att använda sociala medier i sitt arbete.
För många är det svårt att prioritera detta när ”det riktiga jobbet” pockar på uppmärksamhet. Det är också svårt att veta vilka bilder man ska använda och hur man ska skriva bra texter. Det kanske bara blir en bild på en produkt och en uppmaning till köp.
Men – arbetet i sociala medier kanske egentligen är den viktigaste arbetsuppgiften som skulle kunna göra det övriga arbetet så mycket mer lönsamt och enklare.

Ett bra tips är att dela med sig av sin kunskap och andra klokheter i digitala kanaler så att det blir intressant att följa varumärket.
Man kan anställa människor som är bra på detta och låta dem fylla de digitala kanalerna med mjuka värden och intressant innehåll. I de fallen kan det dock vara lite svårt att få det att kännas som att det är en ”personlig avsändare”.
Ett otroligt bra exempel på att skapa en story och ett mervärde kring ett varumärke tycker jag att Lars-Johan på Träslövs Trädgård är. Rolig, informativ och överraskande.
Man blir inspirerad av honom och därför väldigt intresserad av hans butik.
Likaså @Myfeldt. Otroligt duktig!
Men det märks ju också att de tycker det är väldigt kul – och det är ofta en förutsättning när saker och ting utförs på ett briljant sätt.

Ett annat bra tips är att sätta en digital plan. Vilka kanaler man ska vara aktiv i, hur ofta, vilka tider och vilka budskap man ska nå ut med. Det är bra att skriva ner alla idéer och samla på sig bildmaterial  under dagarna så man inte står utan material då det är dags att posta något.

Hoppas vår resa med For Good Luck inspirerar dig till att tro på din idé och ger dig mod till att använda sociala medier på ett genuint och klokt sätt, till att nätverka, inspirera och dela med dig av kunskap.
Affärerna kommer liksom på köpet då.

En sak till – Du måste tro på dig själv. Annars finns det ingen annan som gör det heller.

Lycka till!

Här kan du ta del av:
Driva eget företag – del 1
Driva eget företag – del 2