Jag hade frågestund på Instagram häromdagen och dessa dröjde sig kvar lite hos mig och jag fortsätter gärna dialogen här på bloggen. Jag började fundera på dem jag själv följer och vilken sorts ekonomi deras män har och jag kom fram till att jag nog inte hade en aning. Man vet så lite om andras ekonomi men jag har förstått att vissa verkar tro att mannen försörjer frugan som roar sig med att lägga ut outfitbilder och bakrecept online istället för att gå till ett “riktigt jobb”.
Jag har en vän som är konstnär som hörde av sig efter hon läst ovan och berättade att hon ofta får möta fördomar kring att det är hennes man som drar in till hyran när hon är konstnär. Faktum är dock att hon tjänar mer än honom.
Men vad jag kan hålla med om är dock att många influencers jag följer verkar ha en god ekonomi då de har råd att resa, inreda, köpa dyra kläder, bo på hotell, äta på restauranger, verka vara mycket lediga osv… Men så är det ju ofta så att influencers kapitaliserar på den sortens livsstil för det är detta som folk engagerar sig i på Instagram och verkar vilja ta del av.
Det finns dock influencers som Underbaraclara och Jonna Jinton som går emot normen – bor ute på landet och delar en helt annan livsstil som inte bärs runt av dyr konsumtion i storstäder.
Det ligger otroligt mycket arbete bakom en etablerad profil med många följare på Instagram eller blogg. Och ja, det finns mycket pengar in influencersmarketing. Influencers blir bokade av kunder som vill bli förknippade med deras varumärke och som köper plats i deras kanal via ett betalt samarbete. En duktig influencer kan ha en väldigt god inkomst. Yrket är som för vilken egenföretagare som helst – de som jobbar på, är kreativa, har drivkraften och uthålligheten som krävs kan bli riktigt framgångsrika medan det finns de som inte kan få ekonomin att gå runt i företaget. Att generalisera och hävda att de flesta influencers behöver bli försörjda av sin man är en stark fördom enligt mig.
Hur känner ni?
Här studsade jag lite på frågan men när den landat lite i mig så förstår jag att frågan kanske var vad jag identifierade mig mest som…?
Men svaret är detsamma – jag är ju en företagare och influenceryrket är ett av alla ekonomiska ben som mitt företag bärs av. Jag hade inte varit någonting utan arbetet med mina digitala kanaler så att vara Influencer ligger mig varmt om hjärtat. Jag älskar att skapa innehåll i bilder och text.
Kan vi inte reda ut och prata om fler fördomar som finns om Influencers – har ni några fördomar kring mig och yrket? Jag svarar mer än gärna på era funderingar och frågor.
lite medelålders åsikt att kvinnan har en rik man bakom sig och kan ‘leka’ lite fritt på sociala medier…
visst är det skönt att hen har en partner som kan stötta ekonomisk om det skulle behövas, känns ju tryggare än att starta helt själv och försöker dra in pengar för elräkning etc
vad jag har aldrig fattat är hur man bli influencer eller hur man tjänar pengar, inte ens mkt pengar, men öht, om man gör sällan reklam eller inte alls. som tex Jonna Jinton, hon har ju verkligen arbetat sig från ingenting, men syntes ju ‘bara’ på youtube och en blogg och beskrev mer eller mindre vardagshändelser som var/är inte heller så spännande då hon inte lever lyxliv. inte så spännande för de flesta unga människor som är på sociala medier. innan hon gjorde smycken och konst. fattar inte hur det kan dra in pengar till mat och el etc till att köpa hus etc. och det är egentligen ingen som avslöjer hur det funkar, väldigt märkligt.
Oj, jag har aldrig tänkt tanken att det ligger en rik man bakom influencers. Tycker de flesta verkar tjäna pengar på egen hand. Jag som bara har ett fåtölj följare som är mestadels vänner och familj, vet att det tar jättelång tid att redigera en bild, eller göra en reel. Så jag har full förståelse för att det ligger mycket tid bakom att producera content och videos.
Jag har inget alls emot influencers som gör reklam för sina företag på sociala medier, eller kreatörer som bjuder på mycket gratis innehåll och därför behöver göra samarbeten för att få någon som helst lön. Däremot har jag svårt för de som uppenbarligen har det väldigt gott ställt (det är ju min tolkning utifrån vad de visar tex bygger nytt hus, köper dyra kläder, åker utomlands flera ggr/år) och gör en massa olika samarbeten som inte alls har något med varandra att göra. Det känns bara som att mycket vill ha mer hela tiden, och det är ganska så osexigt. Men det kanske har med jante att göra? Att det anses som lite fult att tjäna mer pengar, och du ska inte tro att du är något.
Tex Jonna Jinton som du nämner, hon har ju verkligen arbetat sig från ingenting till ett företag med anställda. Hon gör reklam för egen verksamhet, men har aldrig någonsin sett henne göra något annat samarbete. Likaså Olga Rönnberg som jag följt i 14 års tid. Hon har arbetat sig uppåt på egen hand, startat företag osv, men har bara gjort ett enda samarbete under alla dessa år, med ett hudvårdsmärke. Och detsamma gäller ju dig Kristin.
Det är väl alltid lättare att starta en verksamhet och få snurr på den, oavsett område, om det finns pengar eller bra inkomster vid sidan om. Det har inte så mycket att göra med om man är influenser eller inte. Självklart är det så att många hade inte kunnat bli och utvecklas som influensers om det inte fanns ekonomisk stöttning i bakgrunden till en början. Dessutom är det ett yrke som inte kräver en lång akademisk utbildning utan mer känsla för estetik, samtiden och hur människor fungerar. Samt kunskap om sociala medier mm.
Det har du verkligen rätt i 🙂
Hej och tack för fin blogg! Jag känner att det var flera år sen man inte ”förstod” hur mycket jobb som ligger bakom bloggkonton. Nu för tiden ser jag på det som ett yrke vilket som helst. Jag behöver inte långa utlägg om vad en ”bloggare” faktiskt gör ”behind the scenes”. För mig är det självklart att det ligger hårt slit bakom att bygga ett varumärke och kunna leva på det! Om det blir för mycket info kring hur mycket man har att göra och vad det består av känns det som att man blir lite ”skriven på näsan”. Som att man som ”vanlig” läsare inte förstår det. Jag har aldrig tänkt att en etablerad bloggare blir försörjd av sin man, tvärt om 🙂
Tack för reflektion 🙂
Jag har precis startat eget ”Lisi Blom återbruk & textil” och hade inte kunnat göra det om inte min man haft den lönen han har. Just nu lever vi på honom, men vore ju såklart härligt att kunna bidra till familjeekonomin framöver????
Lycka till – heja dig!!
Inte kring dig men känner att många influencers ”kränger” grejer, mer än lyfta företag/produkt de står bakom. Även stora, seriösa influencers som har en hållbar image (eller hur man nu ska förklara). Jag fattar att man behöver en inkomst som alla andra men de influencers jag tänker på uppfattar jag har kommit till den nivån att de inte behöver göra samarbete på löpande band för att få ihop en månadslön. Det stör mig. Alla jag”följer” idag gör roliga, smarta och väl uttänkta samarbeten så det går ju. Samtidigt får ju alla göra precis som de själva vill så känner ju själv att jag sladdar in med dubbelmoral.
Ja, det är synd om du upplever att somliga inte lägger ner engagemang och arbetet som krävs för ett bra samarbete. Man brukar få en brief från kunden där det står hur och vad de vill att man ska lufta deras företag eller produkt och det är möjligt att det har varit så vid dessa fallen – fokus har varit på produkten och kunden har velat att influencern ska fokusera på just köp av produkt.
Att influencers kommer till en nivå där de inte behöver göra samarbeten vet jag inte riktigt – jag tror att en del har god ekonomi och har råd att tacka nej till somliga kunder för att bara jobba med de företag som de ser som sina drömkunder. Men det är svåra tider just nu – kunder sparar in på sina marknadsbudgetar och ibland är det så att man får tacka ja till det som erbjuds. Och också smida medan järnet är varmt – man kanske har som plan att spara ihop till något eget som man vill jobba med som jag har gjort med K. LAGERQVIST och då behövs ett startkapital.
Men det är högst olyckligt om det är på bekostnad av att dina följare tröttnar på dig och lämnar på grund av det. Man får verkligen tänka på trovärdigheten och respekten för sina följare då man kör på med många reklamsamarbeten. Tack för din reflektion.
Intressant! Det är såklart svårt att veta vad som ligger bakom men tex som Sandra Beijer (som har flera ben att stå på precis som du så kanske ger större möjlighet?) har skrivit kring detta och att hon är väldigt restriktiv kring sina samarbeten vilket jag tycker märks. Jag tror på henne och att hon står bakom produkten. Om hon gör det på ”riktigt” kan jag aldrig veta men känslan hon förmedlar är att detta är produkter hon använder oavsett och därför gör samarbeten med. Ja det finns många aspekter på detta och intressant att vrida och vända.
Jag ”extraknäcker” som influenser och gör betalda samarbeten (arbetar heltid som ingenjör inom gruvnäringen också) och jag håller med dig om att det är mycket jobb förknippat med yrket. Jag möts ofta av att yrket influenser ska smutskastas lite (typ: ”hon får allt gratis, hon använder sina barn för att få pengar och grejer”) och när jag säger ifrån eller menar på att influencer-yrket är VÄLDIGT kreativt och brett så brukar jag mötas av ”men du är ju ingen RIKTIG influencer, du lägger ju bara ut fina bilder på djur och natur”. Så jag upplever att fördomarna är många och de flesta förstår inte vilken allsidighet och kreativitet yrket kräver!
Det är väldigt många och starka fördomar som riktas mot yrket och det är så synd. Speciellt när det är ett kvinnodominerande yrke som till stor del är skapat av just kvinnor. Jag vet faktiskt inte hur man ska få bukt med det mer än att sprida information och kunskap, göra det mer seriöst och säga ifrån när man hör människor raljera över influencers.
Det är lätt att tycka och tänka om profiler man följer på sociala medier och på något sätt är ju också influencers beroende av sin publik som följer med i det de delar – så det blir ett litet moment 22. Man ska vara tillräckligt intressant och inte för mainstreem för att vara värd att följa men alldeles “normal” så att det inte går att tycka varken bä eller bu om en…. hahaha, nä, influencers väcker sannarligen känslor då de både gör det ena och det andra – har nya kläder, åker på semestrar, har tips och åsikter samt har möjlighet att vara hemma så mycket med barnen. “Och så irriterande att de dessutom tjänar pengar…” tror jag många tänker.
Tack för din reflektion och för att du delar din erfarenhet Isabell.
Ibland undrar jag om man behöver vända och vrida lite på retoriken. Det borde inte behövas. Men jag har själv fått kämpa med att presentera mig som VD för en reklambyrå. Inte ”jag är en grafisk designer, och jo jag driver ju bolaget själv med min kollega…)
Likt underbara Clara gjort någon gång vet jag, pratat mer om sitt arbete som ett mediehus. Du hade ju aldrig klankar ner på t.ex Eva Bonnier och tänkt att hennes man försörjer henne när hon är VD för ett bokförlag?
Jag har en upplevelse ibland att det råder ,hos många kvinnliga företagare. En känsla av att de just har svårt att kalla sig företagare, entreprenör, VD. Varför går till exempel ordet influenser före ordet VD (om det nu är det man är i sitt bolag, men jag ändå tror många är). Män presenterar sig i högre grad tror jag på det sättet ”mitt namn är Mikael och jag är VD, jag driver ett företag inom fotografi”.
Jag vet inte, men helt enkelt, hur marknadsför man sig själv och sitt företag när man själv är en stor del av sitt företag? Tycker ändå du gör det otroligt bra! ❤️ och sååå synd att man drar alla influensers och ser dem på exakt samma sätt i en så bred bransch. Ibland känns det som man jämför JM bygg med den lokala hantverkaren i Mora… ????