Här kommer ett nytt inlägg i temat kvinnokroppen  – en serie inlägg jag skriver detta året eftersom jag märkte stor förändring hos mig både fysiskt och psykiskt efter jag fyllde fyrtio.

I början av året läste jag Stark genom klimakteriet av Monika Björn och ända sedan dess är jag fast besluten om att kost, sömn, rörelse och en medveten livsstil kan hjälpa mig att få balans i livet. Detta gäller naturligtvis alla människor – både barn och vuxna genom hela livet, men det var inte förrän jag fick problem med mitt mående som jag faktiskt tog tag i att göra allt jag kunde för att må bättre.

En stor del i detta är att ha koll på vad jag stoppar i mig.
I januari började jag äta kosttillskott varje dag och och jag har därefter märkt en tydlig skillnad i mitt humör. Jag får inte samma ledsamma förtvivlande dipp varje månad utan jag är mer stabil i humöret.  Jag vet inte vilken av dessa som får mig må bättre – kanske är det en kombination av alla.

Jag äter Magnesium, MSM, D-vitamin och B12. Och så dricker jag Matcha med collagen i varje dag.
Matcha Te är ett grönt te där hela tebladen har malts ned till ett mycket fint pulver. Matcha är rik på antioxidanter och innehåller koffein – perfekt te att starta dagen med!
Kollagen utgör 30-35% av kroppens protein vilket gör det till det vanligaste proteinet i kroppen.
Kollagen förekommer i hår, hud, naglar, leder, senor och även i organ som hjärta, lungor och lever. Jag som inte äter så mycket protein tror att kollagenpulver är bra för mig – den hjälper till att reparera, återställa och bygga upp kroppen!

Jag vet att kroppen själv producerar kollagen, men den egna produktionen av kollagen sjunker med stigande ålder medan nedbrytningen av kollagen fortsätter i samma takt genom livet. Värt att stoppa i sig lite extra alltså.

Magnesium äter jag för att det sägs bidra till att minska trötthet, den kan också hjälpa benstomme, muskelfunktion och energiomsättning.
MSM är organiskt svavel som sägs vara väldigt bra för kroppen – sägs vara bra för immunförsvaret,  hjälper till att syresätta kroppen och ökar energinivån. Det är också en av de viktigaste beståndsdelarna i kollagen och keratin som alltså bygger upp hår, hud, naglar, brosk, senor, bindväv och muskler.

Vitamin B12, kobalamin, behövs bland annat för cellernas ämnesomsättning och för bildningen av blodkroppar. Det sägs också vara nödvändigt för nervsystemets funktion. Vitamin B12 finns främst i animaliska livsmedel som fisk, kött, skaldjur, ägg, lever, mjölk och ost.  Så detta äter jag eftersom jag inte annars äter så mycket animaliskt.

Jag har hört att låga D-vitaminnivåer kan påverka humöret negativt. Så därför äter jag även D-vitamin – “solskensvitamin”.

Men hur ser mina kostvanor ut för övrigt.

Jag slutade äta kött för flera år sedan men äter fisk och skaldjur på helger & vid några tillfällen per år äter jag även kyckling.
Efter att ha sett dokumentären Seaspiricy så överväger jag i och för sig att sluta äta fisk – den måste ni se!
Funderar dock på att börja äta vilt igen men är lite orolig för hur magen ska klara kött.
Annars blir det mest växtbaserat och ägg för mig – älskar potatis! Och bönor! Alla grönsaker. Fänkål skivad med mandolin, gurka, citron, dill och god olja…Mums!
Fast havskräftor och kokta blåmusslor är bland det godaste jag vet.

Laktos försöker jag utesluta, detta äter jag bara om jag blir bjuden eller på restaurang. Men hallå – det är inte helt sant, det är mjölk och grädde jag väljer bort – ost, yoghurt och smör äter jag.
Visst slinker det ner någon kardemummabulle eller glass då och då. Men då måste det verkligen vara värt för jag mår oftast illa efter jag ätit socker.
Som att jag är bakis. Antar att det är för att jag inte äter det så mycket eller så har jag utformat någon allergi mot detta.
Jag slutade äta godis för flera år sedan men någon chokladbit äter jag ibland. Är aldrig sugen på godis utan har helt vant mig av.
För att inte låta för pretto vill jag tillägga att jag konsumerat kilovis med godis och varit storrökare tidigare så jag vill verkligen inte hoppa upp på några höga hästar här – vill bara berätta vilka kostvanor jag lagt om för att må bättre.
Jag grejar med rawfoodbollar som jag sötar med dadlar eller honung – mycket bra “godis”. En stor kopp te med lakritsrot är också bra för ev sötsug. Jag äter mycket nötter.
Jag dricker kaffe och vin – och äter mer än gärna goda lagrade ostar. Pannkakor, croissanter… pistagekräm… älskar pasta!!

Jag är verkligen ingen renlevnadsmänniska men stoppar sällan i mig saker som jag märker att kroppen mår kass av – E-ämnen och socker får mig att må skit.

Jag rekommenderar alla att läsa Stark genom Klimakteriet – boken gav mig mycket.

Nästa gång jag skriver ett inlägg i detta ämne så hoppas jag har fått till en coachande timme med författaren Monika Björn.
Låter er veta hur det gick givetvis.

Har ni ändrat era kostvanor ju äldre ni blivit? Vad funkar bäst för er?
Vi kanske kan hjälpas åt och tipsa?

 

 

Lämna ett svar till Sanna Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer till “Kostvanor och kostillskott – Kvinnokroppen

  1. Älskar det här inlägget! Blir superpeppad. Tack!
    Funderar på hur du tänker kring gluten? Jag mår inte toppen av det så håller mig borta.
    Blir också sugen på att se lite vardagsmat från ert middagsbord;)
    Kram!

  2. Tack för att du delar med dig! Får också en bakiskänsla efter sockerintag numera eftersom jag skurit ner rejält p g a prediabetes. Skönt att kroppen tydligt signalerar, då blir man inte lika sugen och det blir en god spiral.

    Ha en fin vecka!

  3. Så intressant! Har sedan 4 månader börjat en utbildning där vi läser om holistisk hälsa. Lär oss om tung och ansiktsdiagnostik = se vart organzonerna är påverkade. Lär mig om näringslära, tillskott, anatomi, välmående inifrån och ut. Så spännande o intressant att lära känna min kropp. Och att tillslut bli så kunnig att jag kan hjälpa andra som också är intresserade.

    Ett tips till oss kvinnor kan vara wild jam. Jag äter det för att stabilisera, minska min pms. Men kan även hjälpa vid klimakteriet. Har även tagit bort koffein. Vissa tycker kanske det är svårt. All respekt för det. Men är man en storkonsument kan man ju fundera vilka koppar man njuter mest av. Vart är njutet? Är det första koppen på morgonen, eller eftermiddagsfikan. Eller efter maten en middag med vänner..

    Tror mycket på att hitta sin egen balans och sanning. Vi är alla individer även om vi är uppbyggna med nästan samma celler. Stort tack för bästa bloggen.

  4. Tack för inspirerande inlägg (som alltid).
    Jag äter ungefär som du sedan några år tillbaka. Grönsaker, en del fisk och skaldjur. Var tredje månad ungefär kan jag känna att kroppen behöver något och då äter jag en bit svensk oxfilé då jag inte längre kan med känslan av att tugga kycklingkött.

    Jag har genom livet varit galen i ostar, men det suget kommer aldrig längre. Det är inget jag aktivt valt bort utan det försvann..
    Mina tillskott är magnesium, b12, d-vitamin, kollagen, grönt kaffe kapslar, msm

    ✨💫✨

  5. Hej! Är också nyfiken på matcha efter att ha hört mycket om det länge, men undrar typ om det är gott haha? Vad smakar det skulle du säga? Gillar man smaken eller är den största fördelen att det är nyttigt? Tack för intressant och viktigt inlägg!

    1. Första gången jag drack Matcha tyckte jag inte alls om det – smakade mycket hö.
      Men jag har lärt mig att tycka om det och blandar jag en matcha latte med skummad havremjölk så är det mums – men dricker rent med bara varmt vatten också. Blandar i rawfoodbollar, smoothies och hemmagjord sorbetglass.

  6. Om du har svårt att äta kött kan du ta tillskott av saltsyra! Thorne HCL fungerar bra för mig då den hjälper dig att bryta ner köttet!
    Kram

  7. Jag har sparat boken nu i min digitala bokhylla. Det får bli min nästa bok. Lyssnar just nu på Je m’appelle Agneta.

  8. Sådan igenkänning i att bli “sockerbakis”. Uteslöt allt onödigt som godis och fika en period när jag hade skralt med pengar (Hade precis börjat frilansa). Men oj vad gott det gjorde för mitt mående. Så nu vill jag inte gå tillbaka även fast jag idag har råd med det igen. Det bästa koständringen jag gjort utan att ha planerat det.

    I övrigt mår jag bäst av helt växtbaserad kost. Bättre ju mer varierad den är.

    Tack för en fin blogg och kloka inlägg.

    1. Visst är det så – när man väl vant sig av med godiset fattar man inte varför man stoppat i sig det. Eller så var det för mig i alla fall – mycket klok koständring. kram

  9. Hej!
    Jag äter väl ganska lika som du, dock har jag börjat äta vilt då jag kan få tag på det. Mycket för att det är magert och innehåller järn. Jag lider av stor järnbrist 1 gång i månaden, det bottnar i min gamla ätstörning, som orsakat brist på mycket men det är bristen på järn som får mig att må sämst. Men Blusaft funkar bra. Dock försöker jag hitta fram till bra kosttillskott. Äter idag Magnesium samt några olika vitaminer. Försöker även få i mig sojaprodukter av olika slag då asiatiska kvinnor, vara kost, naturligt består av mycket soja, sägs ha lättare med klimakteriets alla ”biverkningar”. Men något jag ska testa är verkligen matcha. 💚

    1. Jag kanske ska tillsätta blutsaft i min dagliga rutin? Äter ju inte heller kött…
      Min svärfar är jägare och de har alltid vilt hemma så detta kan jag absolut få tag på.
      Tack för dina tankar.

      1. Har du tillgång till viltkött eller eko gräsbetskött så koka egen kollagentät buljong. Superbra sätt att ta vara på hela djuret och samtidigt få tillgång till alla nyttigheter kroppen behöver.