Denna vecka har vi spelat in ett nytt poddavsnitt med vår vän Anna Marxén som är en fena på sociala medier. Vi grottar ner oss i ämnet och pratar om våra egna erfarenheter. Som ett komplement till samtalet kommer här också en intervju. Håll tillgodo!
1. Hej Anna. Vi tycker du är så inspirerande och klok kring ditt arbete i sociala medier. Berätta – hur kom det sig att du började arbeta med det här och vad betyder sociala medier för dig?
Tack, nu blir jag generad, och glad. Jätteglad. Var tungen att berätta för min man dirr! Kolla, kolla så fint!
Vad some betyder för mig.
Du minns tiden då när man inte kunder bärga sig till timme var över så man kunde springa iväg med sin BFF på skolgården och prata om ALLT. Eller alla timmarna du du la beslag på telefonen med snurrsladd, smög in i garderoben och pratade i TIMMAR med den BFF du just sett. På den tiden då man kan kunde spendera resten av dagen efter shoppingtur med att prova olika looks framför spegeln i hallen, då när det var på liv och död att alla skulle (upp)fatta hur cool man var i sin nya outfit, dagen efter i plugget.
Det (och mycket mer) är instagram för mig nu. En plats där jag ständigt spånar efter den coola tjejen i klassen, lyssnar med elefantöron på han coola historieläraren, skickar hemliga lappar till mina bästisar, och testar outfits framför en spegel som svarar, instant. En plats att bli sedd, bry sig om andra, inspireras, lära sig saker, dela spegel och få tips. För att nämna något.
2. Du pratar en del om att det är viktigt att lära känna sin målgrupp. Att det är skillnad på vilken målgrupp du har och den du vill ha – Kan du förklara begreppen och vad du menar?
Ja. Nu ska vi se – fan vad dumt jag ordlägger mig ibland.
Men så här. Många kunder jag möter har inte en blekaste aning om vem deras kund är, de lägger allt för stort fokus på den bra produkten / tjänsten de har och tror att det i sig räcker för framgång. Men hur ska någon känna till den om du inte vet hur du pratar denne någons språk när du skriver?
Och ska man lyckas på instagram räcker det sannerligen inte, där förväntar jag att du talar till MIG och inte behandlar mig som en enda i mängden.
Så jag borde kanske säga, om du inte har något – ja börja med målgrupp – men sen får du inte nöja dig med svepande beskrivningar som kvinnor 25-45 år, som jobbar inom handel… Ring dem, stoppa dem i butiken eller på konserten, och fråga. Sluta tro – ta reda på. Vem. Skriver. Du. Till.
Allt bottnar väl i det som framgång på instagram går ut på, ett intresse i dialogen – i människan på andra sidan.
3. Om vi fokuserar på forumet Intagram idag och pratar varumärke – hur skulle du säga att man bygger sitt varumärke på bästa sätt i story, reel och nedslag i feed?
Tålamod är A och O. Att bygga ett varumärke är ingen sprint, det är ett marathon.
Att i bilder och i ord skapa värdeskapande innehåll – bjussigt, informativt, naket (not litteraly speaking!). Mindre om sälj och mer genom att förmedla en känsla (en tonalitet som du satt innan du börjar gasa), dela kunskap och information. Tänk samtal.
Du kan stärka ditt varumärkesarbete genom slogans och taglines, på insta handlar det ofta mer om en text längre än så – där kommer storytellingen in.
I stories kan du väcka känslor, peppa, skapa debatt och communitys. Forma en varumärkespersonlighet som skiljer dig från andra. Bli vald över tid – vinn i det långa loppet.
4. vad behöver man för utrustning och hur mycket tid behöver man lägga ner? Alternativt betala någon annan för att göra jobbet?
Ja. Hur långt är ett snöre? Det finns många som lyckats med ”bara” en mobil – men kvaliteten, kreativiteten och tiden man investerar kommer förstås att göra skillnad. Det är omöjligt att ge ett svar som passar alla, är du en person och bygger varumärke enbart på dig och dina tjänster kan du komma långt med mindre är du ett företag med en produkt har du som regel stor konkurrens och det räcker inte med att lite ostrukturerat släppa loss en anställd (eller sig själv) på kontoret och bara klicka o skriva lite. Sociala medier ska tas på allvar.
I egna kanaler och för kund pendlar jag mellan att använda utrustning för många tusentals kronor, mobilen, lite extra, ljus och stativ.
Vad är rimligt att investera? Svårt. Kan du göra mycket själv, kör. Men var inte rädd för att ta in hjälp, eller outsourca innehållsproduktion, text eller liknande. Lägg tid på att bli en bra beställare, att förstå vad du behöver och vad du köper.
Kom ihåg. Det dyraste du kan göra är att göra ingenting! Börja nu. Genast.
5. Vad är ett bra innehåll om du driver ett företag som säljer en eller flera produkter?
Då skulle jag varav med att prata bygga-brand (t ex storytelling, härligheter och inspiration) med sälj, du är så illa tvungen, om inte varumärket kommit så långt att du inte behöver nämna det självklara. Kolla på Ica på Facebook – de delar bussiga recept. Sällan eller aldrig (!?) priser eller kom-o-köp. Men det är nog färre än få som printer Ica-receptet och sen går till Coop för att handla…
Men kom ihåg att det där säljer också kan passa i steg två, på en plattform där du fått ett ja från kunden – i ett nyhetsbrev, säljmejl, sms eller genom att addera call-to-action på din hemsida.
Argument för att övertyga eller en känsla av att det är bråttom kan vävas in, men var sparsam. Vad händer med den som ropar vargen kommer för många gånger? Ingen reagerar.
6. Vad är ett bra innehåll för ett företag som säljer tjänster skulle du då säga?
Att skapa förtroende, genuinitet. Bjud in till ditt ”vardagsrum”, låt följarna få vara med i din värld i ditt community. En känsla av – vad sa dom i Ferdinand?
Honom, det är HAN vi ska ha. Den känslan ska fitsaren, följaren få på sikt. Lite som att du aldrig byter frisör. Att håret blir perfekt, det är A och O men om du tänker efter är det inte en viss KÄNSLA du får. Är det inte därför du går till samma frisör om och om igen. Ni förstår varandra, har kul, skvallrar om den och den.
7. Influencer Marketing – vad tycker du om att använda detta? Vilka risker och fördelar finns?
Jag ser så mycket fördelar med influensermarketing att jag inte vet vart jag ska börja. Vill du nå xxxxx antal gånger längre än genom egen kanal? Ja? Öka din kredibilitet hos en viss grupp, hypa en produkt. JA?
Och det kan jag säga för att jag vet det och själv varit en beställare av den typen av samarbeten för kund.
Sätt mål (vem ska du nå, vad ska du sälja eller stärka), lägg en budget. Och sen börjar det riktiga och viktiga jobbet. Vem matchar dig / företagets produkt / tjänst bäst? Tvätta bort gamla sanningar, det rör på sig på marknaden och influensers är också duktiga på att utveckla sig vidare – den som gällde för 6 månader sedan kanske inte är rätt för dig, idag. Ta hjälp, det finns mängder med byråer och konsulter som kan hjälpa dig på vägen. Risker. Ja, att du går efter den som ger dig det billigaste priset och är helt fel för dig. Det är på inget vis ett sätt att investera sina surt förvärvade pengar. Du ska välja rätt person för uppdraget, före allt annat. Störst är inte alltid bäst, microinfluencers har kommit starkt i den sista tiden – kan t ex gör stor nytta om du satsar lokalt.
8. Vilka fördomar och okunskaper möter du oftast bland kunder?
Att instagram är gratis. Att det är okey att betala många tiotusentals kronor för en annons i traditionell tidning (som syns en dag, en gång) men att på insta kan man ”bara göra lite”.
Då brukar jag dra fram denna:
”Sammantaget har de interna drivkrafterna, som strukturella omdaningar och förändrad mediekonsumtion, inneburit att en växande andel av de svenska reklaminvesteringarna flyttat från traditionella mediekanaler till digitala – och från nationella aktörer till utländska. Ett tydligt exempel på det är att 10,2 miljarder kronor investerades i tryckta nyhetsmedier 2010. Tio år senare hade motsvarande mängd krympt till 2,8 miljarder – enligt statistik från IRM.”
Sitter du och skumpar på en grusväg (no offence Håkan) eller är du med i Teslan på motorvägen??
10. Slutligen – har du tre tips och lite motivation till den lilla företagaren som inte känner att den har tid, inte tycker det är kul och inte heller har råd att anställa någon för att göra jobbet med sociala medier?
Jag vill bara säga nej. Vill man inte, så ska ingen tvinga dig – men det är ju hemskt synd om du ska missa allt det roliga och alla möjligheter som väntar där ute på Facebook, LinkedIn, Instagram, Youtube, TikTok and what not. Jag sätter en miljon att det finns en plats där du kommer trivas och göra skillnad.
Du går miste om en guldchans att själv bestämma över hur du och ditt varumärke ska uppfattas.
Kom, vi hjälper dig and yes you can thank us later!? /Anna
Tack snälla! Vill du komma i kontakt med Anna Marxén eller hennes kollega på Deilig Media så skicka iväg ett dm på @deiligmedia eller spana in deras hemsida och skicka iväg ett mail.
Lyssna på veckans poddavsnitt här.
Kul att hon kommer tillbaka i podden, och roligt att få se henne på bild också. Hon ser ut som världens härligaste person dessutom!!