Fredagsfika med Mir

kustbageriet_kristin_Lagerqvist

I fredags hade Mir och jag ett lunchmöte med en väldigt inspirerande person som hjälpte oss att fundera över mål och affärsplan gällande vår baby – For Good Luck.

Vi ångar ju på som tusan på endast passion och lust och det blir oftast så himla bra då såklart. Men vi växer så vi knakar och behöver strukturera och bestämma oss för vilket ben vi ska stå på.
Eftersom livsnjutning står överst på vår prioriteringslista så hann vi även med en god fika på stranden.

kustbageriet_kristin_Lagerqvist-2

Kustbageriet hade de extra smarriga godsaker bara för att det var fredag.

kustbageriet_kristin_Lagerqvist-3

Här kan man lätt skippa att göra dessert för kvällens middag och köpa med sig små bakverk hem och duka fram med stolthet. Smart.

kustbageriet_kristin_Lagerqvist-4

Havsliv. Tång. Salta vindar och solblekt hår. Det är vi.
Miranda berättade att hon promenerade förbi när just dessa bilder togs för L:A Brukets tidning. Så fin!

kustbageriet_kristin_Lagerqvist-5

Brödet Svartskär och Levain är mina favoriter.

kustbageriet_kristin_Lagerqvist-6

Solen stod högt på himlen denna fredag och vi bar med oss vår fika ner till Kallbadhuset i Varberg.

kustbageriet_kristin_Lagerqvist-7

Mir är den vän som är mest frusen, hahahaha…

kustbageriet_kristin_Lagerqvist-8

kustbageriet_kristin_Lagerqvist-11

Vi köpte varsin söt chokladbit också.

kustbageriet_kristin_Lagerqvist-10

Jag bar mina gyllene skor och var pepp över att bygga nya broar och riktningar i vårt företag.

kustbageriet_kristin_Lagerqvist-12

Mir hade kaftanen jag ångrar att jag aldrig köpte – från Rodebjer givetvis.

kustbageriet_kristin_Lagerqvist-13

Den går ju himla bra att kombinera med vår Classy Dress. Jag använder min grå mest hela tiden. Till och med som nattlinne ibland…

kustbageriet_kristin_Lagerqvist-9

Önskar dig en fina vecka nu. Jag själv har en lång lista med viktigheter att ta tag i . På den står det bland annat omslagfotografering, planera ett föredag för Rotary denna vecka och se till att jag får ett visum innan helgen är nådd…

Om Dorthe Florin – Söndagsintervjun

dorthe_kristin_Lagerqvist-7

Idag är det ingen mindre än min stora förebild Dorthe Florin som är med i min söndagsintervju.

Dorthe är en av de mest inspirerande, företagsamma, kreativa och ödmjuka människor jag någonsin mött. Hon har alltid massor av idéer, en varm famn, peppande ord och en positiv inställning till saker och ting. Sedan doftar hon alltid så himla gott! Är så glad över att våra vägar korsats.

dorthe_kristin_Lagerqvist-11

Dorthe är kvinnan bakom John’s Place, som är den smått ikoniska restaurangen i Apelviken, Varberg. Här möter ofta Dorthe själv dig i dörren och hälsar dig varmt välkommen efter du ringt på ringklockan. Charmigt och härligt som tusan!
De flesta i Varberg har en relation till John’s Place och detta är i princip det enda stället jag äter kött på. Beställer alltid lammfilé med matig sallad och hoppas på att det ska finnas rum i magen för lite dessert också…

Vid sidan av restaurangen har Dorthe dessutom tagit fram en serie med dofter i form av handtvål och handcreme. Detta i ett samarbete med varbergsbaserade L:A Bruket.  Älskar dessa! Hon säljer också smakerna från restaurangen i flotta kryddburkar och flaskor. Dorthe har alltså många järn i elden!

dorthe_kristin_Lagerqvist

 Hej Dorthe!  Första frågan ut idag är – Vad äter du?

Jag äter helst mat som är vällagad med bra råvaror och mycket smak!
Det finns så mycket goda saker så jag har ingen direkt favoritmat.

Ok, men vad äter du inte?

Äter aldrig dålig korv och inälvor, då jag anser att det är reningsorgan, i alla fall i de flesta fallen.

dorthe_kristin_Lagerqvist-12

dorthe_kristin_Lagerqvist-10

Vad brinner du för?

Jag brinner för skapandet och utveckling i alla dess former. Jag blir lycklig av att se att saker blir bättre och att det sker förändringar till det bättre. Att skapa nya relationer med nya människor, det finns ju inte två som är likadana och hur spännande är inte det??

dorthe_kristin_Lagerqvist-8

Vart reser du helst och varför?

Jag reser gärna till Syd Afrika för att det känns som att komma hem på något konstigt sätt. Där finns en enorm kreativitet och utveckling. Otroligt mycket vackert att se och många kreativa vingårdar och restauranger. Skillnaden mellan fattig och rik är stor men generellt är folk otroligt uppfinningsrika, vilket  är härligt att se.
Jag träffade vid ett tillfälle en kvinna som sa:

”Jag förstår inte människor som inte uppskattar sina liv. Jag är glad varje dag jag får med tanke på vilka odds jag har. Aids, sjukdomar och vilda djur som lurar runt hörnet varje dag”.
Jag har många vänner och egen släkt i Afrika och det har verkligen blivit som ett andra hem för mig. Jorden är en fantastisk planet och det finns så mycket att se så egentligen skulle man ju resa jämt..
Men vi har det väldigt härligt här i Varberg, eller hur?

dorthe_kristin_Lagerqvist-13

dorthe_kristin_Lagerqvist-4

Vad läser du?

Älskar att läsa en bra bok, gärna så tjock som möjligt, och gärna på engleska. Vet inte varför, det blev bara en vana från förr när jag inte kunde köpa svenska böcker. Dan Brown, Ken Follet, Jeffrey Archer.
En bra story  helt enkelt.

dorthe_kristin_Lagerqvist-5

Vad lyssnar du på?

Jag älskar klassisk musik och gärna opera men lyssnar på allt. Men för det mesta är det ”silence is golden”
Underbart att bara höra havets brus och inget annat.

Har du något bra tips du vill dela med dig av?

Ett tips för ett bra liv är en bra säng och ett roligt jobb så löser sig allt annat…

dorthe_kristin_Lagerqvist-9

En viktig rutin för dig?

Viktig Rutin – Ät en bra frukost då har man bränsle för att börja dagens äventyr.

Jag tycker att du driver Johns Place på ett väldigt inspirerande sätt. Kan du berätta lite om hur du tänker kring detta?

Jag Älskar mitt liv och mitt jobb och jag driver John’s Place på känsla och med passion. Tänker aldrig på pengar…( säg inte det till min bank… haha.)

dorthe_kristin_Lagerqvist-3

Slutligen – Du har många järn i elden och många spännande idéer. Vad är på gång just nu? Och vad har du för mål i sikte just nu?

Jag har för många järn i elden…
Just nu håller vi på med ett EU-projekt som kan skapa fler jobb och boendemöjligheter.
Vi jobbar också på att skapa ett Halländskt skafferi.
Det kommer 3 nya produkter i butiken .. det planeras inför en kommande modevisning om 2 veckor som skall bli ”vild & crazy”.
Tillsammans med vännerna/kollegorna i Viken skall vi planera för nästa års evenemang och vi jobbar för bättre väg och belysning i Apelviken och så mycket mer…
Men just idag skall jag börja med att bära in min ved.

Tusen tack för detta Dorthe! Ses snart!

Namn på färgerna och kulörkoder

2color_kristin_Lagerqvist

Under de senaste veckorna har det ramlat in fler frågor än någonsin om de blå kulörerna på väggarna här hemma. Kanske att man känner för en förändring där hemma nu när säsongen utomhus byts mot mysiga stunder inomhus.
Dags att göra ett uppdaterat inlägg gällande ämnet trots att jag skrivit om det på både Instagram och blogg innan.

3color_kristin_Lagerqvist

I matsalen har vi en färg som faktiskt kan upplevas som helt vit många gånger. Den har ett stick av blå och kanske lite magenta i… Den ljusaste blå du kan finna med andra ord. Den heter Light Dijon och kommer från Nordsjö Färg.

2color_kristin_Lagerqvist-6

Dörrarna in till vårt vardagsrum har vi målat i en mörkt blå nyans som heter Dark Dijon, även den från Nordsjö Färg.

2color_kristin_Lagerqvist-3

Glöm inte att använda fina böcker som stilleben i ditt hem förresten. Här blandat med diverse loppisfynd i mässing.

2color_kristin_Lagerqvist-5

Färgen vi har målat i vårt vardagsrum är Krickelin Dimblå från Nordsjö Färg. Kulörkoden är R3.08.63.

Lycka till med målandet där hemma nu!

Om fredagen och färgkoder

krik_kristin_Lagerqvist

Älskar varje dag men denna vecka har jag verkligen sett fram emot fredag. Efter min morgonpromenad har jag varit supereffektiv för att kunna stämpla ut tidigare och mysa med killarna.

krik_kristin_Lagerqvist-3

Jag har bland annat gått igenom en mängd rekvisita och fotat lite här inne. Tänkte bjuda på ett inlägg om mina färgkoder senare idag så kika gärna in lite senare också. (vet att jag redan gjort det men du kommer inte tro mig om jag berättar hur många som frågar via mail så en uppdatering känns aktuell)

krik_kristin_Lagerqvist-4

Först ska jag öppna det här paketet och dra iväg på viktigheter med Mir.

Fin fredag till dig.

 

Denna veckan – fast förra året

2015_kristin_Lagerqvist-2

Jag tänkte vi skulle kika på vad jag gjorde den vecka exakt för ett år sedan. Jo, jag läste Ken Follett under lunchen och åt rotfruktssoppa.

2015_kristin_Lagerqvist

Sedan ramade jag in de vackra tidningssidorna jag fann på flygplatsen i Bangkok.

2015_kristin_Lagerqvist-3

Lisa Burenius och jag var och kikade på location för vinterns Kustfolk of Varberg.

2015_kristin_Lagerqvist-4

Och det eventet blev ju kalasbra! I år kommer vi dock inte ha Kustfolk. Jag har haft för mycket på mitt bord så orken tryter för ett sådant projekt… Men. For Good Luck gästar istället julmarknaden på Strömma så hälsa gärna på oss där.

2015_kristin_Lagerqvist-5

Jag fotade också romglas för en kund.

2015_kristin_Lagerqvist-6

Igor fick en ny grön tröja. for mom.

2015_kristin_Lagerqvist-7

Min man bakade scones en morgon. Hans blir alltid godast.

2015_kristin_Lagerqvist-8

Mir och jag tog också en tur till Håkesgård.

2015_kristin_Lagerqvist-9

Så mysigt att hälsa på Marie. Så länge sedan jag träffade henne nu, längtar verkligen efter denna fina människa…