Ett dygn i Stockholm

2hay market_kristin_Lagerqvist-19

Igår tog jag 05.22-tåget till Stockholm för ett dygn med fina bloggkollegor. Tackar i princip alltid nej till alla event i Stockholm men hade hört så mycket gott om Madeleine Ek på Ekpr så hennes middag ville jag gärna närvara vid.
Jag försöker dock passa på att ha lite olika möten då jag ändå är i stan så jag mötte först upp Daniella Witte och gick till Dagmar på NK för ett snabbt möte i deras fina butik. Efter detta så mötte vi upp Svante och gänget på Elle Decoration och pratade om vår digitala framtid tillsammans. Vi lunchade på Taverna Brillo. Bästa!

2hay market_kristin_Lagerqvist-3

När vi hade fyllt våra magar med jättegod risotto så begav vi oss till Haymarket by Scandic, checkade in och lämnade av väskorna i ett tjusigt rum innan vi gick ner till lobbyn igen.

2hay market_kristin_Lagerqvist-21

Så vackert! 20-tal med flärd och härlig dekadens.

2hay market_kristin_Lagerqvist-2

Vi drack ett glas vin med Jannice som bloggar på Simplicity.

2hay market_kristin_Lagerqvist-23

Vid 17.30 gick vi oss med långa steg mot kvällens middag.

2hay market_kristin_Lagerqvist-6

Malin Persson och Daniella Witte. Så fina kollegor här på Elle Decoration. Det vankades en god middag av Pom & Flora i Ekpr’s lokaler.

2hay market_kristin_Lagerqvist-5

Först var vi ju tvungna att kika runt bland alla finheter.

hay market_kristin_Lagerqvist-19

Alla i sällskapet blev helt förälskade i Dirty Linen’s nya kuddar i sammet.

2hay market_kristin_Lagerqvist-7

Andrea Brodin var moderator för kvällen och intervjuade Pipols Bazaar, Piqmo, Dirty Linen, A.Nordin/Deuxieme och Muubs. Superintressant att höra dem berätta om sina varumärken och produkter.

Vi var en liten grupp på 25-30 stycken, väldigt mysigt och maten var himmelskt god.

2hay market_kristin_Lagerqvist-8

Det gladde mig att en del modebloggare var där också. Bland annat dessa tjejer som jag följt i flera år men aldrig träffat ”irl”. Vi bestämde genast att vi måste styra upp något snart. I Varberg eller kanske en helg i Nordnorge rentav.  Tusen tack för en fin kväll Ekpr!

2hay market_kristin_Lagerqvist-10

Denna morgonen åt vi en god frukost tillsammans innan vi skildes åt och hoppade på varsitt tåg.

2hay market_kristin_Lagerqvist-11

Lägger detta kakel på minnet tills det är dags att ta tag i vart badrum.

2hay market_kristin_Lagerqvist-20

Kan också tänka mig en och annan av dessa fåtöljerna där hemma.

2hay market_kristin_Lagerqvist-12

Och definitivt detta klinkergolvet. Älskar den blågrå tonen och formen.

2hay market_kristin_Lagerqvist-13

Haymarket var verkligen inbjudande med Hötorgets delikatesser och blommor precis utanför och innanför möttes man av ett mysigt café. Många ytor att ta del av som besökare och intimt och mysigt i restaurangen våningen ovan.

2hay market_kristin_Lagerqvist-14

Dags att checka ut! Tack för denna gång Stockholm!

 

Det handlar om mat – smakerna

farmers market_mat_kristin_Lagerqvist-2

Det handlar om smaker.
Jag sitter och jobbar klart med bilderna från Farmers Market Strömma förra månaden. Och herregud vad läskad jag blir.

Tänk dig den här mästarmackan med saftig omelett, lingon och svamp just nu… Det är Lismejeri som står bakom receptet. Måste åka till dem snart för att fota och ta för mig av lite gottigheter.

farmers market_mat_kristin_Lagerqvist-6

Vi var ju där och sålde vår bok – Strömma What’s your Story.

farmers market_mat_kristin_Lagerqvist-8

Lismejeri hade också saft på karamelliserade rönnbär.

farmers market_mat_kristin_Lagerqvist-9

Snygga tjejer och gulliga hundar fanns det gott om.

farmers market_mat_kristin_Lagerqvist-10

Och så maten! Herregud vad gott vi åt dessa dagar. Jag hoppade frukosten innan jag äkte dit och käkade massor och sedan längtade vi till vi blev hungriga igen och kunde testa nästa rätt.
Och alla samtalen runt maten sen då! Så många fina möten att spara i fickan.

farmers market_mat_kristin_Lagerqvist-12

Lax. God och vacker.

farmers market_mat_kristin_Lagerqvist-13

Yes! Jag åt allt detta efter jag fotade.

farmers market_mat_kristin_Lagerqvist-14

Mums!

farmers market_mat_kristin_Lagerqvist-15

Kustabegeriet hade inte bara gott bröd med sig till marknaden. De rökte även korv på plats. Väldigt uppskattat!

farmers market_mat_kristin_Lagerqvist-16

Mästarmackan igen. Alla åt den!

farmers market_mat_kristin_Lagerqvist-17

Barnen lekte  i motljuset. fint.

farmers market_mat_kristin_Lagerqvist-18

En hel del instagrammande blev det såklart.

farmers market_mat_kristin_Lagerqvist-19

Kan tänka mig att vildvinet som växer över Kvarnen är ännu mer röd nu. Marina och jag har förresten spännande grejer på gång… håll utkik.

farmers market_mat_kristin_Lagerqvist

Strömmabussen. Kors vad cool. Det är bästa Jennie Blomqvist som gått loss med kreativiteten här.

farmers market_mat_kristin_Lagerqvist-20

En buss till. Le Bistro Roulant.
Vi hade verkligen fina dagar. Nu ska jag samla ihop alla bilder i en tjock mapp och skicka vidare.

Ha en bra dag.

Hemma hos Anna Backman

anna_kristin_Lagerqvist-2

Jag frågade en bekant till mig om jag fick komma hem och hälsa på en dag. Har kikat in hos henne förr och tycker hon har ett så härligt hem och att hon har ett liv som känns skönt och inspirerande. Anna är alltid glad och intresserad då jag träffar henne. Hennes positiva inställning till allt är verkligen smittande.

anna_kristin_Lagerqvist-3

Mitt i Varberg bor Anna Backman. Bakom den gröna vackra dörren gömmer sig en stor våning med härliga genomgångsrum och altandörrar rakt ut i äppelträdgården.

Anna är född och uppvuxen i Göteborg. Hon berättade att hon levde länge (  i 15 år! ) i känslan att hon var nyinflyttad till Varberg. Så därför tycker hon fortfarande att närheten till Göteborg är en av fördelarna med Varberg. Men relationen till staden är numera god, riktigt god dessutom.

Att bo mitt i staden och ändå ha 5 minuter till bad (damernas nakenbad) och en strandpromenad tycker Anna är magiskt.
Hon har bott i sin ”våning” i 12 år men skall snart flytta hemifrån. Då uppåt i samma hus !

anna_kristin_Lagerqvist-5

Jag fann en fin tidning i en fåtölj. 😉

anna_kristin_Lagerqvist-6

Och så visade Anna halsbandet som hennes pappa skapat. Han har suttit och tvinnat tidningssidor på detta sätt och lackat dem efteråt. Vilket hantverk.

anna_kristin_Lagerqvist-7

Nybakade croissanter. Mitt bästa!

anna_kristin_Lagerqvist-4

Anna berättar :
Häftigheten med att man går runt i en våning är ju att man passerar alla rummen vilket gör att alla rummen är mina små darlingar. Älskar mitt kök för kaffedoften och för att det oftast finns något  litet att mumsa på i mitt stora skafferi. Mitt sovrum för att jag älskar att äta i horisontellt läge, frukost på sängen är oslagbart. Mitt stora rum för att det badar i ljus, och för att ljuset flödar vidare in i min ateljé. I perioder är det nog trots allt i ateljén som jag tillbringar mest tid.

Jag är inte konstnär på heltid snarare ”periodare”. Då jag varit ensamstående mamma under många år har mitt arbete som pedagog på en skola i Varberg varit min bas och trygghet, dessutom gillar jag känslan av att få vara med att bygga  framtid.  Känner mig privilegierad  att både få jobba med ”my mission and vision”. Jag uppskattar kontrasterna av teamwork och att sedan i min ateljé få ett  exklusivt möte med mig själv.

anna_kristin_Lagerqvist-8

Hur ser en typisk bra vardag ut för dig Anna?

En härlig vardag kan se ut så här! Sovmorgon, händer nästan aldrig 😉 Sedan har jag arbete på skolan fram till efter lunch. 
Jag cyklar hem genom Bokskogen och när jag  stiger av cykeln och öppnar dörren till min älskade våning då får jag inte ”Tappa Fart”

En stor kopp kaffe – På med målarkläder – Väntar inte på inspiration, den kommer förhoppningsvis när jag sätter igång.
Jag har alltid flera projekt igång samtidigt. Om inspirationen har pausat så tar jag en tur längs havet, rensar huvudet och hämtar havsluft och ny energi.

Mera kaffe….och hittar jag en kolakaka  i skafferiet så slinker den oxå ner 🙂 
På med musik och sedan måla måla måla. 
Sedan klämmer jag gärna in en fika eller kvällsmat med vänner.
Ett yogapass är alltid härligt.

anna_kristin_Lagerqvist-10

anna_kristin_Lagerqvist-11

anna_kristin_Lagerqvist-9   anna_kristin_Lagerqvist-12

Anna är som person sjukt nyfiken vilket gör att hon kastar sig in i nya projekt och är öppen för att improvisera.

Ett exempel på detta var att hon i vuxen ålder pendlade till Stockholm under 1 år för att gå på Beckmans och att hon sedan pluggade Digital Media på Ljud & Bildskolan. (utan någon typ av datorvana)
Detta gjorde dock att hon producerade en digital affärsutbildning för ett modeföretag och frilansade sedan i några år i reklambranschen. Under denna tid lärde sig Anna mer om sig själv, som att hon hela tiden söker vägar att kommunicera. Det är även så hon ser sitt konstnärskap. Att få till en kommunikation där hon lämnar till betraktaren/lyssnaren att fritt få tolka. Inga rätt inga fel bara en känsla som bär. Tanken på att konsten precis som musik och dans är ett universellt språk gör henne glad .

anna_kristin_Lagerqvist-15 anna_kristin_Lagerqvist-14  anna_kristin_Lagerqvist-16

Jag fann det här kortet på kylskåpet och Anna berättade om sina år som reseledare och jag beundrade kläderna och den långa tjocka flätan.

anna_kristin_Lagerqvist-17

Sedan pratade vi en stund om mattan som låg i vardagsrummet. Både skojig och vacker.
Tusen tack för att jag fick komma Anna och lycka till i ditt nya boende!

mysig morgon vid bryggan

bad_kristin_Lagerqvist

Jag fann dessa bilder på datorn när jag letade efter bilder till ett arbete. De är från en sen septembermorgon. Jag hade cyklat ner för att ta ett snabbt dopp mellan två fotojobb.

bad_kristin_Lagerqvist-2

När jag steg upp ut vattnet var de här båda vid bryggan. Lisa och Diba. De kom precis från träningen och längtade också efter ett dopp.

bad_kristin_Lagerqvist-3

Härligt!

bad_kristin_Lagerqvist-4

Kaffe och macka hade de också med sig. Vilken mysig morgon!

vackrast just nu

TH-16-39-MI-18_5_301101

Jag har samlat ihop lite av varje i veckans inlägg – Vackrast just nu. Håll tillgodo!

Jag letar efter en klänning till en fest jag ska gå på. Verkar lättare sagt än gjort så det kanske landar i att jag tar en ur min garderob och uppdaterar med ett par nya skor istället. Helst inte höga klackar. Ovan guldiga från & other Stories kanske vore något.

applegarden-768x580

Via Johanna Bradford’s Weekly Mix så fann jag bloggen Manger och fastnade en lång stund bland de vackra bilderna och recepten. Tack Johanna!

lotta 3_kristin_Lagerqvist

Och visst har jag också köpt hem ett exemplar av senaste Residence.
Pia Ulin och Lotta Agaton har skapat ett fantastiskt tjusigt reportage från Lottas nya hem ihop. Vackert jobbat!

MOKKASIN-FOR-GOOD-LUCK-1-4

Vi skickade en peppande höstpresent till  Sofia och Linn på Mokkasin. Kolla vad fin Sofia blev i vår kjol bland alla höstlöv.

MOKKASIN-FOR-GOOD-LUCK-1

Måste också visa Sofias ”Gå bort-korg” med bästa presenten – Strömmaboken som jag har varit med och gjort. Så fint och varmt i magen att se den så här. Tack till alla som köper den och som tagit in boken i sitt sortiment.
Sofia har den ju också i sin butik. Bästa höstboken faktiskt med massa recept och peppande tankar om kreativitet och drömmar. Foto av Sofia Jansson.

nominera_arets_inredningsblogg_57fa909eddf2b31735ccbfa4

Och så är det dags att nominera Årets Inredningsbloggare. Jag vet vem min röst faller på. Eller det är faktiskt tre olika jag ska nominera. Rösta på din favorit här.

Önskar dig en skön vecka.