Före bilder – innan jag målade

Varje gång jag kommer hit så har jag storslagna planer och när det närmar sig hemresa så blir jag förbannad över att jag inte hann mer. Men så sansar jag mig och tänker lite mer realistiskt. Jag planerar alltid in för mycket – det är bara så jag gör för att få mycket gjort och måste vara glad över det jag bockar av på listan.

På min lista:
Läsa bok (hade med mig tre..)
Umgås med min granne Åsa
Äta långa luncher
Vintagemarknad & butiker
Städa vinden
Fota & filma för K. LAGERQVIST
Sova
Se serier och filmer
Måla badrummet
Bära in hyllan
Städa vinterträdgården
Vandra i bergen
Träna varje dag
Laga god mat

Alltså nej. Vinden har jag strukit helt, måla en dörr tillkom av ren impulsivitet, träningen funkade varannan dag, et blev en bok…
Men resten har jag faktiskt bockat av. Mycket av min tid här nere har handlat om strategier kring hur jag ska bli bättre på mitt arbete och utvecklas. Det har varit bra att bolla tankar kring företagande med Åsa som vart vd på flera olika bolag och har stor erfarenhet i företagsfrågor. Vi har diskuterat kommunikation, drivkrafter och lönsamhet. Intressanta ämnen över långa luncher.

Ljuset har vandrat runt genom hemmet och jag har följt det med varm blick. Själen i dett hus är magisk – känner det tydligt. Skapar mig mig en riktigt fin vardag här med jobb blandat med fix och vila.
I natt vaknade jag av hur regnet piskade på rutorna och sprang ut på terassen för att ta in bäddmadrass och kuddar. Nu ska jag bära ut dem igen och ta morgonkaffet på terassen i pyjamas med en filt över axlarna.

Men först – kika här. Jag tror inte det fanns toalett och badrum på huset ursprungligen – det var ju byggt 1850. Så vårt är en ganska märklig påbyggnad på ena änden av huset. Svinkallt på vintern och sjukt varmt på sommaren – det mest positiva är att badrummet har en otrolig utsikt över bergen. Nytt kakel men fönstren är otroligt gamla. Ibalnd känns det nästan som att de sj´ka falla ut då vinden tar i men min man har säkrat dem. I alla fall. Vi har inte ekenomi för att bygga ett nytt badrum i nuläget så jag började fundera på vad jag kunde göra. Tycker det är så tris med dessa ikea lösningar i gamla hus likt detta.

Så jag kommer ta ner överskåpet och sätta dit en ny spegel samt måla skåpet under grönt.

Dessa fönster ska också få sig en omgång med penseln.

Och just det. Mitt impulsiva infall med att åka och köpa en burgundy röd kulör till dessa pardörrar då?  Hur kom du på den färgen sa min man då jag ringde på Facetime.

Nja, det stod faktiskt helt klart inom mig då jag funderade på vad som skulle lira med golvet och vara vackert. Tåkigt med brun och beige tänkte jag och ville inte heller ha blå eller grön, det hade inte blivit bra till golven.

Jag är en sådan som aldrig tejpar eller skyddar. Så tråkigt och tidskrävande ju!
Inga problem. Man får vara trygg och lite fast på handen bara – fokusera och vara noggrann.

Önskar er en fin dag. Ska försöka visa resultatet på allt imorgon.

Städat vinterträdgården

Jag ligger i sängen med datorn i knät och kaffet på nattygsbordet. Dagen vaknar utanför och fåglarna kvittrar ikapp. Det är som om de har fnatt här om dagarna. På nätterna är de knäpptysta och lämnar desto mer utrymme för vinden som viner runt husknutarna i gränderna, fönsterluckor som slår och kyrkklockan som gör sig hörd varje hel timme. Jag har hört att det öppnat ett nytt bageri i byn och funderar länge på om jag ska dra av mig pyjamas och gå dit för att köpa nybakta croissanter till frukost eller vara min smoothiebowl trogen. Det lutar åt det senare.

Jag stod länge och tittade på de här dubbeldörrarna i veckan. Det är så synd att den förra ägaren målat över de mörka trädörrarna med en kritvit grundfärg. Det är inte ens någon snickerifärg och det är dessutom rätt slarvigt gjort. Det vita gör såklart att det känns större och ljusare i korridoren men ändå…

Kanske jag ska måla dem?

Jag har dock pillat med lite andra saker sedan jag kom hit. Har burit in en hylla i köket och städat vinterträdgården.

Så bra det blev. Visst?

Jag blev i alla fall jättenöjd och jag gillar vårt kök som är lite Villa Villekula – man tar vad man har liksom.
”Oj, kolla där är en spik – då hänger jag nåt där” typ… Det är inte så noga. Mest lustfullt och lite kul med brokiga grejer och skeva hyllor man finner i källaren.

Idag ska jag på vintagemarknad i Bezier och måla klart badrummet. Jag har också en hel del kläder som ska fotas.

Vädret växlar men här ute på terassen är det oftast vindstilla och solen är framme nästan hela tiden. Inte en enda regnskur faktiskt och det är ju skönt för väderprognosen visade annat inför denna vecka. Jag gör en utflykt per dag, äter helst middag hemma om kvällarna och lägger mig tidigt.

Det kallas tydligen vinterträdgård det här lilla glashuset som är på terassen. Undrar hur det användes förr? För tomater och chili?

Önskar er en riktigt fin helg.