Som en del i mina repriser från Sri Lanka så kommer här en berättelse om hur mitt eget varumärke skapades och om vart det är på väg.
År 2019 tog jag ett stort beslut. Jag kände i hela kroppen att jag ville jobba med min egna verksamhet och ville starta ett eget företag där allt jag gjorde kunde få plats och jag kunde ha ansvar för alla delar. Efter flera år tillsammans med en partner så var det en stor förändring och en sorg att gå vidare från det man gemensamt byggt upp men jag kände också en pirrig förväntan av att stå på egna ben och kunna blomma ut helt på mina villkor.
Även fast tankarna kring eget hade funnits hos mig under en lång tid så blev det praktiska med det andra bolaget inte klart förrän vid årskiftet 2019. Då befann jag mig på Sri Lanka med min familj och hade den perfekta miljön för att börja visualisera och konceptutveckla.
Här i dagbädden i arla morgonstund, innan familjen vaknat, tog mitt nya varumärkes första moodboard form medan solen gick upp bakom träden och aporna skrek i palmernas toppar – en slide med kulörer, pinnade foton, nedplitade illustrationer och tankar. Jag tänkte brända toner, varmt och välkomnande. Jag tänkte smaker. Jag tänkte dofter. Jag tänkte känsla.
Tanken var att här skulle man komma in – både fysiskt och digitalt – och ta del av allt jag som själv håller nära och inspireras av. För ni som följer mig vet ju att jag brinner för att dela med mig av upplevelser och ville kombinera detta med ett litet men noggrant utvalt produktsortiment. Jag valde omsorgsfullt ut och tog fram ett litet antal produkter – de flesta skapade av mig, men en del från andra kreatörer som jag beundrade och inspirerades av. Linneprodukter, teblandningar, keramik & smycken bland annat.
Det var ett idogt arbete och en stor utmaning att finna leverantörer, nya kontakter och börja helt på noll. Men det var så galet spännande och lärorikt. Älskade varenda steg.
I mars samma år så lamslog pandemin hela vår värld och satte en hel del käppar i hjulen för mig men jag som redan hade signat ett tre års kontrakt på en stor lokal i Varberg samt satt igång produktioner kunde inte bromsa utan var snarare tvungen att gasa för att sy ihop hela baletten.
I april berättade jag offentligt om mitt nya koncept men valde att inte berätta om mina produkter. Jag frågade mina följare om de ville vara med på resan när jag skapade ett spännande koncept och fick – YES! Alltså jag är så tacksam!
Tusentals satte upp sig på mitt mailutskick och började följa mitt nya instagramkonto.
Jag har jobbat med storytelling sedan 2008 och här fick jag gå all in. Jag byggde alltså upp ett koncept på känsla, med kulörer, värderingar, inspiration och en stor del ”bekom kulisserna” innan jag delade med mig av vad det var jag skulle sälja. Det skapade en nyfikenhet hos många och det var också väldigt roligt att berätta om allt utan ”säljbudskap” som de flesta är redigt trötta på att ta del av.
27 juni 2020 öppnade jag dörrarna till denna plats och tog emot mina första kunder. Pirrigt, skrämmande, fantastiskt och alldeles underbart. Var så stolt över vad jag jobbat fram under sex månaders tid. Dessutom mitt i en pandemi.
Jag hade skapat tre olika designs i 100% europeisk linne i noga utvalda kulörer – vitt, natur och honung. Började också vårt tesortiment med runt tio sorters teblandningar och hade tillsammans med en keramiker på Gotland tagit fram en temugg för varumärket. En smyckeskollektion skapades efter det som stod mig nära – pelargoner och Subbe Fyr.
I början sålde jag även fotokonst och precis som nu så hade jag fyllt den fysiska butiken med böcker, inredning och andra finheter. Även en del vintage. Jag testade mig fram för att se vilket utbud som skulle uppskattas av min målgrupp. Det var helt klart linnekläderna – som sålde slut på en gång!
Den här blusen heter Mildred och blev verkligen en favorit för många första året. Jag älskar den fortfarande så mycket!
Inspirationen och förlagan till blusen var en blus jag köpte i Paris – em mönstrad blus i ett helt annat material. Jag skapade några förändringar och lät min leverantör sy upp den i enfärgad linne – i honung och vitt.
Redan från start visste jag att jag inte skulle använda mitt eget ansikte som modell för varumärket på kampanjbilderna. Mycket eftersom jag själv ville vara fotografen såklart men också för att jag inte ville bära upp varumärket med bara mig som person – visst var det jag som var den kreativa designern och skaparen bakom allt men därför nästan ännu viktigare att låta andra bära kläderna på bilderna. Med det sagt så har jag också fotat mig själv enormt mycket i plaggen genom åren för sociala medier- men webbshoppen har i princip varit helt befriat från detta.
Så glad över alla vackra kvinnor som jag fått fota genom åren. De är fantastiska!
Här kan du läsa om hur företaget tog sin form.
Varumärket har förädlats och växt under åren. Det är exakt fem år sedan jag började skapa det. Kläderna har visat sig vara min kärnverksamhet och också det jag tycker är absolut roligast. I butiken i Varberg är det teblandningarna som ofta står i fokus och som kunder vill köpa med sig hem. Våra smycken är också efterfrågade.
Företaget har haft god tillväxt varje år och jag har fått anställa kollegor som i nutid är livsviktiga för att verksamheten ska gå runt, Ingen människa är en ensam ö.
Så tacksam över allt dessa åren gett. Utmanande. Roligt. Spännande. Utvecklande.
Detta året gör vi en förändring i vår verksamhet – en utveckling jag klurat på länge och som nu visade sig vara rätt tidpunkt att ta till actions. Nu är jag typ i mål med hela planen och vi bör fira!
Man hatar ju alltid när influencers skriver så och sedan inte berättar om vad…. eller hur?
Men låt mig få ge er denna lilla cliffhanger så kommer jag förhoppningsvis kunna dela mer senare i veckan.
🔥🔥🔥
Superspännande ju! Snart får vi veta!