Våren 2024 började jag fundera över en förändring i mitt varumärke. Jag ville göra det ännu tydligare och självklart. Ett steg i den processen hade redan startat vid årskiftet då vi bytte namn från KLco till K LAGERQVIST – ett nästan sömlöst byte kan jag känna så här nu i efterhand. Det gick väldigt smidigt och bra eftersom det hela egentligen var självklart.
K LAGERQVIST är ett mycket bättre namn för verksamheten.

Den där tanken om utveckling, förädling och förändring låg där och skvalpade i våras och jag började skissa upp strategier samtidigt som ekorrhjulet rullade på i både privatliv och företagande. Hux flux så blev det sommar och högsäsong så allt annat fick läggas åt sidan för fokus på just detta.

Och vilken sommar vi gjorde! WOW!
Det var femte sommaren med vår butik i Varberg och detta år kändes det verkligen som att människor hittat dit. Många av våra ditresande gäster som hade planerat sin semester utefter ett besök hos oss och bokat in några dagar i Varberg för just detta ändamål. Det var sannerligen en otrolig känsla att få möta så mycket människor som uppskattar det vi gör i verkligheten – vi ses ju mest online.

Vi hade skruvat vårt koncept till det bästa. Skapat en destination som var inspirerande, trivsam och vacker samtidigt som vi jobbade mycket med det personliga mötet och kundupplevelsen i. helhet.

Alla som besökte oss fick erbjudande om att smaka på våra kallbryggda teer medans de gick runt i butiken, vi lade stor vikt vid ett trevligt välkomnande och en hjälpsam hand vid provrummen.

I våra nybyggda provrum hade vi dessutom satt in ledbelysning där kunderna själva kan ändra ljuset från varmt till kallt i fyra olika nivåer. Allt för att göra kundupplevelsen så unik som möjligt. Här kommer också doft och musik in. Tjejerna fick inte sätta på P3 när de öppnade om morgonen utan det var bestämda spellistor som skulle ljuda ur högtalarna. Det var viktigt för mig.

Vi håller till i en gammal industrilokal på 300 kvadratmeter. Här var det urspungligen en fabrik för ståltråd och spik och just innan vi flyttade in så användes ytorna för utbildning av elektriker. Vi behöll golven och väggarna som de var på en del ställen och målade på andra. Därefter fyllde vi stället med vintagemöbler och försökte göra ytorna så kreativt inspirerande som möjligt. Allt eftersom utökade vi vårt sortiment från kläder och teblandningar till mer inredning, konst, böcker och annat fint för hemmet.

Verksamheten drog igång försommaren 2020 och innan dess hade jag en butik i samma område med ett annat varumärke jag var en del av under sju år. Så jag har alltså drivit fysisk och digital butik vid sidan av mina uppdrag som influencer under många år nu. Det har varit en otrolig resa – både lärorik, spännande, rolig och utmanande på samma gång.

För samtidigt som jag startade mitt nya företag så lamslog pandemin världen. Denna kris utbyttes efter ett par år av ett påbörjat krig i Europa och därpå efterföljande inflation och lågkonjunktur. Allt detta påverkar företagandet givetvis. Kanske var det just detta som började snurra inom mig där i våras – hur vill jag utvecklas framåt i den värld vi lever i idag?

Men som sagt. En otrolig sommar med så mycket beröm och pepp fick mig att förstå att jag var på helt rätt väg och valde att fortsätta i samma riktning. Jag hade ju dessutom så många fina människor med mig som jobbade åt samma håll, som gav mig så mycket stöd och kärlek. Familj, kollegor, följare, kunder och vänner.

Är så stolt över de kollektioner som tog form och lanserades under 2024. Det låg mycket arbete och tanke bakom varenda plagg och jag är alltid så stolt när jag ser kvinnor i alla  olika åldrar och former som bär dem. Tanken är ju (fortfarande) att skapa plagg som kan leva i garderoben länge, slitstarka, klassiska plagg som man inte tröttnar på. En investering och en motvikt till branschens ”fast fashion” -utveckling. Vi gör plagg av naturmaterial som är fina mot huden och nedbrytbara. Linnetyg är biologiskt nedbrytbart och återvinningsbart. Lintrådar och textil ökar också ungefär 20% i styrka när det blöts. Linnetyg blir alltså starkare när man tvättat det och håller alltså längre än exempelvis bomull.

Så nu står jag här i januari. Otroligt tacksam över 2024 och företagets utveckling men den där känslan som infann sig förra våren är tillbaka och det är dags att sparka på bollen. Eller vet ni – jag har redan sparkat!

Det ska bli roligt att ta med er in i den resan – utveckling och förädling.
Kommer givetvis att dokumentera längs vägen och låta er vara med på min entreprenöriella resa.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer till “Utveckling & förädling

  1. Hej, det skall bli så kul att få följa med dig på din resa framåt. Tack för att du delar så öppenhjärtligt av fram- och motgångar. Jag bor utomlands, men har också planerat att komma hem och göra en långweekend (förhoppningsvis i sommar) till Varberg o att då självklart besöka din butik. Och att köpa några av dina kläder. Kanske ses vi också på Formex, för din utställning där låter ju som att den kommer att vara helt formidabel. Ha en fin trettonhelgen.

  2. Så inspirerende å lese! Alle detaljene du har tenkt på, som er med på å bygge merkevaren, ned til lyd, duft og hvordan dere vektlegger kundemøter. Håper å kunne komme innom og besøke butikken en gang!