Vackrast just nu

MOKKASIN-MRS-MIGHETTO-CIRCUS-MIGHETTO-1-2-1

Det är lite tema barn över ” Vackrast just nu”-inlägget denna vecka.

Sofia på Mokkasin har fotat åt Mrs Mighetto och jag älskar resultatet. Wow!
Igår var det nämligen dags att lansera den vackra serien prints – Circus Mighetto.

MOKKASIN-NOMI-1

Och det blåser alltid kreativa mjuka vindar över Mokkasin-familjen som nu har beslutat sig för att ta adjö av deras bedårande butik och satsa på andra äventyr. Lycka till käraste Sofia!
Även om vi alla kommer sakna den fina butiken såklart. Man får passa på att klicka hem fina grejer nu innan de stänger ner och just nu är det dessutom 20% rabatt på sortimentet.

44270639-origpic-483579

Jag tror till exempel jag skulle vilja ge Igor en väska formad som en val.

25808580-origpic-eaf0f8

Och jag skulle vilja ge mig själv ett nytt print från The Black Apple.
 84622805-origpic-8732a2

En annan butik där du kan finna höstens finheter just nu är Kung Fidolin. Bloggaren ”Att vara någons fru” har verkligen hittat små godbitar för små fashionistas till sin lilla fina butik. Bilderna är dessutom väldigt vackra.

84623253-origpic-448ee3

Jag skulle själv vilja ha den här lurviga rosa koftan. Det är något med mig och rosa just nu…

arbetepagar_barnrum1

Just nu tipsar Elle Decoration om hur du kan inreda barnrum.
Det är min akilleshäl faktiskt… Jag tycker själv att jag är riktigt dålig på det och så tycker jag det är lite svårt eftersom jag inte får så mycket engagemang från killarna här hemma. Vill ju att de ska trivas och gå igång på att de varit med och fixat…

Det vackra fotot ovan är taget av Andrea Papini och Emma Persson Lagerberg har stylat.

kidsroom_Kristin__Lagerqvist-1908

Så här ser det ut i Igors rum just nu. Får ändå säga att den där sänghimmeln man kan se i de flesta barnrum höjer hela stämningen. Tack för det bästa Mokkasin.

Önskar dig en bra dag i solen.
Jag själv ska packa massor för vi har nämligen också rea i vår egna lilla butik For Good Luck och ordrarna väller in…

Favoritklädsel – kjol och kofta

dress_kristin_Lagerqvist-7

I helgen hämtade jag ut ett alldeles särskilt vackert paket på posten.

dress_kristin_Lagerqvist-9

Jag måste säga att detta är min absoluta favoritklädsel just nu.

dress_kristin_Lagerqvist-8

Går runt i stickad kofta och blommig kjol eller klänning var och vareviga dag. Denna veckan ”intensivanvänder” jag givetvis den nya tröjan från Dagmar. Då helst med mina Veja-skor eller vita sneakers. Kjolen är gammal som gatan och från HM.

dress_kristin_Lagerqvist-3

Denna dag var dock bara ben i skorna grymt kallt. Jag gick ut i trädgården i min mans tofflor.
Tusan. Nu är sommaren över. Klänningen här är från Ganni och den finns hos Kadelaco.

dress_kristin_Lagerqvist-6

Idag har jag haft filminspelning med ett glatt team hemma i mitt vardagsrum. Vi byggde tavelvägg och resultatet kommer upp här på bloggen inom några veckor. De hade med sig världens tjusigaste höstbukett och lämnade kvar den till mig. Tack och bock!

 

ElleDecoration.se – Nominerade till årets digitala tidskrift

dress_kristin_Lagerqvist-2

Idag låg det ett tunt lager vacker frost över hela gräsmattan och jag bestämde mig med en gång för att avsätta eftermiddagen i trädgården för att hinna allt jag måste innan det är för sent.

dress_kristin_Lagerqvist-4

Jag klippte in de sista rosorna och tänkte att det var sannerligen i det sista laget.

Har du sett senaste Elle Decoration. Älskar omslaget! Hans Blomqvist står bakom bilden och inne i tidningen är det fler vackra foton i hans regi.

dress_kristin_Lagerqvist-5

Och så det här hemmet som Andrea Papini fotat. Wow! Tycker extra mycket om sovrummet och oljemålningen som hänger ovanför sängen.

Är så väldigt stolt över att få blogga i detta fantastiska gäng på ELLE Decoration. Så genuina, proffsiga och härliga allihop. Elledecoration.se har nu dessutom blivit nominerade till Tidskriftspriset 2016 i kategorin ”Årets digitala tidskrift populärpress”. Vilket fint fint bevis på att man är på helt rätt ställe. Hurra och Grattis till Svante och gänget!!

When in Barcelona – Bästa ställena enligt mig

barmut_kristin_Lagerqvist-4

Tacksamt blev vi tipsade om bra ställen av Åsa som ägde lägenheten vi bodde i.
Åh så bra!

Det är bland det värsta jag vet att vara i en storstad som man vet har så mycket att erbjuda och bara snurra runt och leta efter charmiga uteserveringar för att slutligen hamna utsvultna på ett turistsälle med halvtaskiga smaker. Så kort om tid!
Man måste se till att vara väl förberedd med några restaurangförslag när man reser tycker jag, annars försvinner mycket tid på att leta och googla febrilt i varje gathörn.

barmut_kristin_Lagerqvist-2

Vi blev tipsade om Bar Mut. Tapas på bästa sätt.  Det var så bra att vi till och med återvände. Testa deras French Toast till dessert. Fy tusan vad smaskigt!

barmut_kristin_Lagerqvist-3

Fint och pittoreskt.
Men man måste boka bord. Det är ofta fullbokat flera dagar innan.

barmut_kristin_Lagerqvist-5

Bar Mut alltså. Lägg på minnet.

lapepita_kristin_Lagerqvist-2

Vi besökte vår andra favorit  La Pepita tre gånger under veckan.

frukost_kristin_Lagerqvist-2

Vid andra besöket hade vi med oss Fanny Hansson som jobbar som fotograf för Artilleriet i Göteborg. Väldigt begåvad och fin tjej.

frukost_kristin_Lagerqvist-3

Här rekommenderar jag verkligen friterad aubergine på getostkräm och syrliga äpplen till. Eller calamares såklart. Och en god Spritz innan maten.

silscake_kristin_Lagerqvist

I samma område som dessa båda restauranger ligger Sil’s Cake. Vansinnigt goda bakverk som man köper i små boxar och tar med. Min favorit var cheese cake med äpple. Vi fyllde vårt kylskåp och hade kakor så det räckte och blev över…

frukost_kristin_Lagerqvist

Mysigt att äta hemma också. Vi hade alltid ost, hasselnötter och honung på yougurt, ägg och mynta. Gott!

jamie_kristin_Lagerqvist

En inredningsbutik måste jag tipsa om också. Jamie Berestain mötte oss i dörren till sin egen butik och visade sedan runt oss bland blommor, inredning, dofter och konst, även i deras egna bar och restaurang. Vilken tursam slump!
Extra roligt att handla den där fina vita keramiken efter det mötet.

jamie_kristin_Lagerqvist-2

Jag tycker så mycket om helhetskonceptet i sådana här butiker.

jamie_kristin_Lagerqvist-3

Här hade de ljung i buketten med snittblommor. Väldigt vackert!

jamie_kristin_Lagerqvist-4

En typiskt mysig butik där man med all säkerhet finner något att packa med sig i resväskan hem till Sverige igen.

Vi åkte med Norwegian och flygplatsen ligger nära citykärnan, bara 30 minuter med taxi. Vi åkte inte med lokaltrafiken för taxifärderna var ganska prisvärda och annars gick vi till fots. Vi besökte stadens strand vid två tillfällen och den var jättefin. 24 grader i vattnet, möjlighet att hyra SUP och ta sköna bad. Bara en timmes tågfärd utanför Barcelona finner man ännu vackrare stränder.

Så ta och spana in Barcelona nästa gång ni planerar en liten trip vetja. Nästa gång återvänder jag med hela familjen.

Om boendet i Barcelona

Barcelona 81_kristin_Lagerqvist-8

Jag har fortfarande en del bilder kvar från förra veckan i Barcelona och tänkte bjuda på lite fler inlägg därifrån. Daniella Witte och jag hade hyrt en fantastisk lägenhet av Daniellas vän Åsa i kvarteret Gracia. Ett mysigt område med gångavstånd till fina gränder och mysiga restauranger.

Barcelona 81_kristin_Lagerqvist-2

Här är utsikten från balkongen där vi satt och smuttade på kallt vitt några eftermiddagar efter vi slagit ner locket på våra datorer och dagens arbete.

Barcelona 81_kristin_Lagerqvist-3

Tyckte så mycket om den enkla inredningen där de vackra kakelplattorna på golvet fick ta plats i alla rum. I lägenheten fanns också små vackra stilleben att vila blicken på. Så som små akvareller och fina glasflaskor.

Barcelona 81_kristin_Lagerqvist-6

Gardinerna ut mot balkongen var skira och matchade lägenheten perfekt. Både kök, sovrum och badrum var lika smakfullt inrett och jag drömmer fortfarande om handfatet i marmor i badrummet och de svarta kaklet på toaletten. Så snyggt! Sorry för att jag inte knäppte fler foton.

Barcelona 8_kristin_Lagerqvist-7

Smart och snyggt att hänga taklampan i hörnet så lågt. Väldigt effektfullt tycker jag.

Barcelona 81_kristin_Lagerqvist

Vi var så glada över att vi hade möjligheten att bo så bra. Det blir ju lite som hemma när man går i skolan och behöver någonstans att landa efter alla intryck under dagen. Att fixa egen frukost och mellanmål eller bara ta med sig take away någon kväll är mysigt. Nästan varje morgon tog vi en power walk medan solen gick upp och köpte med oss croissanter på vägen.

Rekommenderar verkligen att kika på Airbnb eller kolla i vänskapskretsen efter boende när man reser till en storstad. Så mysigt med eget ställe.

Barcelona 81_kristin_Lagerqvist-9

Vi var ju inne andra vackra miljöer också. Som i denna syfabrik.

Barcelona 81_kristin_Lagerqvist-10

Och på bra restauranger såklart. Jag ska tipsa om mina bästa senare så håll utkik  här under dagen…