Jag kan fatta om ni är trötta på rapporteringar från min butik nu. Jag är själv trött på ämnet kan jag tillägga men nu blir det så för jag har lite bilder härifrån.
Vi har nått i mål med högsäsongen och igår låste vi dörren till butiken, gav varandra en high five och åkte och slängde oss i havet. Jag ser fram emot några lediga dagar med bokläsning och vila.
Innan jag gick in i sommartider så hade jag i princip bestämt mig för att göra förändringar i konceptet och smalna ner butiken. Bara sälja det jag själv producerar och satsa mer digitalt.
Men nu, efter dessa veckor med alla otroliga besök, så vet jag inte längre. Folk har kommit från när och fjärran. Så många följare som visat sin uppskattning och planerat sin semester efter att komma förbi mig i Varberg. Fina möten med många som följt mig under många år och nya gäster som upplever varumärket för första gången. Har ni varit förbi denna sommar så vill jag säga tack – TACK SOM TUSAN!!!
Jag är helt blown away av all feedback kring både vår miljö och bemötandet i butiken.
Att få erbjuda det lilla extra som man inte förväntar sig, att möta med vänliga leenden och hög service har varit A och O för mig. I ett samhälle där det bara blir mer och mer självscanning och självservice känner jag att det är viktigare än någonsin.
Jag minns en tid då jag var väldigt ensam och ny i en stad. Jag var mammaledig till min åttamånaders baby och tog bussen in till stan för att handla så ofta jag kunde. Det var nämligen så att den brunhåriga tjejen i kassan var den enda som mötte min blick, log mot mig och sa några vänliga ord i den nya staden.
Service är inte bara service. Ett vänligt bemötande kan betyda något oerhört för någon annan.
Men jag tycker också att service och ett vänligt bemötande är skitviktigt faktiskt. Det är människorna man minns från en upplevelse – det kan vara hur vackert och gott som helst men är bemötandet dåligt så går det bort för mig.
På många ställen har jag upplevt att man får gå fram till en kassa och beställa sin mat och dryck som man sedan själv bär ut. Inget konstigt med det kanske men när jag drar mitt kort och förväntas ge 5, 10 eller 20% i dricks på min upplevelse kan jag inget annat än att sucka. Jag har inte ens ätit maten och fått någon service. Är inte det konstigt?
En gång var jag på en restaurang och åt en pizza då sällskapet bredvid satt i ett livligt samtal. Deras nummer ropades upp och de förväntades hämta maten i luckan. Rösten i högtalaren blev bara otåligare och otåligare när den ropade upp numret och jag kikade runt mig. Vi var tre sällskap och det var ungefär sex stycken som jobbade – de stod i baren och snackade med varandra eller mest stod och hängde. Varför gick ingen ut med maten – gästerna hörde uppenbarligen inte sitt nummer och de hade ju både tid och möjlighet. Efter maten fick vi gäster gå och lämna våra tallrikar, bestick och glas på en diskstation. Vi fick ett snabbt hej av personalen då vi gick.
Fattar ju dagar då det är hur mycket som helst att göra – då underlättar såklart denna självservice. Men att personalen hellre snackar med varandra än att se till att gästerna har det bra är väl bra märkligt?
Nog rantat om det.
Jag har i alla fall kommit fram till att jag ska förädla det jag har och bli ännu bättre – skapa en ännu härligare destination att besöka i Varberg.
Det visuella är viktigt och jag tror att det känns att vi skapat något i varje hörn att fästa blicken på. Här kan man vandra runt länge med ett glas kallbryggt te i handen.
Vi har precis lanserat två olika teblandningar och fått in våra efterlängtade halsband i sortimentet igen.
Jag har planer på att utöka min smyckeskollektion och prover tas fram i skrivande stund. Spännande!
Men först är det en ny kollektion som ska fotas och lanseras. Ska absolut visa er mitt moodboard och tankarna kring plaggen.
I sommar har vi experimenterat en del med våra teblandningar. Vi har gjort glass och har mixat riktigt goda drinkar. En ny matcha varje dag med goda bär och frukter. Det har varit en fröjd att skåla ihop på eftermiddagen efter den största ruschen lagt sig.
Bär och te i en isglass. Svalkande och gott. Så tacksam över tjejerna som jobbat med mig hela sommaren. Är lyckligt lottad!
Hoppas ni har en riktigt härlig helg och suger ut det sista av ledigheten. Går ni tillbaka till arbete imorgon?
Jag tycker augusti är en så härlig sommarmånad – baden, maten och naturen läker och tröstar mig som bäst efter en intensiv period.
Nästa uppdatering kommer från vårt franska hem där jag ska tillbringa några dagar. Så vi hörs snart igen – à bientôt!
Kan inte annat än att hålla med om dina reflektioner kring restaurangbranschen, i synnerhet detta med att hellre stå och hänga eller prata med kollegorna istället för att göra det lilla extra för gästerna. Ibland får jag nästan känslan av att om de har infört ett system, typ det du nämner med att hämta mat i en lucka, så blir det plötsligt en omöjlighet att göra något extra utanför det systemet. Är föräldraledig och har varit på en del caféer i Stockholm med barnvagn. Har vid minst två tillfällen då jag varit enda kunden framme vid kassan lite försynt frågat om de har möjlighet att bära ut kaffekoppen till mig till uteserveringen precis utanför, men nekats med ett “nej, man hämtar sitt kaffe här på disken”. Sedan har de fortsatt med typ ingenting bakom disken medan jag balanserat ut med kaffe och barnvagn. Den ena expediten kommenterade även något i stil med att det är lika bra att jag vänjer mig vid att göra det själv, underförstått eftersom jag inte kommer att “bli av med” barnvagnen i första taget. Blev helt paff över oviljan att ge lite extra service. Ger de samma svar om frågan kommer från t.ex en person med kryckor, eller en äldre person som har svårt att bära en bricka? Får hoppas att de rycker upp sig vid sådana tillfällen.
Håller med till 100% om restaurangbranschen, om jag vill hämta mat och bära undan disk hade jag väl stannat hemma?!
Jag tycker butiken ser så fin ut med blandningen, massa inspiration och fina saker. Jag har inte besökt den IRL (än).
Jag var i din butik i våras och jag måste säga att jag blev besviken över det lilla lilla utbudet av kläder som fanns där. (tydligen var det precis dagarna innan ett nytt “släpp” men det är ju ingenting man som kund har koll på). Speciellt eftersom man vill se hur kläderna sitter på ens egen kropp och slippa returnera, därför drar man sig att handla kläderna via webbutiken.
Däremot var det fint och roligt med allt annat som fanns där att titta på och jag köpte en del saker. Detta apropå ditt inlägg om att bara satsa på “egna” produkter.
Spännande tankar om service, håller helt med dig! Har själv jobbat mycket i café och butik. Kan skämmas över hur dålig service jag nog gav som 15-16-åring… helt förvirrad och trög och sämst bara. Det är en övningssak. Jag blev mycket bättre med åren.
Jag börjar jobba imorgon efter sju helt lediga veckor med barnen. Känner NOLL sug efter vardag och rutiner. Det är väl ett bra betyg till sommaren – eller är det ett dåligt betyg till vardagen? Hemska tanke.
Härligt att ni haft en så fin sommar! Och dina tankar om service och bemötande, bra skrivet. Jag känner också igen mig i det du skrev om daglig kontakt. Bodde för några år sedan i ett stad där det tog en tid innan jag fick vänner, och personalen i butiker och caféer var de enda jag bytte några ord med varje dag, så viktigt att känna sig sedd och få ett leende.
Jag besökte din butik för första gången nu i sommar. Blev två besök till och med! Jätte imponerad. Vilken miljö du har byggt upp och fina saker. Märks verkligen att du har lagt ner din själ i detta! Köpte bland annat från ditt egen porslin, din bok, keps och teer. Teerna är absolut mina nya favoriter! Nästa gång ska jag beställa något från dina kläder ❤️
Jag går in i min fjärde arbetsvecka nästa vecka. Vardag och rutiner, det är grejer det!
det är mysigt att höra om butiken, Kristin. glad att ni har haft en fin sommar – och glad att det ser ut som gridellis hasselnötscréme på hyllan? den verkar vara slut på så många ställen online! måste kolla om ni säljer den i webshoppen!