Jag driver butik mitt i högsommaren och den stora turistmånaden i vår sommarstad. Det är som alla andra somrar sedan några år tillbaka – familj bollas med arbete, sociala grejer, andra måsten och  härligheter. Ni undrar hur det går?
Svar – bra. Men det är klart att jag helst skulle vilja dra mig undan och vara för mig själv några dagar om jag ska vara ärlig. Men det är nu det gäller och då kör vi så det ryker – såklart!

Vi försöker göra vår destination till en så attraktiv plats som möjligt för att besökaren ska väja oss bland det stora utbud som erbjuds ute i sommarsverige i juli. Vi har turen att ligga i Varberg som har många populära verksamheter, vackra stränder, bra restauranger och härliga boenden som lockar sommargästerna.

I år är dock första sommaren jag börjar fundera på om jag ska fortsätta driva verksamheten på detta sätt. Hur utbudet och varumärket ska formas framåt i den fysiska presentationen. Vi tog ett viktigt steg med namnbytet vid årskiftet och nu är nästa steg inom räckhåll. Vi går mer och mer åt att vara ett renodlat modemärke som bara erbjuder vårt egenproducerade sortiment av linnekläder. Kanske dags att förädla och skala av för att kunna skala upp? Tänka mer hållbart i längden och förfina det vi gör bäst?

Jag älskar att driva inredningsbutik och bygga upp miljöer.

Men kanske ska jag göra det på ett annat sätt? Jag klurar på olika saker just nu både privat och proffesionellt.
Branschen förändras och konsumenterna också. Det gäller att vara på tå och anpassa sig efter rådande läge och utvecklas åt rätt håll.

Kommer våra teblandningar få vara kvar i sortimentet?

De är väldigt uppskattade men är det åt detta håll jag vill fortsätta gå?

Älskar alla möten i butiken och vad vi skapat här. Det är en otrolig resa vi gör och vi är nu inne på femte sommaren med butiken. Är så glad för den här upplevelsen och det visade sig vara ett mycket klokt beslut att klippa alla banden till verksamheten jag drev innan och starta ett helt nytt och stå på mina egna ben. Att driva ett varumärke som är mitt egna rakt igenom. Är så tacksam över hur allt föll ut. För visst var det skakigt och sorgligt att lämna det förra.

Ät stolt och glad över vad jag skapat och över det team jag har runt mig – otroliga människor som får allt att rulla. Pirrar lite i magen när jag tänker på framtiden och på olika vägar för varumärket – för visst minns ni att jag sa att 2024 års värdeord var TILLVÄXT. Detta ord kan innebära så mycket – utveckling, kunskap, erfarenhet och förändring. Att bli bättre och förädla det man har. Det är jag på god väg att göra. Mina moodboards och anteckningar är sprängfyllda över alla spännande idéer och tankar just nu och det ska bli roligt att ta med er på resan. Vart än den tar mig.

Men först – högsäsong i butiken i Varberg är inte fy skam. Vi har hur kul som helst och tusen tack till alla er som svänger förbi.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer till “Om att driva butik mitt i sommaren

  1. Spännande att följa dig och se hur ni utvecklas härnäst! Har flera av era plagg och tycker jättemycket om dem.

  2. Tack för ännu ett tänkvärt inlägg. Jag tycker att det är så givande att ta del av dina resonemang kring affärsutvecklingen och hoppas att du tycker det är värt att fortsätta dela med dig. Jag är ingen entreprenör själv, så jag får många aha-upplevelser. Får jag lämna ett förslag på ämne till eventuell framtida post? Jag har läst vid flera tillfällen att namnbytet varit oerhört betydelsefullt gör dig, men jag har inte lyckats förstå varför det har varit så viktigt? Kanske är det för att jag följer dig här på bloggen och på instagram och tänker på dig som Krickelin. Jag är genuint intresserad och håller tummarna för att du får lust att spinna vidare.

    1. Jag är också nyfiken på att höra mer om tanken bakom namnbytet, har inte heller riktigt fattat varför haha 😀 Jag har inte vant mig vid det nya än, i mitt huvud är det fortfarande klco

  3. Spännande att följa framåt och förstår att det är både inspirerande och utmanande i denna röriga och snabbt föränderliga värld. Ekonomi, miljö-och klimat, hållbarhet påverkar ju mycket för oss alla. Men jag måste säga att för min del är det både helheten – och detaljerna som jag fallit för. Och din osvikliga känsla för färgsättning, komposition, men även att du är i takt och kanske lite före din tid jämfört med större leverantörer. Du har känsla för det vackra. I vart fall träffar det mig klockrent, får ju högre puls haha när jag äntrar din butik! Färger, smaker (teet), känslan av linnetygerna. Inte alla som gillar linne men jag är känslig och vill ha mjuka tyger och älskar linnet. Och varm av mig ibland och linnet andas, härligt! Men värmande på vintern ändå. Ja jag är löjligt frälst. Min yngsta är tvärtom, omöjligt att bära linne. Jag älskar att det är mer hållbart och att sömmerskor får bra villkor, känns bättre köpa då och till pris som jag vet kan betala löner. Glad så länge du finns som inspiratör och älskar älskar det du skapar. Ursäkta romanen;-)

  4. Det är spännande att läsa om dina tankar, funderingar och planer och jag önskar dig ett stort lycka till! Jag tycker att era kläder är sååå fina, men jag klarar inte av linne. Låter kanske helt galet, men så är det. 🙂 Hoppas på att ni utökar med något annat material i framtiden!

  5. Spännande att läsa om din tillväxt! Tänker du dig någon annan typ av kläder i framtiden inom ditt märke eller kommer det att fortsätta vara linne? Linne verkar vara väldigt stort och populärt just nu men kommer och går i populäritet genom åren. Minns att jag hade det mycket på 90-talet, sedan försvann det liksom och är nu åter så hett. Vore kul att höra dina tankar om framtiden även där. Fast såklart, inte avslöja några affärshemligheter och så såklart.

  6. Inspirerande att läsa! Det låter roligt och spännande att tänka ut nästa steg och bestämma åt vilket håll du ska gå. Att klura på vart man vill ta sig så att man lutar stegen mot rätt topp innan man börjar klättra.