Jag älskar verkligen mat men är rätt kass på att komma ihåg att äta. Jag kommer in i perioder då jag inte blir hungrig och då märker jag inte att jag borde äta förrän jag mår börjar må illa och då kan jag vara så dum så jag bara tar en knäckemacka eller en frukt för att dämpa illamåendet. Det i kombination med att nästan alltid jobba själv är inte så bra alltid.
Jag borde egentligen ha en arbetsplats där det är lunchrast och där kollegor drar med mig på lunch.

Men jag är medveten om detta problem och anstränger mig verkligen för att laga mat till mig själv. Sitter du i samma sits som jag så kanske då får lite inspiration av detta inlägg och säkert annars också – det här är riktigt bra självsamma måltider. Lätta att laga och mycket goda.

Ovan ser du en havregrynsgröt med kardemumma som jag skivar ner färska fikon och dadlar i. Detta äter jag med havremjölk. Bra som frukost och mellanmål.

Grön smoothie är alltid bra – gör du en rejäl laddning på morgonen så kan du dricka både till frukost och mellanmål.
Jag mixar det gröna jag brukar finna i kylen – här blev det gurka, spenat, ingefära, citron, matcha, äpple och havremjölk.

Om jag köper en butternutpumpa kan jag göra tre olika måltider av den. Först gör jag en stor sats pumpasoppa.
Svettar upp vitlök och gul lök i en gryta och kokar sedan  upp pumpa med vitt vin, vatten och buljong däri. När pumpan är mjuk mixar jag den slät och smakar av med lite sojagrädde och god olivolja – mixar lite till så den blir mjuk och slät.
Låter två skivor surdegsbröd brynas med rikligt mycket olivolja i en panna och tar lite flingsalt över, när jag tagit upp dem från pannan så gnider jag en vitlöksklyfta på ena sidan. Mandolinen är fänkålens bästa vän så jag hyvlar ner lite god fänkål i soppan och sedan är det varsågoda.

Samma soppa dag 2. jag äter den med dessa tillbehör – en stor rumstempererad bifftomat och mozzarella, mycket olivolja och flingsalt på. Mums!

Tredje dagen med pumpan. Jag slänger in sista biten av pumpan i bitar tillsammans med potatis, rödbetor, vitlök och zucchini i ugnen – häller massa olivolja och timjan över. Salt också givetvis.
Samtidigt kokar jag tre morötter i slantar. Dessa mixar jag sedan ihop med en burk vita bönor, lite vinäger, salt och peppar. Nu har jag en hel burk morotshummus i kylen till flera måltider.
Tipstack till @plantbasedbythess

Lättaste och godast. Koka två ägg och servera med avokado, tomat, kronärtskocka och mycket god olivolja. Toppa med brynta mandlar, fikon, salt och peppar.

Eller det här är godast förresten. Tänk bort ostronen – det äter man kanske inte så ofta när man är själv. Bara om man är i Languedoc och ostronen kostar en femma och finns överallt…
Men surdegsbröd som du bryner i olja likt ovan – sedan brer du på rikligt med god mjuk getost och toppar med bifftomat och persilja. Enkelt och gott. Funkar både i Varberg och här. Också en riktigt bra rätt att bjuda på om man ska ha plockmat. Den här och en tallrik goda chips med löjrom, creme fraiche och massa dill klippt över. Lite bubbel till det så är ni hemma. Fixat på bara tio minuter.

Jag har ätit en tartlette med hallon på också. Den var god.

Jag äter inte kött och det mesta protein jag får i mig är från ägg, bönor eller ost.  Försöker äta väldigt mycket fett – mycket olja och kokosfett i maten, mycket rotfrukter, grönsaker och bönor. Ibland äter jag fisk eller skaldjur men det blir mer och mer sällan. Har funderat på att börja äta viltkött och efter flera års uppehåll har jag smakat lite hos mina svärföräldrar – vi får se om jag börjar igen.

Jag hävdar att en varierad och hälsosam kostcirkel tillsammans med någon form av fysisk aktivitet, god sömn och mycket vatten är det absolut bästa för att må bra.
Men jag  kan inte blunda för att de kosttillskott jag äter varje dag får mig att både vara stabil i humör och må bra.  Speciellt nu när jag inbillar mig att jag kommit i förklimakteriet.
Jag stoppar i mig magnesium, D-vitamin, B12, MSM och kollagen varje dag.

Ja, det var det hela. Har du några tips på självsamma måltider. En burk tonfisk, majonäs, kapris och pasta är ju inte så tokigt…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer till “Självsam frukost, lunch och middag

  1. Jag brukar baka glutenfria pitabröd och frysa in. Superenkelt att stoppa i brödrosten och sen fylla med något gott och äta till lunch! Om man inte äter kött så kan man fylla bröden med falafel, sallad, tomat, rödlök, hummus och yoghurt 🙂 supergott och går så snabbt att man faktiskt orkar fixa i ordning det!

  2. Så fina bilder, och så mycket gott. Tack för att du åter igen inspirerar med dina tankar om hälsa.
    Jag har också fått för mig att jag är i förklimakteriet (44år). Äter samma kosttillskott som du, samt b12, och omega 3 från alger.
    Vill också ta kollagen, men svårt att få tag på en bra som är vegansk (äter inte heller kött). Så är det nån som har tips så dela gärna.

  3. Så mycket gott du delar med dig av, skriver upp på inköpslistan direkt!
    Eftersom jag själv är i samma ålder och känner själv att jag är på väg in i förklimakteriet måste jag rekommendera vad jag har blivit rekommenderad att ta och som har fungerat över förväntan. Har ätit MSM i många år och i perioder lagt till D-vitamin samt Omega 3&6, men de sista två månaderna har jag även ätit KSM 66 samt Nybalans från Helhetshälsa. Gjort underverk för min mentala hälsa.

    1. Är i klimateriet, 44 år gammal men har inga symtom, tror jag. Vad har ni för symtom? Jag tycker jag tappar mycket hår, eller så är det pga Coronan i våras, har problem med ischias…. Kan det bada symtom. Märkte att jag var i klimateriet pga utebliven mens i några år och ktr hos läkare. 😊

  4. Jag äter mycket grönsaker och för att variera det lite så brukar jag ibland steka de grönsaker som finns hemma just då och så hälla på kokosmjölk och kryddor, brukar ofta bli överraskad om hur gott det blev.