färgkoder, skuggor och inredning

blue_Kristin_ lagerqvist-0043
Jag fotar dessa rum i skymningen. Det är då skuggorna blir långa och leker på väggarna. Färgerna gör sig lika bra i klar morgonsol men jag gillar den blå timman och dess mjuka sida.blue_ lagerqvist-2

Vi har tre rum som ligger i fil på mittenvåningen. Jag ville att de skulle vara helt olika men ändå höra ihop.
Ett rum blev mörkt, de andra blev klart och ljust samtidigt som det tredje blev mönstrat med blå tranor upp på väggarna. Ovan ser du de tre kulörer vi valde till dessa rum. Alla kommer från Nordsjös sortiment och tillhör färgfamiljen Dijon.
När du väljer färg så ska du alltid beställa hem ett prov och måla lite av väggen först. Vem vet hur ljuset faller just i ditt rum och hur kulören presenterar sig där. Kanske blir det inte alls som du tänkt dig.
Det blev det sannerligen inte för mig då jag öppnade burken med färg som skulle målas i detta rum. Den var alldeles för klarblå och inte alls vad jag räknat med… Dumt av mig att inte provmåla innan jag beställde hem så mycket färg.
Detta var dagen innan målaren skulle komma. Och vad gjorde jag då?

Jo, vi körde med ilfart till Färgteamet här i Varberg, de har Nordsjös sortiment. Där hjälpte en supertrevlig Åsa mig (fem minuter i sex) med att blanda, skaka, blanda, skaka… vet inte hur mycket svart och blå som vi hällde i den stackars burken.
Men det vet Åsa! Vill du ha liknande färg så får du åka dit helt enkelt, hon sparade receptet och döpte det till Krickelin Dijon. Detta var ursprungligen Deep Dijon.  Vi målade de vackra skjutdörrarna i Dark Dijon. Den är jag väldigt nöjd med.

blue_ lagerqvist-

Rummet i mitten fick en nästan vit kulör. Den heter Light Dijon och är fantastiskt vacker. Fotot ovan är från Anna Malmberg.blue_Kristin_ lagerqvist-0055

Alla färger är Ambiance Xtramatt. Och nu när jag ändå tipsar och håller på så kan jag nämna att vårt bord är ett betongbord som vi beställde hos Grafitgrå.

blue_Kristin_ lagerqvist-0050

Stolarna har vi budat hem på aktionssajter, funnit på blocket eller loppis under de senaste månaderna. Tavlan är givetvis från begåvade Lisa Burenius och finheter på bordet finner man bland annat hos Pompone här i Varberg eller Artilleriet i Göteborg. Vitrinskåpet får nog nästan ha ett helt inlägg en dag för det är nog tusan min favoritmöbel just nu. Och ja, printsen i översta fotot är från boken Share som jag beställde från Le Kiosk. 
Phu, det blev många länkar. Men hoppas du finner inlägget inspirerande och vågar sätta färg på väggarna.

Kika också på inlägget med moodboards för dessa rum.

keepin’ it simple

bangkok fgl_Kristin_ lagerqvist-0058

Sitter i mitt favorithörn och redigerar förra veckans foton. Oceans skrålar högt ur högtalarna och kaffet svalnar vid min sida. bangkok fgl_Kristin_ lagerqvist-6239På denna  inköpsresa har vi varit noga med att nosa upp det småskaliga hantverket. Det känns viktigare och viktigare.bangkok fgl_Kristin_ lagerqvist-0057bangkok fgl_Kristin_ lagerqvist-

Det är inte superlätt. Men vi gör vårt bästa. Nu startar vi till exempel med en liten exklusiv kollektion. Där vi bara har några få av varje produkt. Som halsbandet Mir bär här ovan. Våra hairpins som fungerar lika fint som en inredningsdetalj finns redan i butiken. Kika in här.bangkok fgl_Kristin_ lagerqvist-6211

Tom yam goong. Finns det något godare?

bangkok fgl2_Kristin_ lagerqvist-0059

Jag bar det här smycket igår. Min minsta hade en lång utläggning om Peace-märkets betydelse när han såg det och barnen hade minsann målat dessa på dagis tillsammans och ”fred på jorden är så himla viktigt” sa han med allvarlig blick…
Detta halsband är i silver och vi fann en man och hans tonåriga son sittandes på varsin träpall på marknaden. De skapade unika drömfångare och dessa smycken tillsammans.bangkok fgl_Kristin_ lagerqvist-6257

Till slut målade Mir naglarna blå och vi fotade de sista bilderna i tempelområdet under skymning.

Jag fortsätter här i mitt kontorshörn med nytt kaffe i vid min sida. Hoppas Du får en fin start på veckan.

morgonsolen och det blå

athome_Kristin_ lagerqvist-0028

Klockan visar 05.30 då jag stiger upp och tassar ner för knarrig trappa och fyller köket med kaffedoft. Dagen har inte vaknat än och det är bara ett ilsket gäng skrikande kajor och jag som är uppe. Det var den hårda vinden som väckte mig och jag antar att någon sorts form av jetlag också spelar in.

Helt ok med mig. Jag älskar ensamma mornar. Och titta.  Den vackra tavlan med två geishor i akvarell fann jag under vår lördagspromenad.

athome_Kristin_ lagerqvist-0025 athome_Kristin_ lagerqvist-0014

Vaknar man tidigt så kan man koka risgrynsgröt. Vi äter med blåbär när familjen vaknar.

athome_Kristin_ lagerqvist-0018athome_2Kristin_ lagerqvist-0010

Under morgonen hinner jag också rama in några efterlängtade foton.

athome_Kristin_ lagerqvist-0031

Och läsa några sidor in min bok. Solen strålar in och min man har glittrande ögon när han beger sig ut i vågorna efter frukost.

athome2_Kristin_ lagerqvist-0032

Jag ska göra ett inlägg om färgkoderna och tankarna kring de blå rummen på nedervåningen. Det kommer upp här på Krickelin i veckan. Men först ska vi spika lite till i väggarna och spela några matcher bordshockey… Fin söndag till dig.

listan – november

Nu börjar man kanske bli lite mätt på bilder från risfält och thaifrukostar.  Så medans jag sitter fast på Helsingfors flygplats istället för att komma hem och fredagsmysa med min fina familj så skrapar jag ihop en novemberlista a la Krickelin. Jag hoppade ju visst över oktober.

citat

 

ORD – Ibland känns det ju himla skönt att bara göra sin egen grej liksom. Inte sant?

SUNSHINESTORIES SRI LANKA-03

RESA – Just nu fyller @Sunshinestories min Instagramfeed med världens härligaste surfbilder och ingen är mer pepp än jag på att få uppleva detta med min familj i vinter. (Fotograf: Melchior van Nightvacht)

hem

HEM – Jag letar efter konst på loppis. No way att den tavlan senare dyker upp i ditt feed på Instagram. Fina ramar från loppis är ju också grymt att komma över. Ska köpa ett gäng  guldfärgade ramar till en fin tidning jag fann i Bangkok.
Älskar när det ligger lite överraskningar lite här och där i ett hem. Som den lilla hästen och handen här. Har själv några apor i min väska som jag ska placera ut i hemmet..
I detta rummet är det tema ”coola kvinnor” på väggen som gäller. Fint att ha tema tänker jag.

soppa

MAT- Alla former av nyttiga och goda soppor slinker ner just nu. Här finner du receptet på denna och två till.

blomma

BLOMMA – Och växter. Kan inte få nog av att plocka in större växter och träd nu när man bor i ett hus med lite takhöjd. Många växter hjälper dessutom till att rena hemmiljön. Denna vill jag ha. Någon som vet namnet?

cykel

BIL – Jag cyklar fortfarande överallt. Helt sjukt svårt att hitta tiden för att ta körkort. Jag tycker dessutom att teorin är bottentråkig och blir ännu mer omotiverad när jag inte kan ta mig igenom första upprepningstestet.

hair

Jag fortsätter med lång page. Har börjat tvinna lockar och sätta fast med nålar då jag lägger mig. Dagen efter har jag då ett svall och det är perfekt med en liten fläta i.

Kika på Johannas, Weronikas och  Volangs listor från oktober också. Ha en fin helg nu.

(fotokälla finner du om du klickar på fotot)

yoga in the mornings

bangkok 7_Kristin_ lagerqvist-6163

Sådär jättemycket yoga som man kanske hoppats på har det faktiskt inte blivit. Vi har gjort våra solhälsningar under morgonen och kanske haft en lite längre yogastund på mattan någon eftermiddag. Men vilket fantastiskt ställe att finna lugnet på ändå. Även fast man är igång och jobbar stor del av tiden.bangkok 7_Kristin_ lagerqvist-6164 bangkok 7_Kristin_ lagerqvist-6167

Morgonstund har guld i mun. Alltid först till frukosten.bangkok 7_Kristin_ lagerqvist-6171

Jag hade fel. Stället hade inte tio katter. De hade tjugo katter. Mir var i katthimmeln.bangkok 7_Kristin_ lagerqvist-6186

Jag åt frukt till frukost. Fint sätt att starta dagen på.bangkok 7_Kristin_ lagerqvist-6202

Fast imorgon åker jag hem till mina pojkar igen. Längtar efter att leka dunkgömme i trädgården och hänga upp de där tavlorna…