Nu kommer detta inlägg handla om mitt arbete så man kan kalla det reklam till viss del.

December innehåller alltid en del jobb för mig som driver både butik och jobbar som influencer. Därför håller jag mig i Varberg och tackar nej till att åka iväg på uppdrag.
Jag är bokad att skapa innehåll till kunder för mina kanaler och så vill jag såklart skapa bra bilder och texter för mitt egna KLco också. För att det ska bli bra så behöver jag lägga ner både tid och engagemang – även om jag är väldigt snabb så vill jag verkligen inte göra något halvdant.

I år la jag upp lanseringen av vinterns kollektion i november för att försäljningen av den skulle docka an höstens på ett bra sätt men så behöll jag några plagg för att göra ett mindre släpp i början av december. Både för att jag inte ville att kläderna skulle konkurrera med varandra i november, för att sprida ut intäkterna och också för att det ska hända något nytt spännande i december så det känns som att vi alltid utvecklas. Och vad passar inte bättre än att lansera en pyjamas i två kulörer under julmånaden? Så mysigt att strosa runt i och så fint och ge bort eftersom den kommer i en liten rutig tygpåse.

Den röda sålde slut på bara en timme och det är ju alltid ett bra betyg på att man lyckats med en kampanj. Vi får alltid några returer så för dig som inte hann få någon så råder jag er att kika in i webshopen då och då och se om det kommit in i lager igen.

Den blå är faktiskt också slut såg jag nu när jag kollade lagersaldo och analyserade gårdagens släpp och dess siffror. Jag kan se när och hur kunder klickar in i butik, hur många de är och hur konsumentbeteendet ser ut. Jag märker till exempel att en del som ska köpa en blus lägger en order på både en small och en medium för att testa båda – och det är klart att man får det men  jag tänker att för både kundens bästa och vårt så är det bra om jag gör det så tydligt som möjligt med mått och bilder så inte kunden känner sig osäker. Då behöver inte kunden lägga tid och pengar på att göra en retur för det ena plagget. Här måste vi som varumärke bli bättre och tydligare.

Denna vecka har vi jobbat en del på profilering i paketeringen och beställt nya tryckta kuvert till ordersedlarna och ett litet kort där det står lite om oss och ett tack. Sådana grejer är viktiga tycker jag – det ska kännas lyxigt, att det finns en kärleksfull tanke och vacker paketering till alla ordrar som lämnar oss. Vi har till och med börjat lägga till en doft i paketen men jag är lite osäker på om den hänger kvar hela vägen till kundmötet eller mattas av på vägen i transporten. Vi jobbar på det alltså. Hojta om du fått ett väldoftande paket så vet jag att det funkar….

I butiken har vi alltid ett större utbud än på webben. Här har jag tagit in produkter jag själv tycker om och använder. Älskar ju MANTLE så på vår kassadisk har vi ett sortiment från dem. Gridellis grejer, böcker, alkoholfritt bubbel…
Så bra gåvor att lägga under granen och ha med sig som present då man går bort. Vårt te är verkligen poppis och varje år tänker jag att jag ska skicka ut ett mail till företagare i Varberg  och tipsa om att de kan ge det till sin personal. Sedan blir det alltid för sent och så har tåget gått. Typiskt. men jag har hunnit mycket annat. Och är det så att du fortfarande inte kommit på något till lärarna på skolan eller julklappsspelet på jobbet så kan jag tipsa om en påse eller burk te. Vårt vinterte är perfekt att brygga med en kanna äppelmust – det blir en ”glöggig” varm dryck som inte är för söt. Går bra att spetsa med rom eller calvados för den som vill det.

Jag plockade  ju in granen. Vi är inte så traditionsbundna här hemma så jag tänkte att den kan väl få står här och skimra i december. Det var dessutom lite mysigt att klä den ihop på första advent.

Och så kunde jag knäppa en julig bild till en kund jag jobbar med i december. Detta samarbete har verkligen utmanat mig på ett bra sätt när det kommer till naturlig exponering på sociala medier. Precis som du är jag färgad av alla filter, smink och redigerade bilder. Det finns en mängd influencers och andra kvinnor som använder filter i story som gör deras näsor mindre, läppar putigare och kindbenen högre. Jag behöver verkligen inte lägga någon värdering i det valet men jag själv får ibland känslan av att jag inte är duger som jag är när jag konsumerar Instagram. Det är ju mitt jobb och jag måste förhålla mig till det på ett sunt sätt annars blir det inte hållbart för mig i längden.

Därför har det här jobbet med MANTLE varit så bra. Det står uttryckligen i briefen att jag inte får använda filter eller ha smink på mig när jag använder grejerna. De vill att det ska se ut som på riktigt – en vanlig kvinna, hennes hud och hudvårdsrutin. Så inget smink och snacka rakt in i kameran om huden samtidigt jag smörjer mig med en riktigt härlig ansiktsmask. Faktiskt rätt befriande – jag har lite påsar under ögonen och är lite rödmosig kanske men det känns helt okej. Förra gången jag jobbade med dem så tog jag med mig grejerna in i bastun och filmade. Svettigt, kletigt och alldeles vanligt.
Är noga med att jobba med varumärken jag själv använder eller kan tänka mig använda – det känns väldigt viktigt för trovärdighetens skull.

Jag knäppte det här fotot för dem också för att visa deras olika Gåvo-Kit. På deras sida har de faktiskt ett riktigt bra quiz man kan fylla i för att kolla vilka produkter som passar kompisen, partnern osv. De har inte betalat mig för att blogga om detta men jag tyckte det var fint att berätta ändå. Kul kanske att höra om ett varumärke som går mot strömmen och trotsar normer – olika kroppsformer, kroppstyper, åldrar och inget smink. De visar vanliga kvinnor mitt i livet och de gör det förbannat coolt. Det är två svenska tjejer som står bakom företaget såklart och jag är verkligen inspirerad av deras kommunikation.
Jag arbetar med dem på Instagram idag så där kan du kolla hur hela resultatet blev med de osminkade filmerna och så. Jag visar till exempel hur man gör en ansiktsmassage på sig själv – det sägs strama upp huden och ge den mer lyster.

ok. Nu önskar jag er en riktig fin helg.

Kommentarer till “Arbetet i december

  1. En eloge till dig Kristin, som orkar (eller inte orkar) med alla kommentarer som kritiserar, vet bättre etc. Nej, alla har inte råd, alla har olika förutsättningar, och så många blir kränkta för det och det. Som jag ser det: Det är DIN blogg och DITT val vad du skriver om och även vilka varor du marknadsför. Vill man bara läsa om det man har råd med? Inget utrymme för att bli inspirerad eller inse att varje inlägg kanske inte måste vara avsett för just ”mig”? Ja, då kan man ju hitta en annan blogg. För om innehållet ständigt utsätts för andras pekpinnar, hur ska den som skapar då orka vara äkta, tala fritt och låta kreativiteten flöda.
    Så Kristin, stay strong och var den du är. Vi som uppskattar dina fina inlägg hittar hit. 🙂

  2. det är säkert fina produkter de har, men den s.k. vanliga kvinnan har tyvärr inte råd med det…..varför säger influencers alltid så fast det är inte sant? såna produkter är för en viss målgrupp (lite mer rika elitära influencers) och inte för den vanliga genomsnittskvinna….tyvärr ett slags social washing och inet riktigt trovärdigt.

    1. Tack för din synpunkt. Det stämmer att dessa produkter kostar en peng och det är fullt förståeligt att det finns många som inte har råd med denna investering. Jag hade själv inte haft det för några år sedan.

      Men jag vet inte varför det inte skulle vara trovärdigt för att det inte matchar allas ekonomi? Ala som läser här har olika förutsättningar och jag tror det finns de som använder dessa produkter eller liknande.

      Jag kan göra ett blogginlägg om hur jag tar hand om hud och kropp med rutiner och vad jag stoppar i mig utan köpbudskap – så det blir balans i denna sortens kommunikation. Jag vill verkligen inte bara uppmana till dyr konsumtion – tack för att du påpekar detta.

Kommentarer stängda