Kommer ni ihåg det här inlägget för 2 veckor sedan – Vad hände med  det hälsosamma 2021?

Jag har ändrat lite i  mina matvanor sedan dess och beslutade mig också för att göra en detox för att får en omstart för kroppen. Detta är en renings-kur där man driver ut slagg och gifter ut tarmen med hjälp av örter i tablettform. Just örter är ett effektivt hjälpmedel vid tarmrensning och många processer sägs sätta igång i kroppen för att återställa den ursprungliga balansen. Detta gör att tarmen sedan kan ta upp mer näring och mineraler och kroppen kommer må bättre.

Jag är uppvuxen i en tid där var och varannan mamma tyvärr bantade och gav sig in i olika slags projekt för att gå ner i vikt  – inte sunt i huvudtaget och det har gett mig en ganska skev inställning till kroppen från och till i livet.
Så jag ska verkligen välja mina ord när jag berättar om mina kostvanor, jag vet att det kan vara en trigger för många och man kan bli provocerad.

Jag vill alltså inte gå ner i vikt – men jag  är väldigt intresserad av att vara frisk och stark.
Jag har ätit kuren i nästan två veckor nu och har inte gått ner något i vikt – äter bara mer hälsosamt och mer regelbundet. Jag utesluter gluten, laktos och raffinerat socker under dessa veckor. Har gjort något undantag vid ett par tillfällen och fortsatt dricka kaffe på morgonen. Men annars äter jag bara mat som är helt ren och utan tillsatser.
Mer vatten än någonsin – och dessa tabletter tre gånger om dagen.

Planen var att jag skulle röra på mig mer men jag har mest jobbat i trädgården och varit ute på hundpromenader än så länge.

Men jag. har gjort en hel del goda grejer att stoppa i mig så jag tänkte dela två recept med er här idag.
En övernattad gröt med mandlar och russin.

Jag blandar:
Fiberhavregryn
Solrosfrön
Mandlar
Honung
Kanel
Kardemumma
Lite flingsalt
Vallmofrön
Havremjölk eller kokosmjölk.

Gröten ska vara blöt och svälla över natten i kylskåpet. Ät med frysta bär, soyayoghurt eller en näve nötter.

Superbra att göra en stor laddning i början av veckan, fungerar som mellanmål och frukost till hela familjen.

Sedan har jag gjort gluten – och laktosfria pannkakor med spenat.

Mixa:
2,5 dl havremjöl
5 dl havremjölk
3 ägg
salt
lite olja
En stor näve spenat

Låt svälla i 30 minuter och stek sedan i olja.

Så gott att äta med avokado, spenat och jordgubbar. Man kan göra dessertvariant med honung och rostade nötter.
Har också käkat en hel del fröknäcke och druckit mycket örtte – älskar fröknäcke, som chips ju!

Det står bara att man ska ha en någorlunda god kosthållning och dricka mycket vatten under dessa veckor men jag kände själv att jag ville utesluta det jag inte mår så bra av ett tag. Har känts riktigt bra för kroppen och sockersuget är obefintligt. Jag ska hålla på en vecka till och utöka med lite lättare löpning.
Känns bra att vara inne i goda vanor som jag mår bra av men längtar också efter ett riktigt gott surdegsbröd.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer till “En välbehövlig omstart för kroppen

  1. Jag tycker det är väldigt inspirerande att du delar med dig av din hälsoresa. Tycker du speglar det på ett väldigt bra och avslappnat sätt. Att utgå ifrån hälsan, att både kropp och knopp ska må bra. Det är ju så viktigt för oss alla. Man måste må bra själv för att kunna ta hand om andra tänker jag. Tex om jag inte mår bra, är trött och orkeslös, så blir jag ingen bra mamma, vän eller kollega. Jag känner också att det blir viktigare ju äldre jag blir. När jag var 20 klarade jag av sena kvällar, eller att äta en Snickers till mellanmål på ett helt annat sätt än vad jag gör nu.