Får att hålla ihop och räcka till – tips

22 oktober, Klockan är strax efter 06 och jag sitter uppkurad i soffan under gul mjuk filt, med nybryggt kaffe och tända ljus. Den här stunden är helig tänker jag.

Under de senaste veckorna har jag träffat på många kvinnor som jobbar mycket och inte verkar hitta tid för njutning i mellan. Eller, tiden finns, men det verkar som att de känner att de inte är värda att pausa för återhämtning – utan måste göra något produktivt, duktigt och prestationinriktat av alla timmar på dagen.
Ibland ramlar jag själv ner i samma mönster.

Jag är inne i en period just nu som tar väldigt mycket – allt är så himla skoj och maxat, ger energi och massa nya intryck. Allt positivt, men jag blir helt dränerad.
Och passar jag mig inte här så kommer jag ligga som en blöt fläck och gråta på köksgolvet när det lugnar ner sig igen.

För att påminna mig själv och er hur viktigt det är med återhämtning så tänkte jag lista ner vad som funkar bäst på mig.

-I dessa perioder ser jag till att bada mycket kallbad, det stibiliserar. Endorfinerna sprutar runt i kroppen och jag mår verkligen bra av denna rutin. Det funkar bättre på mig än att gå en timme till gymmet, vilket jag verkar ha väldigt svårt för at prioritera.

(fortsättning dagen efter…)
-Jag sover också. Jag har börjat prioritera sömnen denna höst. Det har jag inte gjort innan – jag har tyckt att de timmarna efter barnen gått och lagt sig är guld värda för att jobba ikapp det jag missat under dagen eller tänka på att vara en närvarande partner. Fast nu har jag valt mig själv istället, somnat bredvid lillebror om kvällarna och vissa nätter sover jag nio timmar. Jag bunkrar sömn.
Jag vaknar väldigt tidigt varje morgon så detta är viktigt om jag ska orka i längden.

-Yoga. En tio till tjugo minuter räcker. Några övningar som sträcker ut den stela kroppen.
-Naturen. Går ut och andas vid havet. Promenerar, rensar huvudet, lyssnar på musik som lugnar och tröstar.
-Väljer bort det sociala på fritiden och försöka vara tyst. Drar mig undan.
-Låter mailen vänta och ser ett avsnitt av en serie, mitt på dagen utan dåligt samvete. Allt finns kvar och hjärnan får vila.
-Drar ett vägledningskort varje dag och går en tur i trädgården.
-Att äta bra, få i sig näring.. Här är jag kass… Jag äter inte när jag är inne i intensiva perioder. Jag känner att det saktar ner mitt tempo och jag tycker också mat är motbjudande under dessa tillfällen. Märkligt, då, när man det behöver det som mest liksom. Jag vet att jag har ett problem här och detta behöver jag jobba på. Note to self – ät lunch idag.

Det var lite av vad jag måste tänka på för att hålla i längden. Sitter just nu och schemalägger vila och bokar in helt oproduktiva dagar i kalendern under november.

Vad gör Du för att hämta hem dig själv?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer till “Får att hålla ihop och räcka till – tips

  1. Faktiskt så har jag mina mest återhämtande stunder när jag åker bil, jag har haft ca 10 mil till jobbet och det har varit mina stunder. En kopp kaffe i arla morgonstund till jobbet, och bara tystnad på vägen hem. Nu har arbetsplatsen flyttats, så som den gör i byggbranschen, så nu är det bara 4 mil att åka – men vägen är naturskönare så det blir fortsatt bra.
    Och så gymet, fram till nu i veckan då coronan tog bort lugnet därifrån. Men jag kanske hittar tillbaka till lugnet där igen.
    Kan du inte skriva lite mer om hur du yogar? Tycker så många skriver om sin yoga som om den vore självklar, men jag får inte till det. Hur började du? Kurser? Eller bara provade dig fram?

  2. Jag gör mycket av det du också gör: sover och går runt i trädgården men sedan går jag mycket i naturen med min hund, tränar zumba och träffar vänner.

  3. Träna. Det är absolut det jag mår bäst av. Känslan efteråt är som ett kallt bad, men håller i sig längre för mig. Jag är nöjd, avstressad, lycklig och välmående en hel dag efter ett träningspass. Helst ett pass ute i naturen. Längdskidor, löpning, havskajak och mtb gör mig till en bättre version av mig själv.

  4. Så bra att du tar upp detta. Det är konstigt att vi tror att vi måste ‘göra’ hela tiden. Allt omkring oss, hela den enorma naturen går ju in i vila i både kortare och längre perioder.

    Men någonstans på vägen började vi människor – framför allt i den västerländska kulturen i världen – tycka att vila är bortslösad tid? Då blir ju den som inte ‘gör’ av någon anledning ‘bortslösad’ också? Man ska vara en ‘doer’. Det hyllas. Det genomsyrar ju hela samhället det där tänket, på så många olika plan. Om du inte arbetar får du inga pengar, dvs då får du skämmas och tigga från de som arbetar. Borde inte alla som lever ha mat och ett hem oberoende av vad de ‘gör’ eller inte gör? Måste man ‘göra’ nåt för att få leva på denna jord. Vi ser på människor som inte kan jobba av olika anledningar som tärande. Det finns tom ett uttryck: ‘den tärande sektorn’ för den offentliga sektorn.

    Men det att vara människa är ju magisk magi redan från början. Vi behöver inte göra n å g o n t i n g för att vi ska vara värda något. <3 Hoppas att vi människor snart förstår den fulla vidden av hur unik och vacker prick varje människa är.

    <3

    1. Älskar allt du skriver och tror att detta är så sant. Nånstans skedde en felkoppling och vi behöver hitta tillbaka till att livet är värdefullt just för att vi lever det. Det räcker med att jag tittar på min katt som ligger och sover här bredvid. En livsnjutare av stora mått. En sann inspiration!

  5. Har du funderat på att testa Huel? OBS inte reklam hehe.

    Men en gammal chalmeristkompis berättade om det, han använde det under stressiga tentaperioder när han ville vara helt säker på att hans mage höll sig lugn och att han inte fick i sig mer eller mindre än vad han behövde. Det är inte varken gott eller äckligt, men jag använder det själv i perioder när jag bara inte känner lust för mat med smak och konsistens. Samt fint att det är open source-koncept med goda värderingar!

  6. Tack för att du delar med dig 💫

    Jag tankar energi genom att gå promenader, gärna i skogen, ligga på yogamattan under ullfilten och lyssna på någon ledd meditation alternativt musik som gör att jag varvar ner. Göra andningsövningar.

    Är det en dag som gör att jag känner mig social så kan en lunch med en vän ge energi men oftast tankar jag energi bäst på egen hand, i min egna stillhet. Att acceptera att jag inte orkar vara social och till lags är en viktig nyckel i det hela. Det är först då jag också kan ge mig själv tiden till att tanka energi, precis på det sätt som jag önskar och vill🌙

    Jag önskar dig en fin helg och hoppas att du får en god lunch idag! 🌻