Inför varje fotografering jag gör så kikar jag runt lite på olika uttryck och har då främst Pinterest som inspiration. Fashion, photoshoot, fall, castle – dessa sökord tror jag att jag använde vid detta tillfälle. Det är bra för jag märker ofta att jag bara fotar igenom olika “vanliga” positioner på kläderna för att få en helhet. Några nära och några med miljö, bakifrån och framifrån. Men det är alltid klokt att få några speciella med rekvisita eller någon rörelse eller position som är lite unik för att kampanjbildernas helhet ska bli komplett och sticka ut i bruset bland alla bilder människor konsumerar dagligen. En oväntad vinkel på kameran eller en överraskande placering av modellen.
Det tar inte så lång tid att grunda med inspiration och så sparar jag ner bilderna i kollage så här för att visa resten av teamet. Vi detta tillfälle var vi bara modell, min kollega och Simon som skapade rörligt. Antingen har jag dessa nedsparade i mobilen eller så printar jag ut och visar, alternativt har jag skickat via sms tillsammans med Call Sheet inför fotografering.
Vill ni se lite av resultatet?
Vad tycker ni? Jag borde haft mer rörelse i mina foton och så missade jag bilden i fältet helt. Får ta nästa gång.
Vi ska försöka boka samma modell vid nästa tillfälle och vi fotar i oktober. Vi kommer fota det mesta i vår lokal men ska ta med henne ut till ett favoritställe som ligger nära.
Denna location passar hösten perfekt.
Ja, mer rörelse! Det ger mycket att se hur plaggen faller när modellen sträcker på sig eller sitter ihopkrupen, eller tar ett stort steg. De bilderna gör mig mycket mer sugen än när modellen bara står rakt.
Mig personligen skulle det också locka mer om modellen var något rundare, så man ser hur exempelvis byxor eller klänningar sitter då.
Superfina kläder och som alltid fint att läsa din blogg.
Une belle collection magnifiquement photographiée. Bravo !
Det viktigaste och se kläderna,passform och inte suddiga eller mörka bilder eller långt avstånd.
Om man kollar i mode tidningarna är det ofta svårt och se hela plagget,pga ljus eller styling.
Keep it simple.
Det är skillnad på kampanjbilder och produktbilder – på vår hemsida försöker vi fokusera på att lyfta plagget så mycket som möjligt och i kampanjfoton för sociala medier och landningssida så fokuserar vi på känsla. Blir kunden attraherad av detta så går den vidare till produktsida för fler bilder och ev köp.
Det hade inte varit roligt att läsa en modetidning med produktbilder tyvärr – då blir det endast en katalog tråkiga foton. 🙂
Där behöver den konstnärliga kreativitet med ljus, komposition, kreativitet och känsla ta plats för att fånga intresset.
vackert!
Tusen tack!