Ska vi prata måltider för det ensamma frilanslivet?

Den självsamma måltiden som man kanske hoppar över eller bara tar i farten. Eller ska vi prata om vad vi stoppar i oss överlag?
Jag kan ju börja att berätta om hur mina rutiner ser ut och vad jag helst lägger på tallriken.

Jag börjar alla mornar med ett stort glas ljummet vatten med en halv pressad citron i medan jag väntar på att mitt kaffe ska bli klart.

Sen dricker jag kaffe. Båda två är en jätteviktig start på min dag och jag kan inte vara utan.

Vid 9-10 tiden behöver jag stoppa något i magen och brukar mixa fryst avokado, grönkål, spenat, en stor bit ingefära, citron, matcha, vatten  och ett äpple. Jag gör en rejäl sats och så dricker jag två glas fram till lunch och har kvar till dagen efter. Så det blir som en halvdags fasta ungefär.

Om det inte blir smoothie så blir det havregrynsgröt. Jag har börjat toppa med en god olivolja efter inspiration hos Johanna Bradford. Jag tinar lite blåbär, hackar lite dadlar och häller över havremjölk.

En annan dag hackar jag nötter och tranbär över gröten och smaksätter med kardemumma. Här var min man hemma så det blev två tallrikar.

Till lunch kan det bli rågbröd med två kokta ägg. Andra dagar gör jag en sallad med ägg. Eller ugnsrostar rotfrukter och äter med hummus. Det beror på tid och ork.

Ibland lägger jag en avokadoröra med citron, chiliflakes och salt på rågbröd. Sedan toppar jag med gravad lax, koriander, chili och olivolja. Så gott!

Matvanor överlag:
Ju äldre jag blivit så har jag successivt ändrat kostvanor. Jag slutade äta kött för många år sedan och likadant med godis. Ibland äter jag en bit choklad men äter sällan raffinerat socker överlag – ibland äter jag glass, en dessert, en semla eller en riktigt bra kardemummabulle men mår nästan alltid illa efteråt så det är sällan värt det.
Försöker att äta så ren mat som möjligt, utan tillsatser – varenda gång jag äter till exempel en vegetarisk hamburgare på något snabbmatställe eller någon kryddmix som ska blandas ner så får jag världens halsbränna och blir typ sjuk efter. Jag antar att jag vant av kroppen detta och därför reagerar den så. Någon som har en teori?
Laktos eller gluten försöker jag undvika när jag är själv men tackar inte nej till en krämig pasta eller ett riktigt gott levain – åh, Lilla Napolis pizzor. Jag svimmar så goda!
Och jag älskar ostar & gott vin så jag är absolut inte någon renlevnadsmänniska.

Reflektion – Att ha vanor där jag ofta väljer bort det min kropp inte mår bra av känns både respektfullt och snällt mot mig själv och det är egentligen ingen uppoffring alls. Jag har både varit storrökare och godismonster tidigare i mitt liv så vill inte på något sätt låta pretentiös. Detta funkar bra för mig bara.

Om det är kaffe på morgonen så blir det matcha latte efter lunch. Så gott, uppiggande och  nyttigt.
Matcha innehåller tre gånger så mycket koffein som en kopp vanligt te.

Jag skummar min matcha ihop med havremjölk och dricker den direkt.

Jag brukar göra rawfoodbollar av dadlar, kokosolja och rostade nötter att ha som mellanmål men så testade jag det här häromdagen. Glutenfria pannkakor med kardemumma.
Toppade med egen mandelmassa på rostade mandlar, lite honung och vatten. Uppe på detta creme fraiche. Hade jag haft sojagrädde hemma så hade det blivit ett bra alternativ också.
Så vill man äta godsaker men skippa sockret och massa laktos så finns det väldigt bra alternativ.

Och så var det kosttillskotten. Jag äter alltid MSM, B12 och magnesium.

Det är många som frågat om vilken sort jag äter just nu på grund av att den har förbättrat min sömn. Det är DCG Care Me Magnesium, tillskottet är 100% ren och innehåller endast 2 ingredienser, närmare 98% Magnesium och 2% quinoapulver, inga tillsatser. Jag fick hem dessa för en månad sedan då jag gör ett jobb med dem på Instagram och jag är jättenöjd! Så kul – dessa ska jag fortsätta med framåt också.

Vill ni dela era kostvanor?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer till “Kostvanor – frilanslivets måltider

  1. Jag älskar outfiten på första bilden, svarta blusen och jeansen. Supersnyggt! Blusen vet jag vart jag hittar (har bara så svårt att bestämma om jag ska välja modellen med lång ärm eller den med kortare…), men får jag fråga vad det är för jeans?

  2. Roligt att läsa om. Vad är det för recept på pannkakorna? Om du vill dela med dig av det 🙂 såg gott ut 🤩
    Trevlig helg!

  3. Har väldigt liknande morgonvanor som dig. Gillar att starta dagen med vatten med havssalt & äppelcidervinäger och sen matchalatte. Rejäl grön smoothie kring 10. Har ätit vegetariskt hela mitt vuxna liv, men har nyligen behövt lägga om kosten då jag har en autoimmun sjukdom (hashimotos). Så nu försöker jag få in fisk flera gånger i veckan, och nästa steg är att våga börja prova lite kött av bra kvalitet.
    Mår också dåligt av sötsaker och försöker undvika gluten och ost. Älskar dock rågbröd så kommer nog inte kunna hålla mig från det 😍 Tar absolut med mig din avokado och laxmacka som lunchtips!
    Är lite trixigt just nu att hitta nya favoriträtter som stöttar min läkning utan att bli för restriktivt, så uppskattar att läsa om andras matvanor. Särskilt då de är tillåtande och inte för strikta ♥️

  4. Jättebra och inspirerande inlägg! ☺️
    Undrar om rågbrödet.. aldrig sett glutenfritt rågbröd i butik. Bakar du själv?

      1. En person med celiaki kan inte äta råg, då blir man sjuk. Det är inte bara vete som innehåller gluten, även korn och råg.

  5. Jösses va jag blev sugen på den där rågmackan med ägg. En sån enkel sak men å så gott!
    Blir väldigt inspirerad jag med av att läsa andras rutiner. Tycker också dock att det är så himlens individuellt. Vilken ålder man är, vilken metabolisk typ man är (vissa behöver mer protein, andra lika mycket protein som kolhydrater osv), hur känslolivet är, sömnen påverkar min matsmältning rejält. Märker stor skillnad när minskar mängden sockerintag dvs jag minskar min mängd av candida svamp i magen. Det innebär minimalt med frukt, sötningsmedel inkl honung, livsmedel som innehåller socker som majonäs och givetvis raffinerat socker. Jädrans vilken skillnad! Så den där smoothien på morgonen absolut. Jag gör min på mandeldryck, blåbär, spenat, solrosfrön, pumpafrön, kokosolja och kanel. Allt för att boosta systemet. Eller så maler jag havregryn till mjöl och kokar gröt på med en stor klick smör (förlänger mättnadskänslan) och blir en annan smak. Mums. Äter väldigt ofta sötpotatismos med något protein och sedan grönsaker som kokad broccoli eller stuvad spenat. Märker att jag mår mycket bättre när äter mindre portioner och så lite laktos och gluten som möjligt. Det verkar vi alla ha gemensamt. Tänkvärt.

    Till sist…de allra flesta runt mig inkl jag själv har en släng av ‘boksjukan’ just nu. Även fast vi inte lämnat ifrån oss en vacker bok. Tänker att det får vara så. Ge oss massa självkärlek och bli inspirerad av finheter. När jag guidar människor i avslappning skickar jag ofta med ‘inget du ska göra här, inget du ska klara av eller vara duktig på. Det här är en tid att öva på att vara, inte göra. Jag är här. Nu. Och jag lyssnar. Till vad kroppen, sinnet, hjärtat har att säga. Just nu’.

    Som sagt, det får vara så här nu. Vi vet ju att allt förändras, så även detta. Tills dess, håll ut syster!
    Med värme, Linda

  6. Knäckebröd. Knäckebröd is my drug!
    Jag är väldigt liten i maten och har alltid varit. Nu som 42 har jag börjat gå upp i vikt som många gör vid den åldern även om jag inte börjat äta annorlunda. Och jag märker samtidigt att min kropp kräver mer energi intag. Jag har alltid kunnat skippa något mål av ren lathet, men gör jag det nu så blir jag ledsen, dum i huvet och seg. Sedan är dagens energi förstörd och jag hamnar med mobilen i handen i fotöljen….
    Jag kan alltså inte längre äta mindre, och med tre barn varav två tonåringar, ett eget företag, särbo och 100% tjänst så finns inte alltid tid till träning. Så jag har fastnat i att inte göra något alls….
    Jag är ledsen för att mina egensydda kläder inte längre passar mig, men samtidigt gör mina extra kilon att jag slipper frysa så mycket .😁

  7. Vilket fint och enkelt glas du har smoothien i, var ifrån är det?

    Här blir det frukostsmoothie oftast också, sedan tränar jag oftast efter lämning av stort barn på förskola och läggning av litet barn hemma.

    Lunch blir något matigt storkok som oftast gjorts på söndagen och sedan mellis när storkillen hämtats på förskolan. Mysig stund ihop och minst ett par gånger i veckan försöker jag göra våfflor till mellanmålet. Tänker att det blir en fin sak för honom att minnas, att det ofta var det till mellis och att det var vår stund.

    Kvällsmat blir ofta något enkelt: gröt, ägg, smörgås eller liknande.

    Är svag för sötsaker dock, svårt att inte ta till det + stora mängder koffein när det var 5 år sedan man sov en hel natt sist 😅

  8. Jag äter i vanliga fall adhd-vänligt vegetariskt. För mig betyder det att hålla blodsockret i balans, att ta tillskott av omega 3 osv.

    Havregrynsgröt höjer blodsockret så snabbt för mig, har hört att det blir mer långsamt socker av det ifall man äter protein samtidigt dock. Men upplever det även som individuellt hur man påverkas. Om det nu kan vara så, olika.

    Men för mig skapar gröten tyvärr bara en känsla av att snabbt bli hungrig igen. Önskar att det inte var så för jag tycker att det är gott och så enkelt och praktiskt.

    Jag har läst att man kan testa att slippa koffein vid adhd men jag älskar mitt kaffe alldeles för mycket.

    Just nu är jag dock i en fas där jag äter väldigt ”emot vad man ska när man har adhd”; mycket pasta och (egentligen inte min grej) snabbmat och godis osv. Det är helt enkelt så att det är väldigt mycket att göra och för att orka köra på så tar jag den kortsiktiga ”lösningen” och äter något som går fort, plus att jag äter en hel del gånger mest bara för att ha något att göra medan jag jobbar tex (kan ibland bli ”uttråkad” av att ”bara” arbeta pga min adhd).

    Och jag kan säga helt säkert efter x antal längre perioder med och utan adhd-vänlig kost: Det. Gör. Enorm. Skillnad. Har inte varit såhär hyperaktiv på 10 år. Så nu blir det ändring.

    Ang tillskott så tror jag en bra fotnot för alla att ha med sig är: tillskott gör susen för den som har brist. Samt vid vissa tillstånd (extra magnesium vid restless legs, men inte överdosera… omega 3 vid adhd för att säkerställa att man får i sig nog av det). Det är inga mirakel utan precis som vatten gör magiska saker med en törstig kropp men inte för den som redan druckit tillräckligt: Det handlar om att fylla på där man inte lyckas nå genom sin kost. 🙂

    1. Tack för att du delar!
      Åh så olika vi reagerar på havregrynsgröt, har du testat fiberhavregryn?

      Jag försöker också tänka på socker o kolhydrater som kickar igång adhd, jag har ingen diagnos på papper men jag fattar ju att jag har för både min mamma o mina barn har det 👀
      Gör jättestor skillnad vad jag äter. Märker också tydligt på barnen

      1. Åh tack för fibertipset! Nu minns jag att det var både protein och just fiber som jag läst i nån artikel, att då går det upp mer sakta. Ja jag är övertygad om att det är olika från person till person, har nämligen gjort en helt ovetenskaplig enkät i min bekantskapskrets efter att ha läst artikeln och känt igen mig. Och det verkar vanligast att inte bli mer hungrig, men samtidigt inte ovanligt att bli det. Skriver en lapp nu om fiber så jag inte glömmer det igen. Tack!

        Ja det är en helt otroligt stor skillnad. Skulle inte förvåna mig om man i framtiden talar om adhd mer som en fysisk känslighet (inte bara såklart, men att den biten blir mkt viktigare tror jag). 🌸

        1. Slänger in ett oombett tips ang havregrynsgröten. Kanske kan man ha i hampafrön(fullvärdigt protein) samt kokosolja/mct olja eller något liknande för att få mer bra fett. Då kanske man kan stå sig längre. Gillar också gröten och tycker den är så god(gärna med en klick jordnötsmör i) men förstår om man inte står sig så länge som man önskar..
          Hoppas det var okej med ett till tips 😅

  9. Hej, ni är båda så strukturerade, alltså du Kristin och “Plastpälsen”. Jag jobbar inte längre och kostvanorna är lite si så där. Stoppar i mig det som finns till hands. Och det är inte alltid så medvetna val. Jag antar att det är små steg framåt i en slags förändring. Om det nu går? Kul att få lite mattips här. Jag skriver genast ned recepten. på sikt så!” Rom byggdes ju inte på en dag.”
    Allt gott
    Tiina

  10. Jag är inte frilans men äter oftast frukost: fil, te, juice, macka
    Lunch: ofta ute på nåt lunchställe. Sushi, kebab med ris och sallad, wok, lunchmatsalen på jobbet
    Middag: hemlagad mat från grunden

    Däremellan ett par frukter och några koppar kaffe. Helst nåt sött på kvällen. Övar mig på att ta en frukt lite oftare då med.

      1. haha efter att jag kommenterade detta igårkväll drömde jag att jag hälsade på dig men fastnade på en superstor och sandig parkeringsplats.

        när du skriver att du skummar mjölken med matchan, använder du den där fräna vispen då med?

        1. hahaha, så kul!
          Yes – det stämmer – jag använder denna bambuvisp direkt i grytan jag värmer iKaffen i – om jag ska ha kall havremjölk så skakar jag kraftigt på paketet för samma skum.