Jag älskar riktigt bra samarbeten mellan härliga företag och blev jätteglad när Johan på Vertiseit frågade oss om vi ville göra ett samarbete kring deras coola konceptbutik The Fitting Room i Nordstan, Göteborg. Igår var Miranda och jag inbjudna till invigningen och var superpepp över att ta del av den bästa kombinationen där fysisk butik möter digital handel. Så spännande!
I butiken finner man två av våra favoritmärken. Jag haffade de röda skorna och Miranda drog på sig de bruna bootsen.
The Fitting Room är en yta där man kan prova kläder från Wacay och skor från Sneaky Steve på en butiksyta om endast 63 kvadratmeter. Beställningarna läggs sedan på interaktiva touchskärmar. På så sätt kan personalen spendera all sin tid på att serva och guida kunderna. Beställningen levereras sedan direkt hem till kunden från respektive varumärkes centrala e-handelslager.
Detta känns verkligen som framtidens butik och jag är så pepp på ta del av detta. Butiken har öppet en månad och det är våra vänner på Vertiseit och Touchtech som är hjärnorna bakom den här strålande idén. Vertiseit vann förresten Årets Företag på Varbergsgalan förra året.
Så glad för deras skull – så fina, ödmjuka och smarta killar.
Jag fick dessvärre förhinder och kunde inte ta mig till Göteborg och vara med på invigningen men jag följde Mirandas uppdateringar på storys och blev mäkta imponerad och inspirerad. Så här vill vi ju också jobba. Gå ihop flera varumärken, jobba digitalt, fortsätta med det personliga kundmötet och använda mindre ytor.
Så den vackra klänningen hänger idag på en galge här hemma istället för att ta en tur till Göteborg och jag kikar in hos Mirandarebecca för att ta del av en riktigt spännande och ny butikupplevelse.
Trevlig helg till dig.
Vilka underbara röda skor, dom livar upp vilken grå dag som helst!
vad spännande – och vackert ju – att höra lite kring
detta ämne ur Ditt perspektiv och om just detta också..
.. vi pratade om det just häromkvällen, hur det tydligen,
och förståeligt, börjat bli ett problem för vissa butiker
som säljer sådant som har stor konkurrenskraft på
nätet {sportkläder, böcker osv}, – att de lägger tid,
pengar och passion på att ha och arbeta med en fysisk
butik, där idag en hel del människor kommer in och upptar
tid {och lust vågar jag gissa}, på att prova, fråga om storlekar,
titta på färger, bläddra bland, osv, för att sedan lämna
tomhänta och handla på nätet till mer fördelaktiga priser.
argumenten var många över middagsbordet, men alla
var ju rörande överens om att de inte vill att de fysiska
butikerna ska försvinna ’på stan’. vi pratade om showrooms
som alternativ, i någon slags kombination..
jag vet inte, nu pratar jag på här, skulle ju mest säga att det var
träffande och vackert med Ditt inlägg på det..
massor av värme Din väg,
hannah
finaste Hannah! så kul att ni precis pratade om detta. massa värme din väg
Fattar inte grejen med den ’nya’ koncepten alltså butiken. Jag är där fysiskt på plats och provar kläder som sen blir ändå skickade??? Jag kan ju ta med de direkt, det är klimartsmart!
Bra synpunkt som jag tror att många har. Själva konceptet bygger på att:
Personalen ska kunna lägga all sin tid på att hjälpa kunderna. Inte packa upp varor, prismärka eller andra administrativa sysslor.
Vi ska kunna erbjuda det fulla sortimentet att prova från, på en yta som motsvarar 10-20% av en vanlig butik.
Fokus ligger på att berätta storyn om varumärkena, produkterna och erbjuda en fantastisk miljö att prova kläderna i.
När det gäller e-handel beställer kunderna ofta 3 plagg, provar och returnerar 2 plagg.
Här provar kunderna först, får ett plagg levererat och returnerar inget. Klimatsmartare.
Dessutom slipper vi överproduktion och utförsäljningar i alla butiker, samt uppvärmning av stora butikslokaler.
Mvh
Johan Lind, VD Vertiseit
Toppen! tack för ditt svar Johan 🙂
Och? När jag har provat plaggen, går det ju inte mkt tid åt att ta betalt och stoppa den i (medhavd) väskan. och jag är vuxen och kan prova själv utan att personal dansar runt mig hela tiden och ’lägger all sin tid på kunden’. Skitsnack, det är bara för att göra det dyrare och har inget öppet längre antar jag och ändå skickas det nåt genom naturen…
Och så nytt är det inte, för ibland testar man saker i butik och sen köps det på nätet ändå.
Så bra att du ställde den frågan – säkert många som undrar. tack!