Besök oss denna vår

Idag jobbar jag här – i butiken i Varberg. Det har varit ett sant nöje att under tre års tid bygga upp detta livsstilskoncept till vad det är idag.
Det roligaste med KLco är att vi ständigt utvecklas och finner nya vägar att ta oss framåt men ändå behåller kärnan i vad vi är.

I år har vi anställt mer personal för högsäsong och kommer utöka öppettiderna ännu mer. Vi kommer också styla om butik samt entré för att våra kunder ska få nya upplevelser hos oss samt bygga upp med vårt sortiment för trädgården. I dagarna tror jag vi tar emot Hanna Wendelbos Dahliaknölar från Larsviken förresten.

Vi har en mängd nyheter i butiken redan nu. Böcker, inredningsdetaljer, god choklad, oljor och annat fint. Sortimentet har aldrig varit finare om du frågar mig.

Inom kort lanserar vi fyra olika teblandningar och i april börjar vi lanserar ss23 om allt går enligt plan.

Det har varit tre spännande och fantastiska år och jag är både tacksam och stolt. Det är många som vill besöka oss i Varberg och varumärket växer ju fler som besöker oss, bär våra kläder och berättar om oss för andra. Tusen tack till er – ni är våra viktiga ambassadörer och vi är er evigt tacksamma. Plaggen dyker upp på tv, i tidningar, på bokomslag och mycket mer – ingen är gladare än vi.

Just nu ligger vi i daglig dialig med vår leverantör då hela produktionen har gått till produktion och det är viktigt att allt blir som det ska. Är så otroligt spänd över att få hem alla plagg och skapa kampanjbilderna. Jag funderar på att fota i Varberg denna vår och plocka in en tredje modell. Vi får se hur det blir.
Fortsättning följer….

Kom gärna och besök oss i Varberg under onsdagar och lördagar denna vår. Vi har fått det jättefint! När ni ändå är i Varberg så kan ni ta en tur till havet och gå längs strandpromenaden med start vid Kallbadhuset, äta en pizza hos Bar Glou Glou och handla vackra blommor på torget.
Passa samtidigt på att besöka Sonjas Veranda i Tvååker. Kanske ett kalldopp i havet?
Våren är fantastisk i Varberg.

Veckans tips – recept

Låt mig tipsa er om två grymma recept att ta med er i vardagen.

Idag hade jag en livsesändning på Instagram med min vän Therese som driver kontot @plantbasedbythess – hon bor för närvarande i Rom ett tag. Hon hyr en lägenhet via airbnb och tog med sig jobbet dit. Både modigt och härligt.
Älskar att resa själv och Therese är en stor inspiration – ett varmt följtips. Vi lagade mat tillsammans live och hon berättade lite om hur hon har det därnere. Vi lagade en Tahinipasta – här kommer inköpslista och recept. Vi gjorde två olika varianter av samma recept – jag gjorde pastan med dragon och mandel.

Ingredienser:
4 portioner valfri pasta
50 gram pinjenötter / mandlar
2 msk små kapris
3 msk ljus tahini
1-2 dl pastavatten
1/2 ekocitron, zest och saft / eller vitlök
1 liten burk gram semitorkade eller soltorkade tomater
1 kruka färsk basilika / eller dragon
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Koka pastan enligt anvisningar på förpackningen.
Rosta pinjenötterna (eller mandel)  i en torr stekpanna på medelvärme tills de blir gyllene. Hacka pinjenötter och kapris grovt tillsammans.
Häll av pastan men spara 1 dl av pastavattnet.
Blanda tahini, pastavatten och citron (eller riven vitlök) tills slätt. Det ska bli en ganska rinnig sås. Smaka av med salt och svartpeppar.
Häll såsen över pastan och blanda runt. Fördela i 4 tallrikar, toppa med semitorkade tomater, färsk basilika (eller dragon) och tills sist kapris-pinje-hacket.
Smaklig spis!

Här ser du vår live. 

Ett annat grymt tips är att skära bort skalet på fem ekologiska citronen och två apelsiner, skära ner fyra stora tummar ingefära och fyra gurkmeja i bitar och mixa detta med 5dl vatten och två stora skedar honung. Jag brukar bara tvätta ingefäran och gurkmejan – så jobbigt att skala, men se till att de är ekologiska bara. Mixa ordentligt till en slät dryck som du sedan häller upp i formar för stora isbitar. Frys in. För mig blir det ungefär arton portioner av denna sats. C- vitamin håller sig bra i fryst läge men kan vara känslig för hetta har jag läst.

Under arton dagar kan jag nu plocka fram en kub full av C-vitamin och antioxidanter. Gurkmeja sägs ha goda antiinflammatoriska egenskaper och ge kroppen en riktigt superboost. Jag lägger den frysta kuben i ett glas och häller över vatten jag värmt till 70 grader – på det sättet smälter isbiten och drycken blir behagligt ljummen att dricka.

Önskar er en fin start på helgen.

Obs! Idag släpper vi ett nytt härligt poddavsnitt – där avslöjar vi bland annat vilka artister som uppträder på Strömma Farmlodge denna sommar.

Huset är sålt och de nya ägarna har flyttat in

Vårt hus i Frankrike såldes vid årskiftet och nu har de nya ägarna flyttat in. De köpte huset möblerat så alla skåp, bord, sängar, stolar och så vidare står kvar. Vi tog med oss ett par saker vi hade fäst oss vid extra mycket, all konst, keramik och en del lampor. Minns ni den här tavlan förresten?

Jag fann den på en marknad i Montpellier. Min man tyckte den var för dyr men jag kunde inte motstå – men hallå, är en tusenlapp verkligen dyrt för en stor oljemålning från början av 1900- talet?
Den är ju fantastisk! Drömmer om att ha den i vårt nya sovrum.

Vår vackra mobil packades ner såklart – jag får så mycket frågor om den här på Instagram. Jag köpte den på Artilleriet men tror inte de har kvar den där tyvärr.

Småprylar som detta packades också ner – perfekt i det nya hemmet. Pärlhalsbandet fyndade jag på en marknad i Sête för ett par hundra och tavlan är från marknaden i Bezier. Så roligt att ha minnen från varje tillfälle då jag fann dessa – vart och när, framför allt vem som var med och skapade en fin dag ihop med mig.

Vår dagbädd på terassen fick faktiskt åka med i flytten – vi meddelade de nya ägarna att vi inte lämnar den. Vill verkligen ha den på vår nya terass bredvid det lilla orangeriet.
Om den får plats nu tänker jag, ghaaa…. är det inte dubbeldörrar ut från köket där?
Måste tänka lite nu och kolla på bilder.

Deppigt att lämna det fina bordet och stolarna. Även jobbigt med skåpet i sovrummet som hade en vacker spegel – det var ett otroligt fynd!
Vi lämnade även kökslampan ovanför matbordet så jag har funderat lite på vad vi ska ha i det nya köket.
Idag slog jag till och beställde en drömlampa. En jag faktiskt redan köpt en gång tidigare men fick sälja på grund av för stor.
Men nu får den plats i det nya – blir så glad!

Jag hade tänkt hänga in den här vackra svarta kristallkronan i sovrummet i det förra huset men hade inte tillräcklig takhöjd.

Lampan köptes då av min vän Åsa istället. Vi bor nu på samma gata här nere i Languedoc och planerar att ha det riktigt mysigt i påsk. Hoppas vi möts upp här nere igen runt den stora vintagemarknaden i Pezenas också. Drömmen!
Så fin lampan blev i Åsas hall, visst?!

Ni följer väl @asasanemyr på Instagram?

Så här ser det ut i i det nya köket.

Den förra ägaren lämnar allt som det är – han tar  endast med sig en tavla från ett barnrum. Det betyder att vi måste röja en hel del när vi flyttar in tror jag men jag kan tänka mig att tavlan i köket får sitta kvar, att vi målar hyllorna och byter till svarta konsoller och ställer dit våra egna glas. Stör mig på elementet såklart – ska man måla det svart kanske? Eller någon annan kulör som känns bättre ? Jag har inte bestämt mig för om vi låter väggen vara som den är eller om vi målar om köket.

Tycker det är lite fint när färgen skrapats bort men får nog skrapa lite bättre va? Det flagar ju där vid fönstret?
Regnar säkert in – wtf…
Är det globalknivar? Tänk om de är kvar – det är bra!

Jag är verkligen inte överförtjust i golvet men jag tror det kan bli bra med våra stora mattor och den rostfria spisen vi beställt. Diskmaskin, kyl och spis står redan hos en vän nere i Frankrike och väntar på att vi ska komma och flytta. Jag har också haft en idé om att beställa tre kärror grus till trädgården så det kommer då vi är där men min man säger att vi nog får försöka fokusera på att bara flytta in först.
Köksön ska bort och så tar jag med ett äldre bord jag  redan har i Sverige. Utanför bild till vänster är matplats och här tror jag vi kan behålla det befintliga köksbordet och bara ta med några äldre mörka stolar – dem vi hade hemma i Varberg innan. Dröm om man kan ta bort elementet men jag som varit här nere sen höst och vinter nu vet bättre än så… Satan vad kallt det är i ett franskt stenhus om vintern.
Herregud! Måste absolut fixa de öppna spisarna så det går att elda i dem.

Ja, det var lite om mina tankar inför denna flytt. Den rosa vackra entrén står och väntar på mig – känner det i hela hjärtat. Den gamla ägaren hade döpt huset till Le Vigneron, vilket betyder ”vinmakaren”. Antar att det är på grund av att man gjorde vin i källaren förr – gigantiska ekfat och gjutna tankar finns fortfarande kvar och jag tänkte låta min sjuttonåring se om han kan bygga bord och bänkar av virket till trädgården. Jag tycker namnet är vackert så vi kanske behåller det.

Nu är det inte många veckor tills vi får nycklarna och flyttar in. Spännande!

 

Sätt ett skärp i midjan – jag visar er olika outfits

reklam för eget

Jag har beställt denna outfit och innan den hinner nå mig så blev jag så inspirerad av att finna något liknande i min egen  KLco- garderob. Jag valde att utgå från vår Dorthe kjol i kulören kamel.
Här tillsammans med grön Dorthe Blus och ett brett skärp i midjan.

Samma outfit fast en over sized skorta över kjolen i kulören råg. Detta är min favorit kulör – helt naturell lin, varken  blekt eller färgat och vi kallar den råg. DEn blir mer dressad med ett skärp i midjan men oftast bärjag den till tights eller ett par jeans.

Samma kulör men en annan design på blusen. Johanna heter blusen och finns inte kvar i denna kulör men den finns i svart och i honung.

Ja, det finns fler varianter. Nu har jag dressat kjolen ihop med Diba Blus i kulören bränd lera. Så fint!

Vi fortsätter tycker jag. Nu har Klara skjortklänning åkt på så det blir lager på lager och sedan skärpet i midjan. Vet att många av er har den här hemma – testa denna outfit under vintern vetja. Klara finns just nu i grönt och i honung som på fotot.

Vi avslutar med en vanlig basic jersey i 100% linne och skärpet i midjan igen. Detta är en långärmad t-shirt och jag älskar den verkligen. Finns i svart, kamel, kaffe och plommon.
Jag har stövlarna Alexia från Blankens till både korta och långa kjolar under vårvintern. Så fint tycker jag.

Vilken var er favorit outfit?