Funderingar över kaffekoppen en morgon

Aldrig har en kopp kaffe smakat godare än denna morgon. Jag är uppe 05.25 och slår mg ner i skräddarställning i soffan. Kaffet till höger om mig på ett litet bord och datorn i knät.
Känslan i kroppen stress – det är inte meningen att det ska vara så och jag jobbar jättemycket med just detta men trycket över bröstet och svårigheten att dra ner djupa andetag är stor denna dag.
Igår fick jag ställa in mina uppdrag och skjuta dem på idag på  grund av vädret så jag ska iväg till jobbet strax och lasta av en pall,  ha möte med min coach vid tio och sedan ska jag bege mig till Halmstad för ett uppdrag och därefter hem till Varberg igen och hjälpa tjejerna i packrummet på KLco.
Men det är inte jobbet som stressar mig. Jag har tänkt en del på det där – hur andra tror att man har för mycket att göra och borde sänka tempot så man gud förbjude inte går in i väggen. För mig är jobbet positiv stress och jag har också blivit så himla bra på återhämtning och checka ut en dag eller två – schemalägger till och med ensamma dagar med bara mig själv.

Fi Lindfors skrev det så bra i detta inlägg:
”Tänk så lite vi egentligen vet om andra.Den andra mamman som alltid småpratar en stund vid lämning kanske blir full varje dag och glömmer att laga mat till, ta hand om och natta sina barn. (Var femte barn lever med minst en förälder med alkoholproblem)
Den snygga och tillsynes perfekta influencern du följer som åker på fantastiska resor, har snygg inredning och senaste modet kanske bli misshandlad av sin man, eller ligger med grannen, eller har bestämt sig för att separera pga alla bråk eller bara är djupt olycklig.
Träningsprofilen som skriver om hälsa och peppar till livsnjut kanske svälter sig själv, hetsäter och kräks eller går i självmordstankar.
Sen kan det vara bra saker också såklart. Någon som är hemligt gravid, någon som träffat en kärlek under radarn eller någon som ligger i slutskedet av en rekrytering till ett nytt jobb.
Själv kan jag säga att varken mina mörkaste eller lyckligaste stunder hamnar här och har aldrig gjort – med några få undantag och i så fall är de bara delar eller glimtar av det stora hela.
Jag har exempelvis just flyttat utan att det förmodligen märkts här och ingen visste att barnens pappa och jag hade separerat förrän låååångt efteråt. Allt är inte som det ser ut. Vi alla har våra egna stenar att släpa på, våra egna monster under sängen och ett liv att leva IRL ♥️
Det betyder dock inte att det man säger, skriver och sprider online inte är på riktigt. Så var snälla. Var alltid snäll. Världen behöver mer empati och kärlek ”

Så för att glänta lite på den dörr jag nästan aldrig öppnar här. Vi lever med en kronisk sjukdom och en familjemedlem är väldigt sjuk. Mina vänner undrar hur jag ens kan ta mig upp om morgonen när jag berättar om mörkret jag försöker balansera bredvid det vi kallar vardag. Vi är inne i mars och mina fingrar räcker inte att räkna alla gånger jag varit övertygad om att jag ska får beskedet alla anhöriga bävar för. Jag är maktlös, förtvivlad, rädd, har sinnessjuk ångest och funderar rätt mycket på vad meningen med allt är om det ska behöva vara så här. För jag vet inte hur mycket mer jag orkar.

Idag är det onsdag. Jag ska dricka upp kaffet, svälja klumpen i halsen, tvätta håret, krama lillebror, ladda min kamera, vara glad när jag träffar mina kollegor och fortsätta försöka balansera. Hur ont det än gör.

Erbjudande hos KLco – Rabatt på hela sortimentet i fem dagar

Reklam för KLco

Vi är en liten bit in i Mars och det väntas snöstorm på västkusten istället för ljumma vårdagar.
Vi behöver pigga upp oss lite tänker jag och kommer därför med ett pangerbjudande hos KLco. Med koden VÅRENKOMMER så kommer ni kunna handla hela vårt sortiment med kläder med 25% avdrag i kassan. Erbjudandet gäller från kl. 20.00 ikväll (tisdag) och fram till söndag kl. 24.00.
Idag tänkte jag tipsa om mina favoriter och låta er i lugn och ro kolla in sortimentet för att kunna klicka hem senare. Vissa plagg har lågt lager i några modeller och storlekar så det är först till kvarn som gäller.

Klara skjortklänning – en av våra mest populära modeller som har varit med oss sedan start. Funnits i en mängd kulörer och de kunder som varit med oss sedan början har med all säkerhet en eller två hängande i garderoben där hemma. Klänningen kommer med ett skärp i midjan om man vill markera den och den här bär jag året om. På vinter och andra kalla dagar har jag jeans eller leggings under och ibland har jag den öppen ovanför en – t-shirt och jeans. Finns just nu i grönt och gult.

Jackan Ruth är en riktigt fin klassiker nu på vårkanten. Den är sjupt blå med en vacker detals i sömmarna och på fickorna. Snygg att ha stängd men även öppen. Nu när det varit lite kallare dagar har jag haft den inomhus istället för tröja. Ser detta som eb grymt bra vår – eller sommarjacka att dra över axlarna.

Så fin när man drar ihop och markerar midjan och rymliga fickor också. Här kan du läsa mer och beställa Ruth Jacka – den här skulle jag själv slå till på under ett erbjudande likt detta då den är en grym investering och kostar en ganska slant på grund av kvalitet och hantverk.

Linnebyxor och top – en klassisk klädsel som är väldigt användbar. Byxorna har jag till kosta eller skorta också och vår jersey top i 100% linne har jag ofta till jeans.
Alla våra linneplagg är gjorda av 100% europeisk linne och sys upp I Baltikum av ett familjeägt företag som vi jobbat med sedan starten. Deras filosofi är att jobba så hållbart de bara kan och lägger ner stort arbete och engagemang i detta,
Byxorna finns i råg, svart, peppar  och mandarin. Topen finns i kamel, kaffe, plommon och svart.

Den här blusen är en favorit. En kortärmad vit klassisks blus – Linnea Blus. Användbar till allt året om.

Vi avslutar med jackan Marianne. Denna har vi bara ett par small av tyvärr.
Men du – vi har även med Angelica klänning och Dorthe kjol i blommigt under erbjudandet så om du vill passa på att investera något inför kommande sommar  så slå till nu.

KLockan åtta ikväll drar erbjudandet igång och håller i sig till söndag. Hoppas ni hittar något fint. Använda koden VÅRENKOMMER för att få 25% på alla kläder – här kommer du till KLco.

Vilken mugg väljer du till kaffet?

Det är måndag morgon och jag sveper ett glas citronvatten, smörjer in ansiktet med en olja och maler kaffebönor. Det är dags att brygga dagens första kopp kaffe.
Rutinen är likadan varje dag då jag vaknar och det är bland det tryggaste jag vet att hålla fast vid mina viktiga vanor för att få en bra start på dagen.
Där kommer kaffekoppen eller rättare sagt muggen in. Jag häller upp dagens första kaffe i muggen med fyrklövern på. Ibland tar jag den med ögat men den rymmer ett par centiliter mindre och passar mer till efter lunch de få gånger jag får för mig att ta en kopp då. De båda har jag köpt vid olika tillfällen i Astier Villates butik i Paris – som ett minne efter resan. Och jag har lovat mig själv att besöka butiken varje gång jag är i staden och skaffa mig själv en liten samling.
Det är en vacker liten butik belägen rätt nära Louvren och då man strosar runt bland finheterna där inne och får för sig att ta upp  telefonen för att knäppa en bild som minne eller till Instagram så blir man vänligt och bestämt tillsagd – ingen fotografering tack! Jag undrar varför – vad är de rädda för – att människor ska sprida deras design och uttryck i butiken? Eller vill de gå mot strömmen – skapa en snackis om att de minsann är för fina och coola för sociala medier? Eller vill de skapa mystik – de vill inte dela upplevelsen på Instagram utan låta människor komma och upptäcka den live? Det är fint, absolut, men inte helt unikt såklart för coola butiker finns det gott om nu för tiden.

Tillbaka till mina muggar i skåpen här hemma. Efter promenad med hund så kommer jag hem runt nio och då tar jag dagens andra nybryggda kopp – det blir den rosa muggen vid detta tillfälle, Absolut! På eftermidadgen dricker jag matcha latte ellet te i min stora mugg med K på.
Har du också olika muggar som bara är dina för olika tillfällen?

Låt lekfullheten ta plats efter tunga år

Kalla det trendspaning eller vad du vill, men när jag var i Paris på inköpsresa så var det färg, humor och glädje som helt plötsligt bredde ut sig bland inredningstrenderna. Vi stod och fingrade på cocktailglas med snurrade fötter, tallrikar med skaldjur målade upp på och bordstabletter i alla dess former och färger. Tidigare hade jag kanske bara fått huvudvärk av ovan dukning men nu känner jag bara att den är skoj och ger mig massa energi.

Min analys – vi behöver ha lite kul nu – för det är för jobbigt runt om.
Pandemi, krig, inflation, stor oro inom politiken, ökade klyftor i samhället, elpriser och boräntor som får vem som helst att vilja dra täcket över huvudet.
Vi behöver lite glädje i vår vardag och inte vara så allvarliga. Vi behöver slappna av.

Går man in på Artilleriet så möts man av fantastiska snickerier i rosa och ett dukat bord fyllt av härliga kulörer, former och en stor dos humor. Jag blir glad!

Kikar man runt i mitt flöde och det jag sparar ner i mina mappar är det likadant. Hej brokiga bokhyllor, mattor i varierade kulörer omlott och möbler på oväntade platser i rummet.

Hej till ljusblått, mintgrönt, rosa, mönstrade kuddar och häftiga sänggavlar.

Känns helt rätt att såga av trädet och bära in för att sätta det i vas – eller hur?
Nu vill alla odla perukbuske i sin trädgård under 2023, inte sant?

Här maxar vi allt. Hur rätt känns det inte?!

Man förstår att man fiskar efter ”rätt” när man ser Marie Olson Nylander lansera den här kollektionen med Ellos – håll utkik efter släpp den 8 mars.  Rosa mönstrad sänggavel och sängkappa – kan inte var mer i tiden.

Och ja, visst ingår det uttrycksfulla sängkläder i samma kollektion. Detta är verkligen tiden för den som inte är så sparsmakad, minimalistisk och beige i sin smak. Jag älskar det.

Varför inte måla en trappa likt detta?

Måla i alla fall ett rum rosa, visst?

Det går att ha denna stil men lite mer stilrent – fattar ni vad jag menar? Som denna bild.
Känns mer exklusivt stilrent fast i färg, inte sant?

Vågar ni er på mer färg och mönster i hemmet inför 2023?

bild 1 , 2 , 3 4, 5 , 6,   7, 89, 10, 11 

Vasaloppet, podcast och GP

Godmorgon – det är söndag morgon och jag tänkte bjuda på två inlägg denna dag. Vi börjar med detta som kommer redan vid 06 och som jag förberett dagen innan.
Denna helg åker min man Vasaloppet så vi kommer sitta bänkade vid tvn klockan åtta för att få se en glimt av denna atlet i startfållan. Vi har laddat ner alla appar och knappat in startnummer och allt så vi kommer ha stenkoll. Pirrigt minst sagt!
Jag ägnar helgen åt barn, vila och jobb. Jag hade gärna velat addera träning men jag känner mig inte riktigt frisk i kroppen – suck, det är något som inte stämmer, blir sjuk hela tiden.

Jag har plockat fram blåritningarna på huset och bläddrat bland brev och ark med planlösningar. Har inte tänkt på hur de hade bageriet då det begav sig i källaren – har bara noterat att det finns en bakugn i tvättstugan och haft informationen men på ritningarna visas det vart förbutik, bageri och förråd är. Så spännande! Det framgår också att huset haft spisar som plockats bort … Så deppigt! Hade gärna haft kakelugnar kvar.

Denna söndag ska jag plantera om pelargonerna, ta sticklingar och ge ny jord. Lite näring får det bli också.

Ni som har GP – har ni sett mig denna helg? Jag är med på två uppslag i bilagan och pratar om inredning.

Alltid, spännande och lite läskigt när en annan fotograf ska porträttera mig och mitt hem. Men det blev riktigt fint tycker jag.

En annan kul grej – Igår fick vår podd rekord i lyssningar på en dag – det är riktigt roligt!

Tänk att den ökar och går upp i lyssningar varje vecka – det är ett bra betyg, folk verkar uppskatta det vi delar och sprider podden vidare till vänner och bekanta tänker jag.  Vi spelar in nästa avsnitt på måndag och då öppnar vi upp för frågor. Så nu behöver jag er hjälp – vad undrar ni och vad vill ni att vi besvarar i podden kommande vecka? Skriv gärna en rad eller två bland kommentarerna.

Dagens andra blogginlägg dyker upp under kvällskvisten – kanske jag berättar hur det gick för Jonas på Vasaloppet. Hjälp mig och håll tummarna för honom är ni snälla. Kram K