Klockan är 05.55 och jag sitter i min soffa med datorn i knät. Tända doftljus och nybryggt kaffe framför mig och inte ens min hund är vaken. Jag vaknar fortfarande vid denna tid varje morgon och har gjort det de sista två och ett halvt åren. Ibland är det bra för jag får så mycket gjort på dessa timmar när alla sover men ibland är det dåligt -ja, helt enkelt för att jag inte får tillräckligt med sömn och går runt som en zombie efter klockan fem varje eftermiddag.

Jag har noterat att jag numer alltid har mörka påsar under ögonen – läste att sömnbrist kan  leda till att det ansamlas vätska under ögonen vilket kan orsaka påsar. Måste verkligen få ordning på det här för jag kan inte ens sminka bort detta. Ser riktigt sliten ut faktiskt.

Men idag är det bra att vakna före alla eftersom jag har ett långt dokument från min redaktör som jag måste gå igenom idag. Och jag ska vara värdinna för en träff med ett kvinnligt nätverk hela denna söndag så jag är bara tacksam att jag kan jobba lite före. Nog om det.

Söndagens inlägg ska innehålla lite juliga tips. Och först ut är Hannes och hans apelsingirlang.

Han tipsar om att du har apelsinskivor i 4h i 70 grader ~ låt sedan eftertorka minst ett dygn. Sedan trär du dem på ett snöre och hänger upp. Här finner du detta inlägg – Tack Hannes!

Det är en fröjd att följa Helena Lyth i juletider. Hon ger alltid de bästa pyssliga tipsen och delar generöst med sig av allt från recept till hur man rullar bivaxljus. Här kommer du till inlägget – Tack Helena!

Jag delar Underbaraclaras kloka inlägg om vintern här också:
“Vinterns mörker erbjuder samma stillhet som när en vass taklampa släcks och ett ensamt stearinljus får lysa i dess ställe. Kanske beklagar man mörkret. Skyr kylan. Drömmer sig bort. Men inte skulle man orka med en vass vårsol nu? En knoppande, fågelkvittrande och intensiv maj? Med tusen dofter och synintryck och ljud? Nej, jag ryser faktiskt av tanken.
En kall och tyst vinter är precis vad som behövs för att samla kraft igen. Vintern är som natten efter en lång och intensiv dag. Natten behövs för att kunna uppskatta dagen. Våren vore ingenting utan den mörka perioden som föregick den.
Jag går in i den här tiden med samma känsla som när jag lägger mig för natten. Inte rädd för det mörka, tysta. Skuggorna och gråskalorna. Utan trygg i att det är nu jag får vila. Tids nog blir det dag igen.”

Bland kommentarerna läste jag – “Jag hörde om ett gammalt påfund som fläckvis praktiserades längre tillbaka; tertialtid, alltså att en timme var kortare på vintern. Att jobba heltid på vintern skulle tex betyda kanske 5 timmar. För att följa rytmen och kroppens behov av återhämtning, lugn och att inte gå i strid med naturens tempo. Tycker det låter så klokt  lite lägre förväntningar på prestation och ork på vintern. Tänker ofta på det. Make sense liksom.”

Ja, det låter väldigt klokt. Inlägget finner du här – Tack Clara.

Diadonna tipsar om friterad hasselbackspotatis med creme fraiche och löjrom. Mums, så gott! Inlägget finner du här – tack Diana!

Hanna Wendelbo tipsar om hur man gör tapetstjärnor. Ett lagom pyssel tycker jag. Och fint blir det. Här finner du inlägget med en pedagogisk tuturial – Tack Hanna.

Önskar er en fin söndag!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer till “Enkla tips för söndagen

  1. Har du svart att somna ocksa? Tänkte annars att om du lägger dig vid 21.30 sa har du ju ända dina 8 timmar som man sägs behöva (är nog väldigt individuellt). Sömnbrist är jobbigt och tär pa kroppen. Meditation och yoga har du säkert redan testat?
    Önskar dig en skön söndag!