Jag började blogga 2008 och hade då inte en tanke om att bygga ett företag runt mitt bloggande. Mitt bloggande var min hobby och det var dessutom något jag kunde hålla på med medan barnen var hemma och efter de gått och lagt sig – jag var mitt i småbarnsperioden och det var svårt att få till stunder hemifrån. Jag använde mitt hem, loppisfynd och min trädgård som innehåll och utvecklade ett intresse för fotografi.
Jag gick verkligen igång på det snabba formatet med bloggen – bild och kortare berättande texter publicerades och gav i sin tur omedelbar feedback från läsare och sedan mersmak till att skapa ännu mer.

För det är ju dialogen som gör sociala medier så roligt – att vi lär av varandra och knyter band mellan oss.
Runt 2011 kom Instagram och jag byggde upp en kanal även där. Jag brukar se just Instagram som ett skyltfönster och inkastare till mitt egna forum – bloggen Krickelins.
Instagram är såklart en jätteviktig kanal för mig – där når jag ut till flest och det är många kunder som vill jobba med mig där. Men jag äger inte detta forum och har ingen kontroll över uppdateringar, förändringar och beteenden. Man vet inte vad som ska hända där och hur länge människor är intresserade av att kommunicera med varandra i denna kanal.
Därför känns viktigt att jag har ett varumärke jag kan paketera om och flytta över till nästa forum om det blir aktuellt i en framtid.

När Instagram låg nere några timmar för ett tag sedan så var det många som kliade sig i huvudet och kände sig sårbara – inte minst jag.
Känner att det är viktigt att ha en stark levande hemsida, en riktigt bra blogg eller ett mailutskick att nå ut med om man bygger sitt företag runt sociala medier. Som faktiskt de flesta småföretagare gör idag – ja, de större företagen också.
Det är väl dock ingen som glömmer av att HM existerar om de inte ser uppdateringar från dem regelbundet – men andra mindre varumärken kan glömmas bort om man inte synliggör dem i de digitala rum människor befinner sig.

Ok, egentligen skulle jag inte berätta så mycket om sociala medier utan jag ville berätta om hur jag jobbar med KLco och hur vi byggt upp detta under dessa två år. Berätta om det som syns och om det som händer bakom kulisserna.

Innan du fortsätter läsa är det möjligt att du vill ta del av – Att jobba som influencer, Egenföretagare del 1

Vi tar det från början tycker jag.
När det stod klart för mig att jag skulle starta ett nytt varumärke helt från scratch vid årskiftet 19/20 så såg jag över mina tillgångar. Både de ekonomiska och även vilket värde jag har i mitt egna varumärke Krickelin. Vad kan jag skapa av detta? Och vad vill jag skapa? Framförallt – varför?
Och därefter en riktigt viktig fråga – vad behövs på marknaden just nu och vad skulle få min målgrupp att vara intresserade av just mitt nya varumärke? Varför skulle KLco vara relevant?

För att alla dessa frågor skulle kunna besvaras behövde jag koka ihop dem och titta inåt – vad kan jag skapa, vad är min usp, vart ligger min talang och vad är min drivkraft.
Samtidigt rannsaka mig själv – Vad är jag mindre bra på?
Benar jag inte ut detta innan jag startar så finns det ingen hållbarhet i min vision.

Positivt – Jag är bra på att skapa vackra bilder. Jag är bra på storytelling. Jag är snabb. Jag har lätt att ta snabba beslut. Jag älskar att jobba. Jag har lätt för att se mönster och skapa en helhet.
Negativt – Jag tappar tålamodet när jag tycker saker är tråkiga. Jag har svårt att hålla ordning på kvitton och fakturor.  Jag behöver verkligen anstränga mig när jag ska skapa långsiktig planering och struktur – det är alltså svårt för mig.

För att sticka ut och inte bara bli ett nytt klädesmärke så ville jag skapa ett mervärde som lockade alla sinnen. Jag ville dels skapa en fängslande och relevant berättelse kring oss och jag ville också plocka in produkter till sortimentet som gav kunderna ny kunskap och en möjlighet att sänka axlarna – där kom vårt egna te in och många av våra produkter talar för ett mer “slow living” med hälsa som fokus. Givande böcker, te i olika form och smak, keramik för långa härliga middagar och testunder, klassiska linneplagg att bära till vardag och fest år efter år och smycken som skapar en samling som ärvs vidare till nästa generation.

På den mer praktiska sidan så ville jag jobba så mycket som möjligt med leverantörer inom EU för att ha kortare ledtider och fraktvägar. Och jag insåg också att kommunikationen var smidig och proffsig när jag kom i kontakt med leverantörer i Baltikum. Jag ville uteslutande sälja mot slutkonsument för att skippa mellanhänder, kunna erbjuda riktigt bra kvalité till rimligt pris och hålla förtjänsten i det egna bolaget.
Jag visste att jag både ville ha en fysisk och en digital plats för KLco – dessa två skulle förenas och lyftas av varandra. Lokalen jag skrev kontrakt på ligger nära mitt hem, är lättillgängligt för besökare och i en skön miljö med andra varumärken jag gärna blir förknippad med.

För att ha koll inköp och alla utgifter – både när det gällde inköp till vårt sortiment, inredning för butik och andra investeringar så skapade jag en lättare lättöverskådlig investeringsbudget att förhålla mig till. Här kunde jag lätt bocka av vad som var betalat och hur mycket allt skulle kosta och du kan också se hur jag la in utgifter i olika kolumner för att hålla koll. Jag har raderat alla priser men så här såg dokumentet ut. Ett tips är att ladda ner styrdokument och användbara mallar för att utveckla ditt företag hos Almi när du ska starta en verksamhet. En bra överblick ger trygghet och ger dig en realistisk syn över vad du har råd med och inte – det blir mycket inköp i ett företag och det tillkommer utgifter man kanske inte räknar med då man startar företag

 

Med min mans hjälp fick jag också ihop en tydlig likviditetsprognos som kunde hjälpa mig att veta vart jag är.
Vad har jag för inkomster och vad har jag för utgifter, vad förväntar jag mig sälja och hur ser likviditeten ut. På detta sätt ser jag tydligt vart vi landar varje månad och jag kan också planera arbetstid, engagemang, investeringar och kollektionsläpp med detta som grund.

Nu jobbar vi inte längre i detta dokument för min kollega har skapat en  bättre likviditetsbudget som hon har benhård koll på varje månad.

För ja, ensam är inte stark. Jag må ha byggt upp detta varumärke helt själv och det är mitt företag till 100% men kikar man upp här bland raderna så ser man vad jag är mindre bra på och behöver hjälp med. I september samma år såg jag över vår likviditetsbudget och insåg att jag hade råd att anställa någon som hjälper mig. Faktum är att jag hade inte råd att låta bli för jag hade en extrem arbetsbelastning och Theoni kom som en skänk från ovan. Idag ansvarar hon för hela driften med packning, butik, kundtjänst, kvittohantering och fakturering.

Jag är med i driften också såklart och är ofta i butiken under öppettider, men det är skönt att veta att hon har koll så jag kan fokusera på det jag är bra på – foto, text, kreativa idéer, omvärldsbevakning, planering, kommande kollektioner, dialoger med leverantörer, vara aktiv på sociala medier och allt annat som är jätteviktigt då man driver företag. Jag tror att många små företagare är helt fast i driften och har svårt att få upp näsan över vattenytan och tid att skapa det där lilla extra som gör att man sticker ut och syns bland andra varumärken.
Det blir lite moment 22 och jag fattar verkligen att det är skitjobbigt att få tiden och orken att räcka till.Men jag rekommenderar verkligen er att se över om ni kan ta in hjälp – den hjälpen betalar ofta sin egna lön då den genererar fler intäkter.

Numer har jag också tre andra timanställda så jag kan lägga tid på till exempel detta – att skriva långa utförliga blogginlägg om hur jag byggt upp KLco för att hjälpa er som kanske är i startgropen för någon liknande verksamhet. Det ger också utrymme till att jag kan skriva boken jag jobbat med hela året, min trädgård, mitt hem och framför allt min familj. Jag kan också tacka ja till roliga uppdrag som influencer och de intäkter jag får därifrån puttas rakt in i hela maskineriet och används för nya investeringar i bolaget.

Så nu tror jag jag täckt allt praktiskt jag hade att dela. Nästa gång pratar vi om foto, text, sociala medier och hur jag jobbar med detta.
Har ni några frågor så tveka inte att ställa dem i kommentarsfältet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer till “Vision, struktur och planering – Egenföretagare del 2

  1. När du tittade över vad just du kunde skapa med ditt varumärke, tog du hjälp med den biten ? Som egen små företagare är man ganska ensam och behovet att ”bolla” upplever jag som otroligt viktigt.
    Tack för att du delar med dig av din resa 🙂

  2. Åh så bjussig och bra läsning! Jag undrar hur du planerar ditt innehåll både i blogg & på instagram . Går du på känsla eller planerar du i förväg? Har du något planeringsverktyg eller liknande?

    Jag har själv ett litet konto i jämförelse till din fantastiska blogg & insta men jag tjänar lite pengar på det hela. Får ibland sådan scenskräck, hur gör du för att våga synas och ta plats? Du är en grym förebild & inspiration för mig som är mitt i de där småbarnsåren och njuter av en egen plats, om än den är på internet! Kram

  3. Dina inlägg är så ärliga och genuina och med mycket klokskap. Och med en stor portion självinsikt. Du beskriver dina styrkor och potentialer så bra och jag tror att modet att ta hjälp ofta är en stor barriär för många företagare. Men att vara entreprenör och företagare innebär inte att man är expert på allt. Att ikläda sig rollen som inköpsansvarig, ekonomiansvarig, säljansvarig, hållbarhets ansvarig och samtidigt ha koll på legala frågor, strategier, vårda relationer och vara en fantastisk vän, partner och förälder är verkligen inte lätt. Så att våga stanna upp och räcka upp handen (”hjälp!”) är betydligt mer hållbart än att enbart köra på. Min reflektion från åren som företagare men även som anställd är att det är lätt att underskatta värdet av sin egen tid. Att se kostnaden för att rekrytera eller ta hjälp som just en kostnad och inte en investering. Och att det i slutändan många gånger dessutom är en mycket god investering med god avkastning. Tänk så mycket lättare det varit om man inte behövt ta kostnaderna före intäkterna. Den nöten är inte riktigt knäckt men genom att dela med sig så hjälper vi varandra! Så stort tack för inspiration ♥️

  4. Jätteintressant att läsa, och så himla nice att läsa om en annan företagare vars dåliga sidor inkluderar struktur, ekonomi och organisering. Jag själv är precis likadan i mitt företagande, och har varit hård och arg mot mig själv många gånger för det. Tack för att du delar!

    Ett av mina mål om företaget fortsätter gå bra, är att ta in någon som i alla fall kan sköta det administrativa med kundtjänst, fakturering etc. Att ha någon som självmant fixar superba dokumentet och underlättar för dig låter himmelskt – därtill min faktiska fråga, hur hittade du de här personerna? Hur gick själva anställningsprocessen till? Som introvert och allmänt mentalt rörig känns det oerhört läskigt att börja ha anställningsintervjuer, och INTE gå på nitar där. Hur gjorde du? Kanske ett upplägg till ett annat inlägg i sammanhanget.

      1. Men jösses jag hade totalt glömt att jag ju ställt den här frågan tidigare, och du faktiskt svarat på den – ursäkta ett betydligt virrigare sinne än jag trodde… jag pysslar med praliner och konfektyr, om det kan bringa lite ljus över min totala brist på långtidsminne. Den Galna Tiden är här nu i vår bransch.

  5. Även om jag är pensionär och inte tänker starta ett företag så är det intressant att få en inblick i hur det är bra att tänka och strukturera upp på förhand. Din blogg är bra då den rör sig mellan mycket från himmel till jord, tack för det!