Men måste jag alltid vara så jävla trevlig då?

Det här är ingen stor grej men något jag tänker på då och då. Speciellt så här i semestertider.
Jag vet ju att  ni, mina följare, är mina kunder. Utan er ingen blogg, inga digitala kanaler, inget jobb, inget KLco och så vidare och så vidare. Och kunden har ju alltid rätt – visst är det så?

Jag står ju egentligen i givakt och är ägd av er för räckvidd och bokade uppdrag. Då är det mitt arbete att vara tillmötesgående, serviceminded, tillgänglig, relevant och nytänkande. Jag är med på allt det där och jag tycker mitt jobb är både roligt och utmanande. Jag uppskattar också dialogen med er väldigt mycket. Kommentarer är alltid ett trevligt och givande bidrag i mitt arbete och jag försöker svara på så många frågor jag bara kan i alla kanaler.

Men så på sommaren får jag detta i dm:
”Vart kan man bo i Varberg?”
”Tips på restauranger i Halmstad?”
”Vi åker in i Varberg nu – vad får vi inte missa?”
”Ge oss dina bästa tips – vi planerar en vecka i Halland”

Ofta kommer dessa dm utan ”hej” , ”vore snällt om” , ”skulle du vilja” , och ja,.. jag känner nog faktiskt att dessa människor upplever mig som en chat för Visit Halland eller Visit Varberg. Och tro mig – jag brinner för platsen jag bor på. Jag tipsar så otroligt mycket i både inlägg på blogg och Instagram samt har sparat en mängd tips i höjdpunkter och till och med spelat in ett poddavsnitt kring vad man kan göra i Halland.

Jag brukar svara var de kan finna information och ofta skickar jag med länkar till både blogg och podd. I morse gick jag igenom dm och en av alla hade frågan:
”Tips på bäst restaurang i eller omkring Falkenberg? Och om det finns något man absolut inte missa väl där?”

Hade aldrig skrivit med denna tjej i dm innan, inget hej eller vänligt tilltal alls. Hon svängde liksom bara in och tyckte att det var rimligt att skriva till mig direkt istället för att kika igenom mina tips eller googla efter mina rekommendationer. Det gjorde mig lite matt.

Ja, helt ärligt, jag tyckte det var både respektlöst och osade lathet. Så jag svarade att det finns massa tips redan och skickade med länk till podden där vi pratar om restauranger i Falkenberg. La också med en liten mening att jag tyvärr inte hinner agera privat rådgivare för semester i dm på grund av arbete och familj. Sedan tog jag en skärmdump på dialogen, suddade ut hennes namn så hon blev anonym och la i min story. Så att andra kunde se att jag tyvärr inte hinner med denna sortens frågor i dm under sommartid och få förståelse för det – men jag upplever att jag är rätt så bjussig ändå med tips.
Jag fick absolut ett långt dm om att hon minsann ställt en öppen och trevlig fråga, att jag inte hade behövt svara och eftersom hon blev ”uthängd” så hade hon en klump i magen.

Sådan lust att berätta hur ofta jag har en klump i magen då jag blir ”rättad” online. Men det gjorda jag inte. Bad om ursäkt såklart. Som den väluppfostrade och trevliga influencer jag är.

Men – måste jag alltid vara så jävla trevlig då?
Var hon ens trevlig mot mig?

Finns ni kvar ändå – även när jag sätter mina gränser och också förklarar varför på ett rakt och ärligt sätt?

Digital kommunikation kan vara svårt ibland. Kanske därför många bloggare bara lägger sig helt platt, tar emot vad som helst och inte ställer några som helst krav på de som tar del av ens arbete digitalt dagligen. Jag gillar Underbaraclara – hon har skrivit en gång att hon ger det svar som kommentaren förtjänar. Blir hon bemött på ett respektlöst sätt så kan även hon lägga sig på den nivån.

Kommentarer till “Men måste jag alltid vara så jävla trevlig då?

  1. Jag har följt dig i många år och tycker din blogg, bilder och dina tips är fantastiska. Gudarna ska veta att du har berikat mitt liv gärna dina tips. Tack vare dig har jag bott på Asia spa, badat på damernas, ätit på mysig restauranger på stranden, och besökt Marinas place (som jag glömt namnet på nu) Vi bor i Skåne men jag samlar hela tiden på mig nya tips som jag skriver upp på min bucketlist för att förhoppningsvis få besöka när tillfälle ges. Jag är så tacksam för alla dessa! Och tänker att folk får sluta vara så jäkla lata och fråga dig jämt och ständigt. Man kan gå in på din Insta och scrolla igen dina inlägg och du inser man snabbt hur mycket du tipsar om hela tiden.
    Stort tack för allt!
    Och jag hoppas att du ska gå njuta av lite ledighet utan att vara Hallands Turistbyrå ❤️

  2. Absolut inte! De är inte ok med et sådan slappt beteende från ”följare” Du har hur mycket fina tips som helst och inspirerande inlägg så att man inte orkar gå in och se själv är slappt och respektlöst tycker jag.

  3. Jag känner igen mig i detta och stör mig så på personer som bara skriver ”pris?” eller ”kostar?” i en kommentar eller inte bryr sig om att skriva ”Hej” eller liknande i meddelanden.
    Jag vet inte om det har med ålder att göra (är 47 år), men för mig är det förolämpande.
    Tänker ofta att det hade tagit personen kortare tid att helt enkelt söka upp svaret på frågan på min hemsida istället för att skriva sitt meddelande..
    Självklart ska man vara trevlig och tillmötesgående mot sina kunder och följare (och alla människor) , men jag tycker att det ska gälla åt båda hållen.

  4. Följ Underbara Claras tillvägagångssätt. Varför ska du ställa upp hur långt som helst på alla frågor.

    Tycker du är fantastisk generös med att dela med dig av allt.

    Ha en fin sommar!

  5. Känner såååå igen de frågor du får och den typen av ”kunder” som tar för givet att man omgående ska hinna svara och vara någon typ av ”turistbyrå” för att personen själv inte har haft tid el ansträngt sig troligen pga tidsbrist, lathet el dålig framförhållning själv läst på eller letat information. Folk är lata i allmänhet och förväntar sig/kräver mer numera och många har i allmänhet en taskig attityd. Nej, jag tycker inte att det är din uppgift att agera turistbyrå och det var vänligt av dig att maila en länk med superbra info! Du är inspirerande! 👍😊

  6. Jösses, förstår din känsla av matthet. Jag blev matt bara av att läsa vad du upplevt. Bra inlägg och fortsätt som du gör så du inte slår knut på dig själv. Kommer rösta på dig, lycka till!

  7. Hej! 🌼

    Jag tror att jag kan förstå både dig och läsarna som ställt de där frågorna. Jag tänker att kommunikationen på t.ex. instagram ska ju vara snabb och okomplicerad, och man ska kunna ”chatta” även med personer man inte känner. Det är väldigt låg tröskel att skriva en kommentar eller fråga. På gott och ont! Att fråga om tips hit och dit kan såklart vara lathet, men det är också lite så some-kulturen är?
    Jag säger såklart ”Hej” om jag går in i en butik eller skriver ett mail, men på instagram faller det oftast bort. (Förvisso en liten skillnad på dm och kommentarer där..)

    Men jag förstår ju såklart dig och andra influencers, ni bombas med kommentarer och frågor, som ni omöjligt hinner svara på till 100%. Det är säkert stressande ibland. Som läsare/scrollare så tänker man kanske inte på det, att det finns tiotusentals andra läsare som läser och kommenterar samma inlägg. 😅

    Jag förväntar mig inte att en influencer ska svara på precis alla kommentarer, så jag tycker du är duktig som svarar på en stor del. 😊
    Vet inte vart jag ville komma med detta, kanske att det finns två sidor av det hela, och att digital kommunikation ibland kan vara svår och svårtolkad!.. 🙃

    Tack i alla fall för dina fina och stämningsfulla inlägg! 🌼

  8. Salut Kristin
    Nein du musst nicht immer nett sein 😜
    Ich mag dich so wie du bist
    Liebe Grüße michèle 🌻

  9. Du är ju otroligt generös med tips om allt möjligt på Insta och på din blogg 🙏 Jag har aldrig varit i Varberg, men blir grymt sugen, och nyfiken på tång och dina teer m.m. Och några av dina 🇫🇷-tips har jag redan utforskat 😊

    Och väldigt impad av allt du hinner med och att du är uppe i gryningen! Jag själv behöver mina 7-8 timmar och är ofta i säng alldeles för sent.

    Väldigt trist med tråkiga kommentarer online. Läs dem inte utan ta med dig det fina i stället 🩵

      1. Jag tycker du redan gör så mycket, Kristin. Så många tips du har gett genom åren, många som fortfarande finns tillgängliga om man bara tar sig tid till att söka lite istället för att ta upp någon annans tid. Någon som redan har tagit sig tiden till att ge de här många tipsen om bland annat Varberg. Har man följt dig i några år så vet man. Försök läsa lite positiva kommenterar och ta verkligen åt dig. Du är duktig på det du gör. Det kommer tyvärr alltid finnas folk som tror de förtjänar allt och lite till. Jag håller med om att det handlar om lathet, tipsen finns redan där.

      2. Detsamma! Jag åker tillbaka till 🇫🇷 på lördag efter några dar i 🇸🇪, och funderar på att ”våga” måla sovrummet i vårt hus med kalkfärg – väggar & tak, men är inte nån bra målare 🤷‍♀️ Det ser så enkelt ut och verkar gå snabbt för dig 😊

  10. Äsch heja dig! Folk som inte ens kan googla fram dina fina guider och tips men vill bli servade i Dm behöver man inte lägga energi på tycker jag som icke-influnecer…. Jag är typ glad om influecers svarar på Dm någonsin (typ Ebba von Sydow e väl ett sånt proffs som svarar alla snällt och e superstressad) många andra svarar inte alls när de ber följare om tips…

    Och nu e det ju sommar också. Förbered ett standardsvar med länkar som du kan klistra in och fortsätt njut av sommaren.

  11. Om ditt jobb är digitala kanaler och kommunikation kan det ju tyckas sjukt orutinerat att du inte bara har ett standardsvar att klistra in som svar på dessa dm. Ett trevligt, välformulerat svar som hänvisar vidare till de appar, poddar och inlägg som finns. Du slipper anstränga dig, personen får ett snällt svar och kanske dessutom ger dig några extra klick om du länkar till din egen blogg. Hur svårt kan det vara?

    Att haka upp sig på huruvida någon skriver hej eller inte i ett dm känns… väldigt gammalt. I ett mejl eller brev, visst, men dm är liiiite annorlunda.

    1. Ett standardsvar om restauranger i en stad jag inte ens bor i?
      Precis som jag skriver så har jag ett standardsvar med länkar på samlad info där jag tipsar om olika saker samt podd.
      Känns gammalt? Utveckla gärna?

      Jag får ständigt uppfostrande åsikter kring hur jag kommunicerar online och du menar att jag får inte uttrycka mig kring hur jag själv tycker jag blir bemött online?

      Detta var en reflektion och förhoppningsvis en ögonöppnare för många att det sitter en människa på andra sidan skärmen som tar emot alla dessa frågor i dm och då kanske det är ganska rimligt om att i alla fall be om en trevlig ton i utbyte mot allt man delar med sig av?

    2. Eller så försöker var och en tänka efter före de frågar. Det verkar som om många har inställningen att ”man kan alltid fråga, personen kan ju säga nej om den inte har tid att svara”. Ett obetänksamt och självupptaget sätt att resonera tycker jag. Dags att lära sig ta hänsyn till andra människors tid, utrymme och frid! Och om det är gammaldags med artighet då är det dags att ändra på sederna, vi vill väl ha ett vänligt samtalsklimat mellan oss människor? Det är vi som formar vårt samhälle och bestämmer om det ska vara vänligt eller stressigt och ovanligt.

  12. Självklart ska du kunna säga ifrån och inte stå till rådighet 24/7. Man kan ju också googla lite själv till det ställe man ska till🤗. Och helt klart att man kan skriva ett hej till att börja med, det hör till vanlig uppfostran . Och självklart är jag kvar även om du sätter lite gränser och också prioterar ditt privatliv 🥰❤️🥰, du är en av mina Favorit Influencer, tack för du är du ❤️🙏❤️

  13. Hej.
    Men herregud.. du är väl inte mrs Google🙈. Har folk ingen respekt? Inget hyfs? ..
    Gillar att du sätter ner foten👍🏼.. heja dig.
    Önskar dig en härlig sommar🌸
    Hälsningar från en Varbergare

  14. Hej Kristin! Detta känns som en ganska typisk diskussion av kvinnor som känner att de behövt ta ansvar för sin omgivning hela livet och när det krävs av dem så förväntar man sig det tillbaka. Vi behövs allihopa men detta är ganska onödigt att lägga energi på, det är det där med balansen , att bry sig om folk men inte bry sig om dem, en tämligen svår balans men som inte gör en lika mottaglig för allas tillkortakommanden. Det finns alltid två glasögon att välja i varje situation, de ljusa eller de mörka. Med det sagt så tycker jag du har all rätt och att det till och med är livsnödvändigt att sätta stopp för vad du tycker är din gräns.
    Hoppas du får en fin sommar. 🌼

  15. Hej!
    Jag tänker att din reflektion är helt rimlig.
    Det är tämligen ohyfsat att, när man skickar en fråga sådär, inte skriva varken hälsningsord eller tack. Bara konstigt! Det är också konstigt att inte googla själv/ läsa dina höjdpunkter utan förvänta sig att andra ska serva.
    Jag ser liknande tendenser på t.ex Facebook där folk kliver in i Italiengrupper eller Frankrikegrupper och frågar ”Jag vill flytta till Italien, tipsa mig om vart jag ska bo och vad jag kan jobba med?” Eller ”Vi bilar söderut genom Europa, passerar snart Tyskland, vill gillar att vara spontana så vi har inte bokat nåt hotell, nu vill vi ha tips på boende!” Spännande ändå att du som frågeställare tänker att andra ska göra ditt jobb.
    Ja som influerare tjänar man pengar på att tipsa/inspirera. Det fråntar inte konsumenten eget ansvar att vara hövlig/ söka upp egen information.

    Tack för en fantastiskt fin Instagramsida. Peppen på att hitta ett eget franskt hus med vackra golv är total.

  16. Vilket tråkigt inlägg. Hon ställde väl frågan i all välmening, låt bli att svara då istället. Man kan ju välja att se saker på ett positivt sätt också, inte alltid välja den ”anklagande” synen mot andra.

    Men så verkar du inte vara en jättetrevlig person heller.

    1. Detta tycker jag var en väldigt tråkig kommentar. Och den gör mig rent av ledsen men jag är också fullt medveten om att det var det som var avsikten.
      Ett upp till dig C.

      Trevlig sommar

      1. Håller med dig Sara Varför ska man vara otrevlig mot varandra på nätet! Kristin har skapat ett bra forum där hon inspirerar oss på bloggen och Insta Hon bjuder på det mesta i sitt liv både dalar o toppar precis som livet är! Jag för egen del håller alltid god ton på sociala medier ❤ Jag förstår att alla lägger ner mycket jobb för att deras konton ska bli så bra som möjligt och då tycker iaf jag att jag som ”besökare” ska visa god ton!

    2. Men oj. Varför är du här inne och läser om det är så du känner. Tror att du C behöver gå ut i solen och äta glass. Det kommer göra dig gott!

    3. Det är du C som verkar vara en otrevlig person. Om du nu tycker Kristin är det – vad gör du här? Läs inte, följ inte, välj platser där du tycker folk är trevliga.
      Det här är Kristins blogg och hennes känslor, talar det inte till dig så lämna. Fruktansvärt otrevligt att du med en anonym signatur som C tar dig rätten att försöka göra en annan person ledsen. För det är uppenbart att det är ditt syfte. Skäms på dig.

    4. C: hur kan du skriva ”så verkar du inte vara en jättetrevlig person heller”, går du omkring och säger så till människor öga mot öga också? Vad är syftet med en sådan kommentar till en person du inte känner, hur skulle det kännas om någon skriver eller säger så till dig?

  17. Jag tycker att det ofta (obs, ofta!) är självklart att svara på DM, det ingår i influencerrollen – men med det sagt så kan man ju svara på olika sätt. Ofta säger influencers att de vill ha engagemang, men med detaljen att det ska vara rätt engagemang också.

    Underbaraclara som du hänvisar till gör det på sitt sätt, och jag tycker även att Joanna Swica har en bra strategi: hon svarar mer till de som engagerar sig i hennes konto. dvs hon har en övergripande koll på vilka som är superfans (som likear, kommenterar etc) och de får special treatment. När följarna ”belönar” henne så belönar hon tillbaka.

    Min egen filosofi för influencerrollen är att jag tillbringar hälften så mycket tid på andras konton (eller interagerar med andra) som jag gör på min egna blogg/ig/contentskapande. Vad är din?

    Jag tänker att i influenceryrket så ingår både contentskapandet, spridningen och moderatorrollen, och att man behöver fundera på hur man ska skapa den stämning man vill ha. Jag tycker att det är stor skillnad hos olika konton enbart beroende på tonalitet, och det finns inget rätt eller fel – bara väldigt olika beroende på vad som passar personen som håller i taktpinnen.

    Precis som du så bor jag på ett ställe som får många besök av gäster under säsong. Det kommer många frågor om tips, men också om att flytta hit. Jag har såklart kapitaliserat på det: gjort innehåll som passat frågorna och som jag får mycket trafik på. Självklart kommer också DM som en följd. I grunden är det såklart kul att jag blir den person som man frågar, istället för alla andra ställen man kan gå till. Att mina tips väger tyngre. Och eftersom jag har så mycket att dela så hänvisar jag alltid till en länk på bloggen, där allt finns samlat. För mig är det en investering: jag skapar lojalitet, och följare som återkommer till mig. Men det är hur jag tänker och hur jag jobbat fram mitt sätt. Och som sagt: finns inget rätt eller fel. Bara sitt egna sätt, och alla sätt kommer med konsekvenser och yadi yada. 🙂

    1. Sara .
      Du har helt rätt! Och jag jobbar helt i den riktning som du själv beskriver att du gör – jag kapitaliserar också på mina digitala kanaler och att skriva om den plats jag lever på. Min relation med mina följare är det viktigaste i mitt arbete och lojalitet är allt.

      Oftast svarar jag precis som du säger, skickar länkar där jag sammanfattar osv. Det ser jag som en del av mitt arbete i den dialogen jag har med följare. Jag hjälper gärna till!
      Men ibland så kommer dessa, i mitt tycke, ganska forcerade och respektlösa frågor. Därför skrev jag detta inlägg så vi kan reflektera över hur vi tilltalar varandra.

      Sällan går jag in i en affär och säger ”potatis, ägg, smör, ge mig!”
      Jag säger hej först och ber om det jag önskar på ett respektfullt och trevligt sätt. För allas skull.
      Därför ville jag visa/skriva om vart mina gränser går. Hoppas du förstår vad jag menar.

  18. Svar: Ja! Vi finns kvar.
    Visst är det svårt, men samtidigt inte. Ansvar och gränser för varandra och oss själva får inte suddas ut. Vi stövlar ju inte in i folks vardagsrum när vi besöker ny ort för att fråga om restaurangbesök och förväntas få trevliga svara. Jag tycker vi kan likställa våra digitala kanaler med våra vardagsrum för vi får möblera ( med följare) och jag får be om lov att besöka ditt rum Kristin, det är inte en rättighet jag har. Jag kan gå igång på det här. Vem bedömer det trevliga och hur kan det bara förväntas åt ett håll? Ett hej kostar vi väl ofta på oss i ett socialt sammanhang för att ta det sociala ansvaret. Nåväl. Ja Kristin. Vi finns kvar. KRAM!

  19. Hej😎
    Du gör helt rätt och du är väldigt just på att svara på så många inlägg.
    Turistbyrå kan någon annan vara, du är ju redan så bra på att ge tips som du gillar.
    P.s första gången jag skriver här.
    Tycker om din djupa/ ytliga blogg.
    Den omfamnar mycket !
    Var rädd om dig..

  20. Håller med dig helt och fullt! Du är inte turistbyråns kundtjänsts chattbot . Skulle aldrig orka hålla glad & god ton mot de som inte agerar vänligt eller schysst eller ödmjukt mot dig, så ryt ifrån (som Underbara Clara brukar göra!)

  21. Håller med dig till 100 %. Kan inte folk förstå och tänka själva behöver man skriva det på näsan på dem! Keep in working!

  22. Hej!
    Jag var i Varberg igår och ville också få tips om en bra restaurang. Jag gick tillbaka till dina tidigare inlägg för att hitta något. Skulle aldrig komma på tanken att fråga dig direkt!
    Sedan var jag inne i din fina affär och alla, inklusive du, var så trevliga.
    Med vänlig hälsning, Eva

  23. Hej,

    Jag ställde en liknande fråga för ett par år sedan och då ska tilläggas att jag är en googlare av rang, hade redan kollat all info som fanns att hitta i ämnet 🙂
    Tänker att man alltid är fri att fråga och så får mottagen välja om han eller hon vill/hinner/kan svara – är ju inget man såklart kan kräva, men trist om man inte vågar fråga tycker jag.
    Kanske kan det även vara så att den som läser bloggen och kanske gjort det en tid tycker att man känner varandra, även om det bara är från ena hållet och att det därför känns naturligt att fråga.
    Kan också tillägga att jag fick svar! 🙂

    1. Hej! <- denna la jag till sist när jag insåg att jag missat det heh. En tankeställare för mig.

      Du har rätt. Kunderna har fel. Ändå tror jag ni talar lite förbi varandra. De tänker kanske att du svarar om du vill. Medan du såklart med all rätt upplever läsandet som tidskrävande och att det inte går att bara skita i att svara på allt. För det vore inte artigt.

      Men numera är folk vana vid att inte få svar. Det är som i Facebook-grupper där folk tror att de är trevliga när de lägger ut nåt helt irrelevant och lägger till ”admin får ta bort om det inte passar”. Admin = administration = arbete. Det är ingen gåva till en admin att ge den merjobb. Men folk tror att de är så artiga…

      Jag tror inte det uteblivna hejet är menat att låta så nonchalant som det gör. Jag har en hel del vänner som börjat anamma den där stilen även vänner emellan. Kanske är det en storstads- eller generationsgrej. Typ nån startar en tråd och bjuder in till middag. Folk svarar : kan inte jobbar.

      What. Jag hajar till varje gång och går in och åh vad mysigt, tyvärr kan inte jag heller men vi skulle såklart gärna ses en annan gång. Är helt medberoende med mina korthuggna kompisar. Ursäktar dem i butiker där de klampar fram och ba finns den här i 36. ..Hallå! Först säger man väl hej förlåt får jag fråga…

      Men det verkar vara många som liksom lagt ner hej och tack osv i samma veva som vi slutade med krav på att inleda med versal (och det tycker jag är helt ok).

      Jag tror helt enkelt att dessa personer inte blir stötta om nån ställer dem frågor utan ett hej.

      Och jag tror att de kanske tänker att ni har en pågående relation för att de brukar ge dig likes, typ.

      Oavsett: Jag har märkt att jag tolkar såna här mess helt olika beroende på var jag är i cykeln. umgås flitigt med en person som svarar ”är hemma kl 19” om jag frågar ”hej passar det fortf att ses ikv 🙂 vilken tid isf?” . Vissa dagar så förstår jag inte att hennes meddelanden är glada. Och då frågar jag. Då svarar hon alltid glatt att det ska bli kul. Hon har noll tanke på att hon borde skriva ”hej ja det funkar och jag ser fram emot att ses”. Som jag skulle ha gjort.

      Problemet är att jag känner mig lite nertryckt av de korta krassa svaren när jag har pms. Och då svarar jag likadant. Vilket hon inte hajar till på så hon tror att allt är fine medan jag å min sida tror att vi varit korta mot varandra… och då tolkar jag resten av konvon som att hon ger svar på tal.

      Utan nyanserna i språket och de små orden som visar vad vi känner så blir ju många samtal bara tjänster och gentjänster.

      Men jag tror att det som nu hänt är att en person som trodde ni var ”vänner” eller som ser upp till dig, uppfattar dig som att du hatar henne ur det blå. Då kommer skam, klumpen, känslan av att inte vara välkommen. Och hon försöker förklara för dig att du gjort ”fel” i hopp om att du ska sluta hata (som hon tror att du gör), och hon hoppas du ska lindra hennes skam. Du har makten att göra det. Hon tror nog att enda sättet att slippa skam är att försvara sig.

      När vi tar främlingars ord personligt så blir vi otroligt sårbara. Det är som att ge varje grinigt fyllo på stan mandat att styra över ens självkänsla. Men! Ännu värre att helt stänga av, tycker jag. Orden är trots allt skapade för att förmedla känslor människor emellan.

      Kanske hade ingen reagerat i affekt direkt från övertygelsen att någon vill oss illa, i den bästa av världar. Men vi lever i den helt vanliga världen där det är svårt att styra känslor.

      Tror det är nyttigt att få en läxa ibland.Som hon fick nu. Livet består av erfarenheter och är inte alltid bekvämt. Jag har fått höra ibalnd att jag kan komma fram som passivt aggressiv när jag själv tänkt att jag har två tankar i huvet samtidigt. Ibland missar man hur man låter.

      Kanske skulle ett inlägg om värdet i ord som hej och tack, och vikten av att inte förvänta sig 24-7 service från influensers, kunna få många att tänka till. Men igen, det är inte ditt jobb att lära oss vett o etikett.

      Tack för att du läste denna långa comment och ursäkta för den tid det tog. Jag hoppas att den bidrog med nån nyans men inser att även alla dessa kommentarer som ni bloggare behöver läsa är jobb. Admin. Så tack för att du lyssnar på dina läsare.

  24. Jag jobbar som gymnasielärare och bemöts ständigt på detta vis av eleverna. Jag upplever det som ett ” ta för givet tagande”. Du som lärare ska serva mig. Precis som den här kvinnan – du som har blogg ska serva mig.
    Sen är det ju svårigheten med digital kommunikation. Hon som skrev kanske var jätteglad och du trött på dessa frågor och Baaam så blir det en krasch – förmodligen också en generationskrasch.
    För mig är det självklart att till exempel be om lov eller att tacka. Men tyvärr verkar det bli en mer sällsynt vara. Jag blir numera förvånad när elever tackar eller ställer frågor snällt. Trist utveckling!

  25. Hei
    Man skal være grunnleggende høflig, si ”hei” og spørre ordentlig. Du har ingen forpliktelse til å svare, du er ikke et googlesøk. God sommer og takk for vakre bilder fra Frankrike.

  26. Jag tycker att du gör helt rätt Punkt slut. Och tack för fin och bra inspiration ❤❤
    Kram till dig

  27. Svara inte på såna kommentarer, blir galen på vad folk är bekväma idag. Hon har ju inte bemödat sig att titta på din profil om hon är ny följare? Har hon följt dig länge har hon ju inte varit speciellt uppmärksam/engagerad? Bra att du lyfte fram hennes fråga så kanske andra som tycker du är en turistbyrå testar Google istället.

    Du behöver inte svara, inte vara trevlig, inte ställa upp, inte ge av dig själv. Speciellt som kvinna förväntas man alltid vara trevlig, ställa upp, le, inte sätta några gränser för då kan någon annan bli lite ledsen. Stopp min kropp, eller stopp min tid.

    Ibland skickar jag någon kommentar på dina stories, och jag tycker det är fantastiskt att du brukar sätta ett hjärta eller skriva ngn rad tillbaka. Du är närvarande och uppmärksam. Förväntar jag mig det? Absolut inte. Ser jag det som en inkörsport till att fråga om bästa mjukglassen i din stad? Nej nej. Du lägger upp mkt bra tips och jag sparar ner dem.

    Din tid är din tid och du bestämmer hur du förvaltar den.

  28. Är en ny läsare som upptäckt din site. Så kul att följa med till Frankrike och se vad ni gör med ert fina hus. Gillar din inrednings stil och kläder som du designar.
    Folk är konstiga som tror att du har inget annat att göra än att ge dem tips på vad de nu vill hitta på i din hemtrakt. Själv är jag nästan 80 år och googlar om det är något jag vill veta.
    Så tacksam att du och alla andra bloggare tar tid och ork att bjuda in oss i era hem och trädgårdar.
    Tusen tack
    Agneta Romano

  29. Inte har du någon skyldighet att leverera svar på allehanda frågor! Och om du promt vill svara är det DU som bestämmer när du ska svara. Basta!

  30. Vi finns kvar ändå – Underbara Claras inställning verkar rimlig! Kunde aldrig gissa att folk ber om semester och restaurangtips i realtid, trodde att man använde DM för att fråga om produkter du säljer eller för att kommentera något DU precis skrivit om. Så att frågan även är relevant för dig. Varför ska man annars ta upp din tid?
    Och att inte ens säga hej, du är ju en människa i andra änden av datorn. Intressant inblick i vår samtid!

  31. Nej, jag skiter fullständigt i om du svarar på personliga dm om turistrekommendationer i Halland, du är inte någon personlig hotline för turistnäringen i Halland. Det ger noll mervärde för oss andra läsare av blogg insta etc. Vad är mest värt för dig att lägga energi på? Jag är här för att ta del av fantastiska insikter och information genom dina blogginlägg, din verksamhet! Jag skulle skippa att svara varenda en av sådana förfrågningar och satsa på dm där dialogen ger något. Skriva i bio att du inte kan svara på dm om turisttips. Heja dig och gränssättning !

  32. Tack för ditt inlägg! Och så klart behöver du inte alltid vara trevlig allt jämt. Vi är ju trots allt människor.
    Jag har följt din blogg i flera år och uppskattar vackra bilder o dina tankar o inlägg. De har gett mig sådan lycka o varit en oas att gå till då livet som ensamstående varit tufft o slitsamt!

    Tack för att du är du och ingen annan!
    Ha en fin sommar!
    Henrica

  33. Stå på dig! Jag beundrar också Clara Lidström för hennes attityd. Tack för allt som du delar ❤️

  34. Nej det behöver du verkligen inte vara! Tycker dina inlägg/texter/butik är ”ditt” jobb som vi får ta del av om vi vill. Det går ju inte att svara på allt för din del och förstår inte hur människor kan förvänta sig det heller. Arbetet skulle ju isåfall bli oändligt och så vill väl ingen ha det i sitt yrkesliv. Är så glad att kunna gå in här och alltid hitta något som tilltalar på olika sätt. Våga strunta i resten, de flesta är kompetenta konsumenter som kan googla själva och inte ens det ska du behöva ta som en uppgift att upplysa dem om. Önskar dig en fin sommar ☀️

  35. Jag tycker att du antingen hade kunnat strunta i att svara, eller svarat bara med länkarna och utan sista delen om ’privat rådgivare’. Du vet ju inte hur den här personen kommit till ditt konto, kanske följt en hashtag som också turistbyråer och dylikt använder? Man kan väl inte precis förvänta att hon läst in sig på hela din historik innan.

    Sen håller jag med om att folk kan vara lata, och otrevliga, generellt. Men det finns ju tyvärr många andra yrkesgrupper, kanske de flesta, som ändå förväntas svara pedagogiskt och informativt.

    1. Håller helt med dig Ingrid i din kommentar.
      Har själv ett arbete där jag måste vara trevlig oavsett hur jag blir bemött. Så är det väl för de flesta?

  36. Tycker att du inte ens hade behövt svara henne, än mindre förse henne med länkar på sådant hon lätt hade kunnat googla fram.

    Har märkt av det här i mitt eget liv, med personer som är i 20-årsåldern (själv närmar jag mig 40). De kan utan att skämmas peppra en med frågor som bara är en googling bort. Vet inte om det bara är en generationsfråga eller bara en tillfällighet i just mitt fall, men oavsett kan jag inte förstå hur svårt det ska att söka efter den mest basic informationen på egen hand.

    1. jag tror att det är det, verkar så att millenials och genZ har glömt hur man googlar eller hittar infos, fast de kan ju bäst hantera nätet….egentligen. men de har aldrig lärt sig att klara sig själv

    2. Många unga har svårt att läsa, såpass att de inte kan sovra i längre texter. Funktionell analfabetism kan man kalla det. Det är därför de vill ha allting muntligt eller extremt kortfattat i punkter. Jag är uppriktigt bekymrad.

  37. Tycker som du att de är lata.
    Du bjuder så mkt på dina pärlor å vill de upptäcka själva så måste de ju söka information.

  38. Det går aldrig att göra alla nöjda. Har man en större plattform med hyfsat många följare så tror en del att man automatiskt står ”till tjänst” dygnet runt för frågor rörande typ allt, beroende på ens eget innehåll. Vad är det värsta som kan hända om du inte svarar? Att någon skriver något elakt om dig? Eller? Jag tycker du är otroligt tillmötesgående och generös. Men det är helt orimligt att tro att du ska svara med personliga tips. Var inte ängslig skulle jag vilja säga ❤️

    1. Nämen precis – jag svarar verkligen inte alla men gör mitt bästa för att beta mig igenom dm och kommentarer. Dialogen är viktig tycker jag. Det är ju den som gör en bra blogg och bygger relationer till följare – det jag lever på liksom.
      Och ängslig upplever jag mig själv inte vara här – snarare att jag vill vara tydlig med vad mina gränser går och ge mitt perspektiv.
      Därav vinklingen – stannar ni ändå? 🙂

      Jag är ju också intresserad av era perspektiv såklart men precis som du skriver, kan inte stå till tjänst med personliga tips i dm.

  39. Jag skulle inte ens svara en sån kommentar. Tycker det var oerhört generöst att skicka länkar osv. Du tipsar ju hela tiden om vad man kan göra i Halland. Jag skulle aldrig kunna med att skriva direkt till någon influencer och begära tips sådär. Tror att folk misstar det direkt tilltalet i bloggar och på instagram som att det är ens riktiga vänner. Som man kan höra av sig till hursomhelst. Tror gränser är bra för alla. 😊

  40. Jag måste säga att det är helt otroligt att du över huvudtaget svarar personligen på sådana frågor, även om du inte i samma svar också för var och en sätter ihop en personligt anpassad liten tipslista…. Jag känner full respekt för att man frågar. Man får fråga. Jag tycker dock inte man kan förvänta sig ett svar. Jag tycker det är väldigt bjussigt och generöst bara det att du säger något, visar att du läst och finns där personligen, men självklart kan du inte svara på allt och du väljer själv på vad och i vilken utsträckning. Det är ju bra att den sortens frågor kan fungera som bas för blogginlägg (när du själv känner för det och har tiden) med svar som passar många, men det är verkligen galet att tro att du har något slags ansvar att dela med dig av turistguider som du knåpar ihop i realtid beroende på frågeställarens önskemål och behov för dagen. Du är bäst. Bara fortsätt vara dig själv precis så som du är.

    1. tack snälla –

      dessa frågor är bra för att bygga matiga blogginlägg och inlägg i feed, precis som du skriver. Men dm blir tyvärr bortprioriterat till förmån för svar i kommentarsfält där många fler kan ta del av svaret.
      Mycket smartare att ställa frågor där till influencers – tips!!

  41. En sak ska du veta – det lyser igenom #tvångstrevliga” svar att där finns någon som satt sig på händerna.. 😁
    Digital kommunikation är ofta tämligen hopplös, det måste garderas med diverse glada gubbar med töntiga blinkningar och annat och ändå finns det ALLTID någon som älskar att missförstå i allafall.
    Tror knappast att man säljer varken mer eller mindre för att man försöker vara alla till lags.

      1. Jag tror mest det handlar om lathet och typiskt för den digitala tid vi lever i – man orkar inte anstränga sig och ens leta i dina texter efter guider eller tips (alla som läser din blogg vet att du lagt upp dessa tips) utan man vill bli serverad direkt och omedelbart – annars får det vara.

        1. Instämmer i att det osade lathet i frågan och skulle själv inte komma på tanken att göra liknande. Däremot tycker jag nog inte att det är en så stor grej. Frågan är ju fri. Får man svar från dig är det ju en bonus men inget man kan förvänta sig. Nu när du ändå var så bjussig att du svarade så tycker jag nog ändå att ”privat rådgivare”var lite onödigt. Liknande frågor får du säkert i din butik, på Ica eller varsom och hur svarar du då? Lite tankar bara. Med det sagt så måste jag ändå säga att du är otroligt inspirerande och kreativ. Din blogg är helt klart en av de fåtal jag läser.

Kommentarer stängda