Det är alltid lika retligt när man ska brygga morgonkaffet och inser att havremjölken är slut. Inte sant?
Saker som rubbar ens rutiner i början på dagen är inget vidare tycker jag. Men nu sitter jag i alla fall här i arla morgonstund och skriver på bloggen efter ha lagt lite tid på Instagram.
Det sista har jag tänkt en hel del på att jag måste utveckla mig och skruva till min relevans i detta forum – Instagram alltså. Inget går att göra halvdant och inte genomtänkt men jag hävdar ändå att finns det varken tid eller lust så ska man vara där ändå och posta innehåll. Kanske återanvända material som gått bra tidigare och ändra lite i budskapet?
Fast nu kräver mina kanaler en rejäl insats – jag har byggt upp dessa under många år och det är min viktigaste kanal att nå ut i så den måste jag vårda och försöka hänga med i utvecklingen. Vad önskar mina följare se, vad gillar algoritmen, vad är relevant och kul? Dettta ska jag grotta ner mig i nästa vecka då jag kommer ägna alla mina dagar åt att skapa innehåll.
Vill ni höra mer om mitt bakgrundsarbete och hur jag skannat av min branch för inspiration och för att kunna applicera detta på mina kanaler?

Måste ju först och främst vara realist – börjar jag filma mig själv när jag syr kuddöverdrag eller bakar kakor så vet jag att detta är något jag inte kan hålla i i längden och det är inte heller något som egentligen förknippas med mitt varumärke. Men – det finns ju mycket annat jag kan göra.

Men från en fråga till en annan – imorgon kommer Marina och jag spela in en podd som handlar om företagande. Den ursprungliga frågan är “Hur börjar man jobba med e-handel – vad ska man tänka på då man skapar en webbshop?”
Och för att jag inte bara ska hålla monolog i en timme så lyfter vi in varumärkesbyggnad i samtalet också – hur bygger man ett varumärke till en destination, en butik, en restaurang eller ett café. Vi är såklart inga proffs i detta men har många års erfarenhet av det och kan säkert inspirera en eller två.

Därför undrar jag nu om ni har några frågor i dessa ämnen? Vad undrar ni över och vad vill ni att vi ska lyfta?

Som företagare känner jag mig lite överkörd just nu. Igår lämnade jag in för kommande kollektioner inför produktion och samtidigt håller jag på och mailar fram och tillbaka kring kollektionen som är i produktion just nu. Leveranstider ruckas på, problem uppstår och ja, det är ingen enkel promenad det här. Vi jobbar också med nya leverantörer för utökande produkter som vi bygger relationer till och lär oss hur de fungerar.
Och om man då återkommer till början på detta inlägg – hur ska jag orka, hinna och ha lust till att skapa vackert och spännande innehåll till de digitala kanalerna när det är så mycket som pågår bakom kulisserna?
Jo – jag påminner mig om att det är bannemej den viktigaste uppgiften jag har som företagare. För om jag inte bygger varumärke och berättar om att jag finns så kan jag bara tacka för mig och strunta i de här vackra kollektionerna jag skapar. Detta är verkligen en av utmaningarna som egenföretagare för många tror jag – så länge man inte har en avsedd marknadsavdelning som jobbar heltid med dessa uppgifter. Det finns ju också konsulter man kan hyra in vår att stötta upp. Man kan ju också betala och arbeta aktivt med att andra profiler gör ditt varumärke synligt. Det kostar en slant och ska det ske organiskt så ligger det otroligt mycket jobb bakom detta.
Det viktiga är att arbetet med synligheten blir gjort tänker jag. Den bollen får inte läggas på hatthyllan för då kan det bli riktigt jobbigt…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer till “Synlighet som företagare

  1. Detta inspirerade mig som är i uppstart! Jag ser fram emot att lyssna på podden för ännu mer inspiration. Tack för detta! <3

  2. Ser så fram emot att få ta del av detta och hoppas du delar detta även här på bloggen. Jag tycker det är svårt ibland med att hinna med synligheten eftersom jag, i min yrkesroll, både är ute på scen men också bakom kulisserna och den tiden är ofta präglad av tystnadsplikt vilket gör att jag inte kan prata om det arbetet hur som helst, när som helst. Livet som företagare är alltid spännande! 😄

  3. Åh va spännande avsnitt!
    Vi håller till nära varandra, driver en antik inredningsbutik i Kungsbacka och funderat så mycket det senaste hur man håller igång kreativitet för content. När man själv sett sina miljöer mycket så tycker jag att man tappar lite vad som är fint och inspirerande! Tips för att hålla igång

  4. Hej!

    Jag har följt din blogg i ett par-tre år nu och fullkomligt älskar den värld du bygger upp med K. Lagerqvist och dina texter i bloggen. Jag skulle gärna föreslå att du på Instagram (förstår att du inte vill göra tiktok, men denna idén kommer lite därifrån) att du kan göra ett format som brukar kallas för minivlogg – en del klipp från antingen din morgonrutin, där man helt enkelt ställer upp telefonen någonstans i köket eller när du bara gör v vardagliga saker. Man älskar att följa folks vardag i TikTok på detta sätt och jag tror ju ändå efter vad jag hört att Instagram premierar reels så det kanske skulle kunna vara något? OBS! Viktigt att det inte är något pålagt ljud utan mer ASMR. Jag har jobbat länge i film och TV-branschen, om du skulle behöva klipp-hjälp och hur man tänker kring effektiv berättande i redigering så hör av dig! Med vänlig hälsning, Isabel

  5. Jag har en jättebasic fråga, hur vågar man? Hur kör man bara? (Och inte lyssnar på tvivlet). Har du något mantra som du upprepar kanske?

    Jag har en idé som vägrar lämna mig, haft under flera år, men så kommer tvivlet som en känga och bara slår ner mig, inte kan väl jag? Många andra som är mer utbildade osv. Jag är så jävla rädd för att misslyckas om jag ska va ärlig. Samtidigt vet jag att min idé skulle kunna hjälpa (det handlar om kvinnohälsa och mer specifikt pms) tack Kristin! ❤️

  6. Vill jättegärna höra mer kring hur du resonerar och analyserar kring sociala medier. Håller med om din slutsats – instagram är ett skyltfönster, och vilken fysisk butik skulle strunta i att skylta om och slänga in nått halvdant där? Med det sagt, herregud vad svårt det är, och vad tid det tar, särskilt när man är ny och inte riktigt hittat sin profil. Så glad för podden, ni fyller verkligen ett tomrum för kvinnligt företagande!

  7. Ser fram emot detta avsnitt!
    Jag undrar, hur börjar man? Hur hittar man en som producerar produkter, t e x textilier eller annat man har själv designat. Så många som har startat egen beauty line eller klädmärke, men hur hittar man labben eller skräddare eller snickare osv. fullkomligt gåta till mig var och hur man ska börja…
    Tack!

  8. Det Clara sa! “klämd mellan vad jag vill och vad jag borde”.

    (Ursäkta min svorska).
    Jag känner jag inte har tid med att vara kreativ. Som egenföretagare med butik och webshop är min tid allt jag har. Men jäklar vad det går snabbt! Det kräver mycket energi och kunskap att bygga upp en hälsosam business.

    Hur optimera dagen, vad är prio/måsten hos er?
    Hur jobbar ni med SEO? Är det en strukturerad plan? Hur jobbar ni för att synas, få nya kunder, öka orders och ordervärde?

    Är otroligt tacksam för allt ni delar och podden är super! HEJA er !!

  9. Tycker den här typen av inlägg är jätteintressanta!

    Jag vill gärna följa ditt resonemang här på bloggen kring synlighet och spridning i sociala medier, och hur du får nya följare som också blir kunder. Att göra innehåll som “inte passar mig” (även om det passar instagram) är ju ingen vits, för då lockar jag en publik som inte blir lockad av min tjänst. Skillnaden mellan vad som syns på instagram och hur jag faktiskt är som coach och PT skulle bli alldeles för stor. Så hur når jag “rätt” publik? Det är något som jag funderar mycket på.

  10. Jag ser fram emot poddavsnittet men vill också GÄRNA höra dig analysera och fundera kring instagram här på bloggen. För jag är ju i en liknande sits som du är. Du får gärna berätta hur du tänker kring dina kanaler, kring reels och vad som funkar och ej.

    Det är tydligt för mig att det som funkar bäst inte är det som jag själv är mest sugen på att göra. Och det gör att jag ständigt känner mig klämd mellan vad jag vill och vad jag borde. Ingen kreativ sits, direkt! Inget man får skaparlusta av. I perioder önskar jag att jag kunde stänga instagram helt – men det är ett för viktigt intäktsben för att våga vara utan.

  11. jag tycker att den mest spännande frågorna till er båda är:
    Vad tycker ni att ni gjort bra som verkligen tillfört till era mål?
    Och vad skulle ni gjort annorlunda såhär i backspegeln?
    🙂

    1. Ser fram emot detta avsnitt! Tycker att det är så inspirerande att höra er prata om företagandet. En fråga från mig: hur jobbar ni för att locka nya kunder till er? Alltså hur gör ni för att era kanaler ska sprida sig till fler än de som redan följer er?