En tillbakablick

pattern_jaipur_Kristin_Lagerqvist

Utanför studion  i Jaipur, där vi tar fram våra prover tillsammans med teamet vi jobbar med, målas det för hand med svampar och penslar på skira tyger.

pattern_jaipur_Kristin_Lagerqvist-2

Då jag tar en paus från beslut, listor och frågor så kikar jag ut med kameran och säger hej.

pattern_jaipur_Kristin_Lagerqvist-5

Herrarna dricker chai såklart.

pattern_jaipur_Kristin_Lagerqvist-4

Tunna tyger späns upp ställningen, skickligt och snabbt drar mannen med en tjock pensel doppad i olika kulörer över det tunna tyget. Det torkar på en sekund i starka solen.

pattern_jaipur_Kristin_Lagerqvist-6  pattern_jaipur_Kristin_Lagerqvist-8

Ett fantastiskt hantverk att kika på och jag har svårt att slita mig för att fortsätta jobba.

pattern_jaipur_Kristin_Lagerqvist-9

En yngre man håller på och lära sig tekniken. Han är försiktig och jag lägger märke till att en röd liten droppe faller felaktigt ner på denna vackra sarong…
Hoppas den används ändå.

pattern_jaipur_Kristin_Lagerqvist-3

Titta så vackra!

pattern_jaipur_Kristin_Lagerqvist-11

Alla indier vi träffat har verkligen varit glada, nyfikna och hjälpsamma.
Mottot verkar vara ”Yes, we can do that!”.

pattern_jaipur_Kristin_Lagerqvist-10

Idag är det söndag och jag kommer bjuda på en söndagsintervju lite senare.
Först vill jag dock tipsa om att vi har specialpris på våra blå vackra kjolar på For Good Luck. Du vet de där vackra handtryckta med fickor…

Ha en fin dag nu.

Om bloggandet

krickelin_Kristin_Lagerqvist

Jag har fokuserat mycket på mitt uttryck genom kameran under lång tid och inte lagt så stort arbete och vikt vid mina ord. De har helt enkelt inte funnits där för mig…
Under 2016 mådde jag väldigt dåligt och livet var så otroligt trasigt. Det är svårt att jobba i ett ”offentligt rum” då man går igenom hemska saker privat.
För mig har det dock varit viktigt att göra ett bra jobb med den plattform jag byggt upp trots svårigheter.
Så att jag kan fortsätta äga min egen tid,  jobba med min verksamhet som jag tycker väldigt mycket om och också för att jag ska kunna vara hemma mer.

Nu när jag landat och mår bättre så funderar jag på vem jag vill vara i den här digitala världen. Om vad jag vill sätta för avtryck och hur ska jag kunna inspirera på ett bra sätt.

Läst i en kollegas kommentarsfält om Krickelin i mitten av december 2016:
”Håller med dig! Och håller också med några som skrivit här tidigare att Krickelins blogg ”kryper under skinnet” på en, just på tal om att allt ska vara så perfekt, enkelt, naturligt och ändå hypermodernt och bla bla. Jag tycker om hennes bilder och jag vill minnas att hon skrivit nåt inlägg om att hon vill hålla bloggen positiv och inte blanda in bråk med barnen, vardag osv. Full förståelse för den tanken. Men nu har jag slutat läsa den bloggen trots superfina bilder och en cool tjej, just för att det inte nånstans går att relatera. Jag känner mig misslyckad och otillräcklig när jag läser liknande bloggar.”

Jag kan inte påverka hur andra känner när de läser min blogg. Och det är fullt förståeligt att bloggen inte passar alla. Annat vore verkligen märkligt. Men jag kan ändå reflektera över de skrivna orden ovan och förstå att vi alla önskar en stor dos verklighet i våra sociala flöden. Som Anja Forsnor skrev så bra i magasinet ELLE’s krönika:
”Hur inspirerande är egentligen det perfekta livet?”

Alla vet naturligtvis att något ”perfekt liv” inte existerar. Och i längden blir kanske mjuka bilder på blå soffor, tavelväggar och fikastunder lite platt om det inte finns ett skrivet personligt budskap från avsändaren med i samma inlägg.

Eller lite skön vardagsrealism då och då.

MOKKASIN-friday-1

Hos Sofia på Mokkasin:

”Med detta vill jag bara visa att det här hemmet liksom inte är harmoni i övrigt. Det verkar ju onekligen vara så att så många tror att en bild säger all sanning i världen. Fast det är precis raka motsatsen. Ett rent och skönt hörn har förmodligen en kontrast om man vänder på klacken. I alla fall hos oss.”

johannabradford_laxmacka

Och hos Johanna Bradford som helt misslyckats med sin tjusiga smoothie:

”Jag gjorde en grön smoothie till men den blev rent ut sagt så äcklig att jag inte kunde dricka upp den, så jag skippar att dela med mig av det receptet. Men den blev ju fin på bild.”

Härligt tycker jag!
Vad tycker du?

 

 

jag är ett Januaribarn

collage

Jag är ju ett januaribarn och firar alldeles snart min födelsedag. Jag har satt ihop ett litet collage om vad jag satt upp på min önskelista i år.

Härliga doftljus fyller jag gärna hemmet med i januari och jag skulle också vilka sätta min första vårblomma i den fina krukan Kakan Hermansson designat för Artilleriet i år. Nya dojor från Veja, ja tack. Den fina blå t-shirten kommer från Filippa K. En ny doft från AGONIST står högt upp på min lista och även den åtråvärda lampan Hobo från Örsjö Belysning. Dream on…
Och ja, jag har börjat träna en hel del och dessa glansiga brallor vill jag också klicka hem.

Håller tummarna för att något av detta bärs in på frukostbrickan med tända ljus och sång nästa vecka.

Önskar dig en fin fredagskväll.

 

Borgmästargården i Falkenberg

borgmastargarden_Kristin_Lagerqvist-10

Lisa Burenius har pratat om ett alldeles särskilt speciellt fik i flera månader och till slut fann vi en lucka för en liten utflykt.
Vi begav oss till Borgmästargården i Falkenberg en vinterdag.

borgmastargarden_Kristin_Lagerqvist-5

Stället drivs av Tilda Lundahl, Ann-Sofie Lönnberg och Sara Wennerström. Tre kreativa eldjälar.
Sara är dessutom stjärnan bakom Solhaga Stenugnsbageri i Slöinge och då förstår ju vem som helst att alla som älskar bakverk med mycket kärlek i blir lyckliga.

borgmastargarden_Kristin_Lagerqvist-9

På Borgmästargården har inget lämnats åt slumpen. Färg, form, smaker, engagemang och vaket bemötande i världsklass om du frågar mig. Jag kärade ner mig i allt. Särskilt lamporna och soffan. Och i min hallonbakelse.

borgmastargarden_Kristin_Lagerqvist-2

Lisa berättade att hon nästan började gråta då hon besökte stället för första gången och hade rusat ut i köket och omfamnat ansvarig.
Livet behöver lite fler sådana här ställen helt enkelt.

borgmastargarden_Kristin_Lagerqvist-4

Jag gillar att de arbetar utifrån filosofin att ta tillvara på allt och minska matsvinnet till ett minimum. De har inget fast sortiment, utan varierar utbudet från dag till dag beroende på säsong och tillgång på råvaror.

borgmastargarden_Kristin_Lagerqvist-6

Jag besökte det tjusiga badrummet och ville knappt lämna för där ljöd nämligen tonerna av historien bakom Borgmästaren  Anders Lundberg som hade det nuvarande kafét som sitt hem i början av 1900-talet.
Kafét bär verkligen på en fängslande historia och jag läste mer om Borgmästare Anders Lundberg deras hemsida senare.

borgmastargarden_Kristin_Lagerqvist-3

”Hurdant vädret än var, såg man om morgonen hans resliga gestalt nere vid hamnarmen. Där skred han fram mot stormen, spanande och övervakande, eller stod han i lä vid lotshytten livligt konverserande med lotspersonalen.”

borgmastargarden_Kristin_Lagerqvist-7

Jag köpte både bakelse och kardemummabulle. Kunde inte välja.

borgmastargarden_Kristin_Lagerqvist-8

Mycket väl godkänt. Det var bland det godaste jag ätit.

borgmastargarden_Kristin_Lagerqvist

Lisa tog en god sallad med bondomelett. Mums!
Sa jag att jag älskar porslinet?

Detta är verkligen ett bra tips för en mysig utflykt nu på vårkanten.
Alltså, Inte klokt vad Falkenberg sjuder av massa matkreatören!
Lisa Lemke med Prostens Pizza, Lismejeri, Lilla Napoli, Rådhustorget No1, Aska, Globalize Foodtruck...
Kom till Varberg och öppna små fina filialer vetja! Snälla! 🙂

Man tager vad man haver

 

BRASS LARGE

Jag är inte ensam om att ha denna godbit på önskelistan men det gör den inte mindre åtråvärd. Sconce Brass från Malin Appelgren.
Jag ska hänga den bredvid min Lisa-tavla tänkte jag. Kanske något att önska sig i födelsedagspresent… blink, blink.

2skirtsummer_Kristin_Lagerqvist

Men i alla fall. Det finns ju andra ljushållare i mässing som är superfina också. Den här köpte jag på loppis för en tjuga till exempel. Man får inte begränsa sig.

2skirtsummer_Kristin_Lagerqvist-2

Det gäller förresten även vinterklädseln. Denna mörka onsdag letade jag längst in i garderoben och drog fram en korallig plisserad sommarkjol att ha till min ullkofta. Återbruk och man tager vad man haver.

skirtsummer_Kristin_Lagerqvist-2

Grannbarnen fnissade åt min klädsel och min man lyfte på ögonbrynet tveksamt och mumlade något om självlysande. Oavsett, den får alla jag mött under dagen på bra humör i alla fall. Passar perfekt till mina skimrande Veja som också fungerar som ett lyckopiller.

skirtsummer_Kristin_Lagerqvist-5

Något annat vackert som får mig på bra humör. Bildmagi i senaste ELLE.

skirtsummer_Kristin_Lagerqvist

Nu ska jag redigera alla bilder från stället där jag åt denna gudomliga bakelse med hallonmousse på mandelbeskvie.
Mer smaskigheter kommer inom kort…