Om tro – Är det Gud eller någon annan?

”Hur kan man inte tro på Gud när man ser detta?” utbrast min äldsta son plötsligt när vi körde längs en av Skånes alla vägar då den gyllene solen sakta gick ner framför oss. Vid horisonten sjönk en gigantisk orangeröd apelsin ner bland granarna och fyllde himlen med de mest spektakulära rosa och förgyllda kulörer. Ett samtal om tro och mänsklighetens behov av att finna tröst och hopp genom olika religoner utvecklades medan bilen körde vidare i skymningen.

Idag skulle jag vilja skriva några rader om tro och vill redan här flagga för att jag ”provpratar” om ett ämne som många har starka åsikter kring.
Och det i sig är naturligtvis en utmaning – att vi människor verkar ha väldigt svårt att förstå varandras perspektiv och tänka utanför vad vi själva kan relatera till. Jag läste igenom kommentarerna jag fick igår på tema ”tro och religioner” och några hade till och med svårt att få en stark tro på en gud att gå ihop med att vara en vettig, klok och intelligent modern människa. De flesta är icke-troende i Sverige och många verkar tycka att intelligens är lika med att inte tro på Gud.

Jag har aldrig varit troende, i alla fall inte ur ett kristet perspektiv, och är inte ens konfirmerad –  gick ur svenska kyrkan för många år sedan. När vi läste om religoner i skolan så var det hinduism som tilltalade mig mest. Men med det sagt så har jag i de mörkaste stunder av mitt liv lagt mig på knä och bedjat till Gud, eller vem som helst som lyssnar och vakar över mig, att lägga sin förbarmade hand över mina axlar och hjälpa mig vidare.
Jag tror det är oerhört viktigt med tro – en tro på mirakel, godhet, kärlek, gemenskap och framförallt på att det finns en mening och en morgondag. Om det är Gud som tar dig framåt och gör dig till en varm medmänniska eller någon annan lägger jag ingen värdering i och jag tycker heller inte det är relevant. Vi finner olika tröst och famnar att sjunka in i under både ljusa och mörka stunder.

När min mans lillebror traumatiskt lämnade oss för 17 år sedan så fick vi stor tröst av prästen på sjukhuset och vi vände oss också till andevärlden för att kommunicera med den älskade brodern som ryckts ifrån oss. För att finna tröst och någon gnutta mening med vad vi gick igenom.
Under åren har jag fortsatt söka mig till denna värld med hjälp av tecken från de som lämnat oss och jag använder dagligen en vägvisande kortlek som ger mig tröst. Jag tänder salvia och går genom mina rum för att mota bort negativa energier och affirmerar hoppfyllda tankar om en bättre morgondag ut i universum.
Någon annan slår upp en bibeltext för att finna samma sorts tröst. Jag går ner till klippan vid havet, andas in den salta himlen in i bröstet, sluter ögonen och känner en storhet fylla mig. Någon annan stiger in i en kyrka, tänder ett ljus och slår sig ner i bänkraden och sluter ögonen för att be till en högre makt. En tredje lägger sig på yogamattan.

Jag har haft en svår tid de senaste månaderna och det är möjligt att man kan läsa mellan raderna att jag kämpar med livets utmaningar privat. Under denna tid har jag haft flera troende som sträckt ut en hand och frågat om de får be för mig och min familj.  Det är fantastiskt och det har slagit mig att alla kristna jag träffat bär på en godhet och en inre frid som jag beundrar. Deras hjälpsamhet sträcker sig utanför den lilla familjen och deras omtänksamma ömhet mot både vänner, bekanta och främlingar är imponerande.
Dock tilltalar inte retoriken mig när jag slår upp en bok om Jesus – jag blir inte tröstad och jag har svårt att se att jag en dag kommer bli troende kristen. Men jag har dock på håll sett hur Gud har hjälpt de trasigaste människor – gett dem hopp och livet tillbaka. Titta bara på Sebastian Stakset som sommapratar om sin väg från kriminell till att ha blivit frälst. En otrolig resa från missbruk, våld och kriminalitet till att finna förändring i sitt liv via Gud. Nu föreläser Sebastian runt om i de svenska fängelserna för att inspirera andra till förändrad livsstil. Man ska inte underskatta, förlöjliga eller förminska kraften i denna tro  – den kan skapa stor förändring i människors liv och tittar man på den framgångsrika 12-stegs modellen som används i många organisationer, grupper och behandlingshem  för att stötta människor i missbruk så är den också lutad mot Gud ursprungligen.
Från AA:
Missbruk är själsligt, moraliskt och socialt utarmande och därför behöver vi bygga upp oss i ”anden” igen (själslig utveckling). Det är vad AA:s tolvstegsprogram handlar om. Genom stegen få vi ett andligt uppvaknade och ett nytt fritt normalt liv i balans, befriade från vår besatthet att dricka.

Under åren har en yogisk livsstil också korsat min väg och jag upplever att denna tro, om man nu för kalla den så, är mer individualistisk. Att det är den inre resan som är den viktiga och det är i och för sig inte fel –  får alla människor på vår jord inre frid, tar hand om både kropp och själ så har vi naturligtvis ett mjukare värld att leva i.
En meditation kan liknas vid en bönestund – inte sant? Även fast du inte ber till en speciell Gud?

Det finns så många fördomar och bristande kunskap kring tro och religoner och jag önskar vi kunde möta varandra på ett mjukare sätt. Försöka förstå att det är individuellt i vilken ”tro” du finner tröst och mening i  – att vi ska vara mindre dömande mot varandra.

Med det sagt så har jag också förståelse för rädslor och ifrågasättande skepsism. Med så mycket osämja, bedrövelser, smärta, orättvisor och krig där människor lutat sig mot sin ”Gud” som ursäkt så blir man helt mörk inom.

Men om vi fokuserar på ljuset en stund – den hjälp och det stöd människor får av att ha en tro. Vad säger vi om det?
Jag hoppas denna dialog kan fortsätta i kommentarsfältet för jag vill höra fler berättelser och olika perspektiv. Jag anser att det är när vi lyssnar på varandra som vi kan komma närmre och utvecklas.

Jag vill också dela en av kommentarerna från igår till min egen text ovan.

Li skriver:

Det har funnits (och den idén lever nog kvar hos många) en uppfattning om att utbildning skulle göra att religiös övertygelse skulle minska, men man ser att det inte alls fungerar så, och att trots att utbildningsnivån ökar på många ställen i världen så minskar inte religiositeten, den tar sig snarare andra uttryck och människor får fler perspektiv men överger inte det religiösa. Varför kan man fråga sig och i inlägget kommer det ju delvis upp, t ex att det handlar om tröst och hopp, men det handlar också om svar på existentiella frågor, gemenskap och beteenden. Såklart kommer även kultur och traditioner in här. Religiösa upplevelser och övertygelser är ju personliga och subjektiva, de är inte mätbara rent vetenskapligt men det är ju många andra upplevelser vi har i våra kroppar inte heller, t ex den hisnande känslan av att vara en liten liten del av något väldigt väldigt stort när man befinner sig högt upp på ett berg.

Med allt detta sagt så går det nog fint att kombinera intelligens och utbildning, logik och reflektion med en religiös övertygelse, det finns många exempel på det och det handlar kanske om hur man kombinerar och vilken funktion religionen fyller i ens liv. Även om man läser ibland om fundamentalister som lever på ett sätt som inte stämmer överens med omgivande samhälle och normer är de faktiskt undantag.

Mvh ickereligiös men religionslärare

Godmorgon!

Jösses, jag sitter fortfarande med inlägget om tro och hann inte klart idag heller för nu har jag kastat om en del text efter era kommentarer igår. De är verkligen ett ämne som ger splittrade åsikter – så spännande! Men då vill jag naturligtvis också att mina tankar kring detta ska vara så bra formulerade som möjligt så jag publicerar i eftermiddag….
Men vet ni?!
Ni får hålla tillgodo med poddavsnittet jag publicerade här i arla morgonstund istället.

EKONOMI & FÖRETAGANDE ~ vi har bjudit in Kristins man Jonas

Vad jobbar Kristins man med egentligen och hur är det att vara gift med en influencer?

Marina är sjukskötare hemma med nyopererad man och Kristin är irriterad. Vi funderar över vad man bör tänka på då man startat företag, hur man kan ha en god relation med banken och hur man bör agera under en inflation. 
Vi frågar och Jonas svarar ut ur sitt perspektiv. 
Välkommen till ett avsnitt fullmatat med snack om företagande och en hel del skratt. För livet som företagare är till 90% bland det roligaste och mest spännande liv man kan ha enligt oss!
LYSSNA HÄR!

Några snabba rader

Tänk att jag var uppe redan vid femsnåret för att skriva klart ett inlägg om tro och Gud men kände att  orden inte alls föll ut precis som jag önskade så nu när det är 15 minuter kvar till dagens publicering så sitter jag och ”fribejsar” en bloggig text för dagens inlägg istället. Bilderna tog jag för Instagram denna tisdag. Då var Boris och en vårig bukett mitt sällskap. Jag hade otvättat här, jeans, dubbla ribbade tröjor och pärlor runt halsen.

Jag vet inte vad de heter – men jag vet ju att de inte är kamomill. Någon sa Margerit men det tror jag inte, googlade och de kändes mer stabila i bladverket än de jag har här. Jag ska odla kamomill i år också – det är en favorit att ha i egen teblanding.

Idag ska jag möta upp Hanna Wendelbo på jobbet och vi ska skapa bildmaterial för det mönster hon skapat för KLco detta år. Vi lunch ska jag träna och senare ska jag på någon nätverksträff för lokala företagare i näringslivet. Känner instinktivt att jag vill boka av men kommer förmodligen gå ändå.

Ribbat och pärlor jag köpt på en marknad i Sête. Jag lämnar er med det och filar vidare på min text om Gud.
Kan passa på att fråga om ni är troende eller vad som ger er tröst i livet?

En tisdag i mars – detta gjorde jag

Häng med mig under en tisdag i mars. Jag drog upp mobilen ur fickan och knäppte några bilder genom dagen. Hade podden Billgren & Wood i öronen och P3 mest hela dagen och åt gröt till frukost efter jag skjutsat barn och rastat hund. Sedan satt jag här och jobbade – beställde böcker, fakturerade, mailade, fixade ett ärende till banken, kompletterade med trädgårdsgrejer till butiken och mycket mer. I detta stadiet tycker jag också det är väldigt bra att göra en ToDo-lista i min telefon så jag kan bocka av. Jag tappar ofta bort mig själv annars.
Störde mig en del på att euro-valutan är så dyr nu när vi betalar så mycket utländska fakturor. Ont i magen och jobbigt.

Ja, den här har uppenbarligen gjort sitt. Jag flyttade den från byrån till diskbänken.

Därefter tog jag en paus i  datorarbetet och fotade till Instagram och blogg. Älskar dessa små blommor som ser ut som kamomill. Vad heter de tro?
Det är något på M vet jag…

Bloggens teman framöver är Tro, Hemmet och Bokcirkeln med ny bok jag läser just nu. Så vill du vara ute i god tid så klicka hem Natten av Sara Gordon.

Under lunchtimmen tränade jag. Jag började på Crossfit vid årskiftet och sa upp mitt medlemsskap hos Friskis & Svettis där jag tränade mer individuellt på gymmet. Jag hade inte motivation till att hålla i det och fann alltid ursäkter till att inte gå dit men nu har jag och en vän beslutat oss för att satsa hela detta året på bra träning i denna hall. Passar mig perfekt – här finns det ingen möjlighet att banga. Vill ni veta mer om Crossfit och min träning?

Efter lunchen som var rester från dagen innan så åt jag två dadlar med jordnötssmör i. Tips om du får sötsug och vill få i dig ett mer hälsosamt alternativ än kakor och godis.

Resten av dagen tillbringade jag i butiken där jag håller på och skyltar om denna vecka. Soffor har flyttats och lampor har tagits ner, skåp har bytt plats och ja, allt är lite upp och ner just nu men det kommer väl bli bra antar jag.

Paus för matcha.

Tavlor som ska upp. Måste nog ha lite hjälp här…

Skräll är dock att jag flyttade hela detta vita skåp helt själv från denna plats till en annan vägg mitt emot. Ska fortsätta ändra om idag och förhoppningsvis bli klar till öppning vid 12.
På kvällen blev det Take Away för hela familjen för ingen hann laga mat. Lite spel med X-box och lillebror sedan tidig sömn för mig.

Ur andra vinklar

Läser din ”Cici” Möller Kirchsteiger blogg?
Hon var inne i vår butik i lördags med ett gäng vänner. De hade haft en helg på spa och passade på att besöka KLco innan de skulle åka hem. Det är så roligt att vi har så många destinationsbesökare som kommer till oss. De är på spa, besöker Sonjas Veranda, går längs strandpromenaden  och kommer förbi oss på ett besök.

Cici jobbar som fotograf och hade med sin kamera. Jag blev helt tagen av de dessa vackra foton i vår miljö och blev jätteinspirerad av dessa vinklar. Tack Cici!
Jag brukar släcka lamporna så jag inte få blandljus – det är så svårt att fota i det inbillar jag mig och därför tar jag inte så mycket bilder längst in i vår butik där det inte är så mycket ljus. Men jag ska verkligen försöka fota som Cici – så himla fint!

Våra morgonrockar för kallbad.

Butik i sol. Här har jag nu möblerat om så ni som kommer och besöker oss denna vecka får en helt annan upplevelse.

Vår vägg med kuddar.

Jättetacksam och glad över bilderna och de fina orden. Se fler bilder i detta blogginlägg och följ Cici – väldigt mysig blogg.
Ska faktiskt leta upp lite nya bloggar och göra ett tipsigt inlägg. Tror fler och fler hittar tillbaka till att läsa bloggar och inte orkar hänga på Instagram lika mycket.
Hur känner ni?

På lördag ska jag inte jobba i butiken för då ska jag ta med mig vårt tesortiment och en stor trave böcker för att sedan bege mig till Hallands Matfest.

Så – här finner ni mig bland massa andra härliga kreatörer från Halland.

Den 18 mars är ni varmt välkomna till Halmstad Teater där Hallands Matfest äger rum.

Detta händer – Vid entrén har My Feldt Tivolikiosk poppat upp, där kan ni smaka på goda bakverk och slå er ner. Längre in på scen är det ”Kaos i Köket med @lisalemke ” – här lagas mat, spelas musik och pratas om livet med massa spännande gäster. Ser fram emot att höra samtal med både @portionenundertian och @lismejeri – Ni hör bland annat My Feldt och mig berätta om våra resor som entreprenörer, vår passion, fingertoppskänsla och hur man vågar.
Ni finner också en saluhall med producenter och förädlare som säljer halländska godsaker. Ni kan bland annat köpa ost, korv, sill, bröd, viltkött och mycket mer. I foajén möter du även blomsterhörnan, med inspiration de lux inför vårens odlingssäsong. Ni är också välkomna till Dryckeskällaren, smit ner i källaren och smaka halländsk öl, vin eller gin. Både @spiserietvbg Hygge och Joels Brygga är på plats och serverar god lunch denna dag.

Det blir kil – kom. Allt är gratis och alla är välkomna!
Här finner ni mer information och hela programmet.