Allt har sin tid

Ibland jämför man sig med människor som är på en helt annan plats än vart man själv är, inte sant? Jag tänker mig inte en speciell geografisk plats utan vart man är i livet just då.

Under helgen som gick var jag bokad på scenen för Matfest i Halland tillsammans med My Feldt och Lisa Lemke som båda är halländska företagare och kreatörer. Vi pratade lite om hur man är som entreprenör och Lisa kände att hon och My var nog ganska lika i sättet – ”de bara kör och ångar fram i ett rasande tempo” medans jag är mer eftertänksam och ägnar arbetsdagar med att chilla i badkaret med Netflix, mer återhämtning och långsammare tempo alltså. Och det stämmer ju!
Jag praktiserar mycket återhämtning just nu.
Men hade jag haft småbarn samtidigt som jag drev mina verksamheter på det sätt jag gör så hade det ju naturligtvis inte funnits utrymme till det. Då hade jag bollat hundra saker samtidigt –  föräldraskapets måsten med småbarn, sömnbrist och allt som hör företagandet till. Så vi befinner oss verkligen på olika platser i livet tänker jag.
För jag är nog ganska snabb och full fart framåt även om jag häller upp ett bad då och då med Netflix som sällskap.

En annan parameter jag har tänkt på som skiljer mig som företagare med andra runt mig. Det är allt personalansvar – kommunikation och schemaläggning.
Den biten tar min kollega hand om och vi är också ett ovanligt litet team i ett företag med den omsättning vi faktiskt har. Det är jag och min närmsta kollega som är fast anställda i företaget och hon tar ansvar för de timanställda även om jag är med och rekryterar såklart. Hon är alltså verksamhetschef och mest i driften vilket lämnar mig utrymme att fokusera på helheten.

Nu är jag 44 år och har andra prioriteringar än när jag var 35 och hade mindre barn. Det är som det ska vara – allt har sin tid. Självklart lutar jag mig inte tillbaka men jag tar varenda möjlighet jag kan att fokusera på det värdeord jag valt för 2023 – HÄLSA. Här ingår det träning, långa promenader, mycket vila och hälsosam mat – och just nu i livet har jag möjlighet att prioritera just detta.
Det får mig att tänka på att fråga min läkare om jag kan testa att få östrogenplåster eller gele. Jag vill inte börja använda det en enda dag för sent i livet då jag är helt övertygad om att detta hjälper livskvaliten avsevärt. Är det någon av er som har erfarenhet? När började ni och vilka symptom var det som fick er söka hjälp?

Så här ser förresten mina blogguppslag ut framöver. Vill ni addera något på min lista?

-Tid
-Dofter
-Hem/Inredning
-Medberoende
-Träning
-Så frön i ask/kallså
-Köket hos KLco
-Pelargoner
-Dahlior
-Keramik
-Företagande
-Ny kollektion
-Ansiktsmask

Detta äter jag på en dag

Igår fotade jag allt jag åt till ett blogginlägg så häng med här nu.
Jag börjar alltid dagen med citronvatten och kaffe medan jag jobbar ett par timmar. Därefter går familjen upp och jag hjälper alla komma iväg till skolan innan jag gör min egen frukost. Så vi niosnåret kokar jag gröt på fiberhevregryn och serverar det med nötsmör, yoghurt, bär, frukt, olivolja, lite salt och honung. Nötsmöret var tyvärr slut denna morgon så jag fick äta utan, typiskt. Är en vanemänniska när det kommer till frukost på vardagar.

Tur att jag skulle iväg och veckohandla efter promenad med hund. Så vid elva åt jag dadlar med jordnötssmör och flingsalt. Dessa dadlar är dock inget jag rekommenderar. Alldeles för torra och små.

Köp de här istället. De ska vara saftiga och mjuka. Perfekt att göra rawfoodbollar av också ju.

Jag skulle iväg och träna vid 12 så jag fixade en gryta snabbt innan. Den här kan hela familjen äta av i början av veckan – man har bara tillbehör som passar en.
Jag brukar slänga i de grönsaker som finns på erbjudande i butiken. Är  zucchini svindyr så kan jag byta ut mot potatis eller pumpa – bra att tänka säsong här såklart också. Idag blev det morötter, lök, vitlök,  aubergine, zucchini, kokosmjölk, krossade tomater, fond, linser, kidneybönor, vatten, paprikapulver och massa spiskummin. Detta puttrar på spisen och sköter sig själv medans jag jobbar.

När jag kommer hem från lunchträningen är det bara att lassa upp på en tallrik med riven morot, fetaost, koriander, pumpafrön och citron.

Hej Marina. Hon väntade medan jag åt och sedan poddade vi. När jag lyssnade senare så saknade vi slutet – det bara bryts av rakt i en mening så jag får se hur jag räddar detta… Men lugn , podden kommer på fredag som vanligt, vi får fixa det på något sätt. Tack för all positiv feedback från förra veckans podcast med min man Jonas.

Jobb och kaffestund.

På eftermiddagen kan jag trycka i mig lite nötter och en frukt.

Jag dricker vatten löpande genom dagen och ibland blir det en kanna te eller en drink med gurkmeja, ingefära, honung och citron.

Under sen eftermiddag klämmer jag en macka. Tar hummus, kapris, zucchini och persilja på. Har nästan alltid en burk med hummus i kylskåpet – den mixar jag lätt av en burk kikärtor, olja, spiskummin, en liten vitlöksklyfta, paprikapulver, tahini, salt och peppar. Den blir ännu lenare med en sked turkisk yoghurt i.

Dessa knäckebröd är bäst enligt mig.

Kvällens middag med familjen samlad är en helig stund som blir extra viktig när man har stora barn tycker jag. Vi åt grytan jag gjorde på morgonen tillsammans med linspasta, chilisås, turkisk yoghurt och koriander. Jag hade stekt upp chorizo till dem som ville addera lite kött på tallriken. Uppskattat av alla. Det ena barnet åt samma gryta när han kom hem från skolan med en bit bröd och jag har även några portioner kvar för ensamma luncher i veckan – bara addera nya tillbehör för variation. Ett varmt tips!

ha en bra vecka nu.

Inredning i Frankrike

Det är veckans första dag och på måndagar veckohandlar jag, lunchtränar, poddar och möter upp min vän för bastu och bad i hav.
Kanske är måndagar veckans bästa dag för mig!

Att har roliga saker att göra på måndagar är ett life hack tycker jag – på det sättet känns det inte deppigt när helgen är över. Dagarna smetas dock ihop i mitt frilans och företagarliv. På lördagar brukar jag jobba jättemycket så jag följer verkligen inte normen kring arbete och ledighet.
Idag ska vi prata om inredning i podden – mest fokus på butiksinredning då eftersom vi pratar ur våra verksamheters perspektiv. Kanske blir det ett inlägg om det också med bilder att luta sig mot…

Jag tänker mest på inredningen till huset min familj och jag åker till om ett par veckor. Barnen har aldrig sett det och sista besöket i byn var minst sagt oinspirerande. Det var svinkallt och jag blev sjuk, vi körde alla våra prylar till garaget hos vår vän och när vi fick tillgång till huset vi köpt för att mäta och ta bilder var det fullproppat med möbler, djur och andra pinaler. Bokstavligen, från golv till tak, i alla rum. Jag försöker visualisera med hjälp av mäklarens bilder och det går en lastbil ner med soffa, lampor, speglar och annat inom kort. Familjen åker ner med bil fullproppad med X-box och böcker.

Ni ska se min mapp med sparade bilder för inspiration. Jösses!
Här är några.

Kolla så fint när man maxar spiselkransen med konst på detta sätt och lägger en gigantisk torkad växt i spisen.

Trädgården. Ge mig en lummig trädgård full av skuggande växter, lite antika stolar och ett gammalt bord i trä. Får jag ihop det tror ni?
Pirret är stort när jag ser detta foto.

Köket – så pepp på ljuset här inne och här funderar jag så det knakar på vart vi ska ställa spisen smartast.

Om jag ska ha massa böcker, små bord och snirkliga takkronor. Det kan du ge dig på!

bildkälla 2, 3 , 4, 5

 

 

Bokcirkeln ~ Vi läser Natten av Sara Gordon

Äntligen drar Bokcirkeln igång här på bloggen igen.
Här finner du alla böcker vi läst tidigare. 

Nu ska vi ta oss an Natten av Sara Gordon. En bok som tilldelats Svenska Dagbladets litteraturpris under 2022 och fått fantastiska recensioner. Jag har skjutit lite på att läsa den ~ har blivit rekommenderad från flera håll men eftersom jag själv har tillägnat nätter av letande på samma sätt så har jag känt att det varit för jobbigt att läsa helt enkelt. Men nu är det dags ~ vi gör det ihop, är ni med?

Boken handlar om en mor som söker sin försvunna tonårsdotter i natten. Flickan är sjuk och går inte att nå, mamman irrar på gatorna eller sitter hemma och ringer alla hon kan komma på. Är det hennes oro som drivit bort dottern, och är oron befogad? I ”Natten” minns modern ett föräldraskap i evig upprepning, från vardag till akuta tillstånd. En berättelse om vad som kan ta vid efter småbarnsår och skilsmässa, om utmattning och oro men framför allt om kärlek.

Sara Gordans ”Natten” är en naken berättelse om en förälders kamp för sina barn.

Vi ger boken tre veckor och sedan snackar vi. Okej?

Här beställer du Natten onlineHär beställer du Natten online.

 

 

Dagarna, dagarna, dagarna.

Dagarna rullar fram över mars och jag verkar se livet lite ljusare. Det är som om saker och ting har ett mjukt skimmer runt sig och jag känner mig hoppfull. Snart packar vi lastbilen som ska gå ner till det nya huset i Frankrike och jag funderar på om jag ska direktså lite sommarblommor i min franska trädgård.
På jobbet rullar det på och allt arbete vi lagt ner under vintern för att skapa en härlig vår och sommar hos KLco verkar komma på plats. Denna vecka har jag både skyltat om butiken och mött upp Hanna Wendelbo för att fota det nya mönstret för sommaren.

Jag fixade frukost inför mötet. Plommonmarmelad, surdegsfrallor, ost, ägg och apelsin. Matchade maten fint med min orange linneskjorta som egentligen säljs som pyjamas hos oss.

Vi åt, pratade i kapp och så jobbade vi i rasande fart. Jag hade satt upp mig på lunchträning och var tvungen att springa prick 11.55.

Vi hann till och med få till en påskig film som jag ska klippa ihop och dela idag på Instagram. Håll utkik!

En tidig morgon kom jag hit för att hämta en grej och då låg solen så vackert in i detta vardagsrum. Jag hade bara med mig mobilen så jag lovade mig själv att ta mig hit vid åtta med min riktiga kamera en solig dag för att fånga ljuset som letar sig hela vägen in i köket. Men ni får hålla tillgodo med dessa bilder från butiken så länge – dessa knäppte jag fredag eftermiddag samtidigt som jag packade bilen full av teblandningar och böcker för att delta i Hallands Matfest på lördagen. En matfest som hade hela 4000 besökare!
Wow – vilken succé det blev. Är så glad över att de frågade om jag ville vara med under denna dag och prata lite om mitt arbete och om att vara verksam i Halland på scenen.
För några dagar sedan var jag på besöksnäringsträff på stadshotellet och min kärlek för Halland och vad som erbjuds här växer sig bara starkare och starkare – är så pepp på att dela detta med er.

Kanske lägger ni semestern i Halland i år?

Ljuslyktor i våriga kulörer.

Vårt blommiga vardagsrum i pastell.
Titta så fint det blev när tavlorna kom upp – speciellt i kontrast med väggmålningen. Tavlorna är 160×110 så då får ni en liten känsla för rymden i vardagsrummet.

Beklagar att ni inte hade blogginlägg publicerade vid 06 den här helgen. Veckan har varit maxad minst sagt och jag har också önskat att inlägget om tro och religon skulle få ta lite utrymme och skapa eftertanke – bjuda in till dialog. Här och och här kan ni läsa bland kommentarerna kring detta.
Kompenserar ikväll med att publicera ett inlägg om att Bokcirkeln drar igång med ny bok.