Jag har arbetat med sociala medier sedan 2008. Under de senaste åren också med uppdrag inom Influencer Marketing.
Mitt arbete går inte ut på att skapa innehåll för kunder som kan göra reklam via mina kanaler – men det är en liten och ack så viktig del av mitt innehåll som gör att mitt bolag går runt ekonomiskt. Jag älskar att arbeta med dessa uppdrag och gör alltid mitt absolut bästa för att det ska vara intressant innehåll för följare, för att skapa bra räckvidd och för att kunden ska vara nöjd med det jag gör.
Jag fick ett mail från SVT som just nu gör en granskning kring Influencer Marketing – med just fokus på destinationer som använder detta sätt att nå ut med sitt varumärke. Hallands Nyheter hade en liknande granskning för ett par år sedan och jag valde då att vara helt tyst även om min åsikt var att både ledare och reportage var oerhört onyanserade och präglade av fördomar.
Ska jag vara helt ärlig så har jag noll intresse av att placera mig själv i skottlinjen på nationell tv för att förklara och försvara influencer marketing – det innebär en för stor risk för mig både som individ och företagare. Men jag kan använda min egen kanal för en nyanserad bild av hur yrket fungerar och hoppas att detta når så många som möjligt.
Mitt svar till reportern löd:
”Hej xxx,
Så bra att du vill ge en nyanserad bild av influencer marketing – fint! Det finns en hel del okunskap och fördomar kring yrket och det är såklart bra att ni journalister använder er plattform för dialog och bildande kring denna bransch. Jag svarar gärna på frågor via mail men önskar inte delta i en tv-intervju. Kanske kan du försöka boka in en mediestrateg som förklarar branschen om du behöver en djupare beskrivning av hur Influencer Marketing fungerar?
Jag har arbetat med destinationer under många år, både i Sverige och utomlands, och anser att Influencer Marketing är ett av de mest effektiva sätt för en plats att nå ut till nya besökare och gynna turistnäringen, t ex. i en kommun. Effektivare än traditionell marknadsföring som tv- reklam, annonser i printad media och mässor, men såklart superbra att använda alla kanaler för att nå ut med sitt budskap. Influencer Marketing är effektivt – såväl strategiskt som ekonomiskt.
Som influencer kan jag skapa kreativ idé, produktion och material – samt har distributionskanalerna för att nå ut. Därefter har jag även en möjlighet att bemöta mottagarens engagemang och föra en vidare dialog kring destinationen vilket medför ett stort mervärde.
Så här ser arbetet ut.
Jag blir bokad av en kund som ofta ber mig om en överblick kring vilken målgrupp jag når och vilken räckvidd jag har. Därefter skrivs avtal kring vad uppdraget ska innehålla och vilket material som ska ingå i leveransen, tider för produktion och nedslag bokas.
Under dagar då jag arbetar med destinationer har jag ett avtalat schema jag följer med platser jag ska besöka och vilka fokusområden jag ska förhålla mig till. Jag ber ofta vänner eller familj följa med som statister/modeller på bilder för att få bilderna så autentiska som möjligt, och de agerar också assistenter för mig, då jag ska fotograferas eller filmas i olika miljöer. I de fall besök på hotell och restauranger är en del av uppdraget, vilket ofta är fallet när man arbetar med destinationer, bokas och bekostas dessa av kunden. Alkohol ingår aldrig i denna kostnad.
Jag arbetar både med systemkamera, dator och telefon, stilla och rörligt material samlas in. Information, reflektion samt känsla kring upplevelsen sparas ner i notes på min telefon för att sedan skapa texter. Planeringen är tids- och kostnadseffektiv, där dagarna alltid är fullbokade med aktiviteter och möten med människor, så arbete med redigering av foto och text sker oftast under transport mellan upplevelser.
Arbetet sker i realtid och publicering sker oftast parallellt med att arbetet genomförs. På det sättet kan jag interagera med målgruppen och få dem att känna sig delaktiga i resan. Därför arbetar jag tidig morgon med att skapa och publicera innehåll från hotellsäng, i bil, vid restaurangbesök och även innan jag somnar. Jag arbetar alltså konstant från det att jag vaknar till jag somnar på dessa resor.
Efter resan är gjord så redigerar jag ännu fler foton och levererar ett stort bildmaterial, för kunden att använda i sociala medier, print, mailutskick mm. Detta brukar landa i omkring 100 färdigredigerade högupplösta bilder.
Du som arbetar inom media kan säkert räkna ut vad det skulle kosta att boka en fotograf, stylist och modeller om istället en reklambyrå skulle genomföra motsvarande produktion. Lägger du dessutom till kostnad för publicering i traditionell media med motsvarande räckvidd och interaktion, så blir det tydligt att Influencer Marketing är en otroligt kostnadseffektiv marknadsföringskanal.
Innehållet publiceras reklammärkt på blogg och i story och feed på Instagram. Här finns funktioner för läsarna att spara ner, klicka sig vidare till information eller dela till vänner och bekanta som man tror skulle vara intresserade av samma upplevelse.
Detta kanske blev en lång utläggning men jag hoppas du nu fått en mer nyanserad bild av hur arbetet går till och varför många destinationer väljer att använda Influencer Marketing i sin marknadskommunikation.
Det är ett omfattande arbete, precis som för vilken annan mediebyrå, fotograf, byrå eller skribent som helst. Att det sedan inte ser så ut i det publicerade materialet ligger ju i uppdragets natur och är hela poängen.
I all välmening.
”Vad hoppas ni att samarbetena ska leda till, fler följare eller fler besökare till Halland? Vad menar ni att ert inlägg gör för den halländska turistnäringen?”
Utifrån er fråga verkar det som att er ingång i ämnet Influencer Marketing präglas av okunskap, fördomar och bristande research. Skulle du ställt samma fråga till en skribent, fotograf, journalist, reklambyrå eller annan etablerad professionell aktör inom media? Hallands Nyheter hade en liknande granskning för ett par år sedan där jag och många andra slogs av okunskapen, fördomarna och oviljan att ta reda på fakta i både ledare och artiklar. Här hoppas jag att SVT kommer att representera en högre nivå av journalistik.
Du är välkommen att höra av dig igen med fler frågor.
Önskar dig en fin dag.
Mvh Kristin Lagerqvist”
Hoppas både du som läser detta och reportern som arbetar med reportaget får lite mer kött på benen kring hur arbetet ser ut på riktigt – bakom kamera, skärm och allt härligt innehåll som publiceras i rutan. Ha en fin dag nu.
Jag är kanske paranoid, men jag tycker det är lite märkligt att journalisten ställer just de frågorna just nu, om just Halland. Jag tänker med anledning av de rätt hårt vinklade reportagen i DN om Stedsans, där det var en hel del negativa vinklar om Region Halland/Visit Halland och deras arbete med influencers. Jag gissade direkt att journalisten vill få fram nåt ”smaskigt scoop”. Men det kanske bara är ett sammanträffande, sånt händer ju också. Tycker i alla fall det var klokt av dig att lämna ett tydligt och neutralt skriftligt svar och inte gå med på en intervju.
Lurigt. Jag jobbar som journalist och tycker inte att man kan förutsätta att journalister vet allt. En reporter som jobbar på nyhetsredaktion, kanske särskilt på en lokalredaktion, kan ha ett nytt ämne på bordet att sätta sig in i varje dag. De vet inte allt om allt. Jag tycker också att frågorna som reportern är ganska subjektiva och hade själv inte formulerat mig så, men har stor förståelse för att hen inte sitter på all förkunskap. Det är ju därför hen ställer frågor, och syftet är att upplysa tittarna om ett viktigt ämne.
Sen kan jag tycka att man som makthavare (vilket jag tycker att stora influensers räknas som) har ett visst ansvar att ställa upp på intervjuer, kanske särskilt när det handlar om hur man använder offentliga medel. Visit Halland ägs ju av Region Halland så jag antar att dina samarbeten med dem bekostas av skattemedel. Med andra ord är du en leverantör till offentlig sektor och såna avtal tycker jag ska kunna granskas precis som de som säljer tandvårdsverktyg, bussar eller sjukhussängar.
Med det sagt: jag förstår att det inte är kul att få fördomar om sitt jobb slängda i sitt ansikte. Men jag tycker att man kan bemöta dem på olika sätt.
Jag har full förståelse för att kommunen granskas kring hur de spenderar skattemedel. Jag har också förståelse för att journalister inte kan vara insatta i alla ämnen de får på sitt bord – därav mitt informativa svar om hur jag arbetar.
Jag tycker jag bemötte reporten neutralt och informativt och håller inte med om att jag har ett ansvar i att ställa upp på tv-intervjuer.
Kul och kul – som influencer är man van vid människors fördomar kring branschen. Men visst kan man önska att utbildade journalister ger en nyanserad bild av arbetet i både print och rörligt då de lyfter ämnet.
Detta är som sagt mitt bidrag till en mer nyanserad bild av hur jag arbetar och det är därför jag delar dialogen här.
Jag uppskattar verkligen det arbete du gör och möjligheten att få ta del av allt ditt innehåll kostnadsfritt. Jag har inga som helst problem med ett regioner eller företag använder sig av influencer marketing, det verkar vara ett supereffektivt sätt att jobba och som läsare njuter jag av bilderna och berättelserna.
Men. Jag tycker det är lite kruxigt att man som företagare i allmänhet och influencer i synnerhet – ganska enkelt kan ducka från att ställa upp på intervjuer för att i stället bemöta saker i sina egna kanaler där ingen ställer de viktiga följdfrågorna.
Jag fattar varför man väljer att göra så, såklart. I en tv-intervju på nyheterna hinner du kanske säga en tiondel av allt det du själv kan få fram på din blogg. Men jag tycker det är en trist utveckling för både medieklimatet och demokratin att man som influencer, företag, politiker eller forskare inte ställer upp i vanliga medier eftersom man kan ge en egen kommentar på sin blogg, i sitt pressrum eller på twitter. Det kanske är en cynisk inställning av mig eller så är det ett kvitto på något som är fel i branschen. Men jag önskar verkligen att fler kunde se våra public service-medier som en fantastisk gåva till folket i stället för ett skräckinjagande hot.
Fint att höra.
Jag förstår vad du menar – men kan utvecklingen också ske på grund av att traditionell media också förändrats med tiden med dess clickbait rubriker och ganska onyanserade vinklingar för att få mer visningar och uppmärksamhet? Jag tänker att det kan vara svårt att lita på att man blir schysst behandlad när det kommer till traditionell media – i sin egen kanal äger man narrativet.
Och mitt kommentarsfält är publikt öppet för alla slags frågor så har du några funderingar så tveka inte att fråga 🙂
Min första känsla när jag läste förfrågan så kändes det exakt så: fördomar och en redan förutfattad bild om vad yrket innebär. Tycker du gav ett riktigt bra svar. Uppdatera gärna om reportern återkommer till dig.
Jag har fått ett trevligt svar från reportern där hen tackade för utförlig information kring influencer marketing med destinationer och beklagade att ingen influencer som ville ställa upp på intervju.
Jag är säker på att Visit Halland kan ge en rättvis bild av hur arbetet går till och vad de får ut av samarbetet.
Så fint at du deler, dette var interresant.
Jeg synes at det blir for enkelt å kalle ditt samarbeid med fks VisitHalland for influencer markeding. Du er først og fremst bedriftseier og entrepenør i Halland, ikke «bare» influenser… Det er en lang vei fra denne type markedsføring du tilbyr Visit Halland og «influencer markeding» som fks. Sofie Elise her i Norge gjør for betakaroten.
Det synes for meg at du selger tilbud om markedsføringspakker med kyndig og profesjonell fotografering, gode salgstekster og gjennomført videreformidling av stemning og følelser, i tillegg til verdien av din plattform og rekkevidde. Derfor har Visit Halland inngått samarbeid med deg som profesjonell aktør innenfor markedsføring. Det handler jo om kvaliteten på dine bilder og tekst først og fremst. Når bedrifter i tillegg mottar materiale fra deg til bruk i egne kanaler, synes jeg det er slik at du jobber med markedsføring. Punktum. Anser ikke dette helt som «influencer markeding» i det hele tatt, det begrepet har en negativ ordlyd – og blir ikke riktig å benytte for det omfattende arbeidet som du tilbyr synes jeg. 💕
Kram
Hej, Jag skriver även om Halland och Varberg när jag inte reklammärker och får betalt för arbetet. Vid dessa tillfällen är det EJ Influencer Marketing.
Jag har gjort flertal betalda samarbeten och då är det lag på att jag reklammärker och är tydlig med att jag får betalt 🙂
Roligt att du uppskattar mitt arbete – tack!
Intressant att läsa om hur ett uppdrag som detta ser ut. Förstår nu att det är långa arbetsdagar med en massa jobb, och inte bara en trevlig gratissemester som kanske många tror. Tycker att reporterns fråga var fördomsfull, och att ditt svar var väldigt bra. Skulle vara roligt och se vad du får för respons på detta.
När det gäller dina uppdrag om Halland, så har jag följt dessa, och det har i alla falla givit mig en massa inspiration till att åka till Halland. Dina resereportage är alltid så bra. Sist var det väl till Skottland, och även dit blev jag än mer sugen på att åka efter att läst och sett dina bilder därifrån.
Tusen tack för reflektion och för att du uppskattar bloggen.
Utmärkt svar!
Det är så tråkigt att det finns en fördom mot oss i branschen. Kanske för att mer oseriösa influencers ofta uppmärksammas.
Ja, det beror på flera olika faktorer tänker jag. Men här finns ju en möjlighet att Influencer Marketing kan lyftas på ett bra, informativt och nyanserat sätt i medie. Det är positivt!
Hoppas det kommer fram i reportaget hur effektivt och gynnsamt influencer marketing kan vara för destinationer.
Jag tycker ingången är lite märklig. Det är väl inte du som influencer som ska svara på ”Vad hoppas ni att samarbetena ska leda till, fler följare eller fler besökare till Halland? Vad menar ni att ert inlägg gör för den halländska turistnäringen?”
Det är väl ändå Visit Halland som ska förklara det? De som faktiskt har valt att boka jobbet. Som influencer gör du ett jobb på uppdrag av dem – men du garanterar ingenting annat än din trafik och synlighet. Ibland vill kunden att ett samarbete ska vara varumärkesstärkande. Ibland vill kunden att det direkt ska leda till fler köp/bokningar. Beroende på vad kunden önskar så försöker man att skräddarsy sitt innehåll för att bäst möjliggöra det. Men man kan ju aldrig veta att man når fram helt. Och det är ju kunden som tar risken. Precis som den gör om den köper reklam på lokalbussarna eller i reklamradio. Det kan bli flipp eller flopp – precis som alltid när det handlar om reklam.
Tack för reflektion. Du har givetvis helt rätt och jag håller med 100%. Det finns helt klart olika ”targets” för köpt innehåll och det är upp till kunden vad de önskar få ut av nedslagen.
Vet att Visit Halland också fått komma till tals, berätta varför de arbetar med influencers och varför det är gynnsamt för dem.
Det är reklammärkta annonser i ett relativt nytt medie och jag håller verkligen med om att det finns mycket okunskap hos människor som inte är insatta i hur marknadsföring funkar. Vi får väl se vad det blir av det – hur vi som arbetar i mediet porträtteras och förhoppningsvis ger det en mer nyanserad bild av influencer marketing och arbetet bakom.
Precis Clara! Jag kanske tolkade frågorna fel och tom ännu ”värre” än ni gjort men som jag uppfattade det, frågade reportern dig Krickelin om vad du själv som influenser hoppades få ut av samarbetet, fler följare (till ditt eget konto alltså) eller fler besökare till Halland? (Dvs till kunden) Visserligen står det ”ni” och ”er/ert” men det används här bara som artigt tilltal, tex när reportern skriver ”om ni är i trakten” och ”Hoppas ni tycker det låter intressant att vara med”
Jag tyckte iaf att det var en märklig och ganska oförskämd fråga att ställa till Krickelin, som att frågan ens behöver ställas om huruvida man gör reklam för något för att boosta sig själva och sitt konto/varumärke eller för att det ska bli bra för kunden som betalat för reklamen. Som om att reportern inte fattat att det faktiskt är ett betalt arbete/uppdrag, ett lönearbete där kunden, Visit Halland köper ett uppdrag/reklam på en influencers kanal (precis som annan köpt reklam i tidningar, fb eller radio). Frågar de bara influencers eller även alla andra som gör reklam för olika saker eller tex platser om de gör det för att bli mer kända/få mer följare eller om de gör det för att fler ska köpa varan, besöka platsen eller bosätta sig där. Tänker tex på när Pernilla Wahlgren gjort reklam för Lidingö stad, tror de att hon gjorde det för att hon hoppades att få mer följare…?