Det började med den här bilden hos Julia Hichens blogg. Jag blev besatt!
Vilket jag kan tillägga har inte hänt på väldigt länge och då talar vi om år…. Blev så besatt att jag gick helt emot mina egna principer i att returnera grejer jag köpt online till och med. Returhanteringen hos konsumenter och företag är totalt spårad och ingenting jag vill stå bakom men det snackar vi om senare tycker jag.

För nu ska vi prata om den perfekta jeansskjortan! Läs Julias blogg och följ henne på Instagram förresten. En otrolig stilförebild!

Jag klickade hem en ljus skjorta jag tyckte stämde överens med första bilden jag sett.

Men så såg jag Johanna Bradford i en mörkare denim hon köpt hos Arket tror jag. Men va? Så mycket snyggare med klassisk denim ju… Vi började skriva till varandra och hon tyckte “min” kulör var riktigt fin också men att jag kanske skulle beställa en oversized.

Typ den här då eller?
Ja, snygg! Men om Johanna hade varit jag så skulle hon nog beställt en oversized klassisk herrskjorta.
Men ja!

Sagt och gjort. In på herrsortimentet och beställde.
Men en extra small – varför då?
När skjortan väl kom var den inte alls rymlig, klassisk och skön. Stramar den inte lite över ryggen?

Den ska ju sitta lite mer loose som på Leandra Medine Cohen. Vi har väl dock inte samma kroppsbyggnad.

Men alltså – så snyggt! Med pärlhalsband! Den gränslösa jakten fortsätter och det är verkligen inte något jag rekommenderar.
Men någonstans där ute finns den rätta!

Eller ska jag ta mig samman och vara nöjd med den här i mörk denim från herrstortimentet? Extra small?
Mina bröst känns definitivt för stora för den här.

Har tappat det verkar det som. Jag klickar hem en ny.

Och det värsta är att så här gör människor hela tiden, dagligen. Utan att tänka sig för. De klickar hem och provar, gratis frakt och gratis returer. Anställda står och packar, viker fint, lägger i kort, skriver ut fraktsedlar och bär lådor. Sedan kör lastbilar fram och tillbaka kors och tvärs genom landet för ogenomtänkta mobilköp från soffan.
När de större företagen sedan tar emot returerna är det oftast billigare att bara slänga eller bränna upp dem än att ha personal som står och stryker, viker, packar ner i snyggt emballage och in i lager igen. För mindre företag är det en enorm kostnad att hantera alla ogenomtänkta köp och returer – men det är  också spelets regler.
Självklart ska man ha rätt att returnera ett plagg som inte passar – så funkar onlinehandeln. Och i den fysiska butiken också för den delen.
Det är ju inte det jag menar. Jag tänker bara på att gemene man borde se över hur de klickar hem och returnerar kläder, vara lite mer medveten helt enkelt  – för allas skull.

Så jag tycker det är bra att företag tar betalt för frakt och returhantering och inte bakar in det i priset på plagget  – på det sättet tänker konsumenten efter lite innan köpet. Kollar en extra gång på måtten istället för att beställa både medium och small, testa hemma och skicka tillbaka. Jag kan inte fatta att jag nu köpt två skjortor jag kommer returnera och inte betala en enda spänn för varken för frakt eller retur…. Skäms!

Men satan i gatan så lätt det är att gå emot sina “principer” ibland. Tåls att tänka på tycker jag.

 

Kommentarer till “Den perfekta jeansskjortan

  1. Men den där skjortan var ju skitsnygg på dig.

    Bra att reflektera över detta Kristin. Det är nog många som känner igen sig. Jag köper sällan kläder, men vet med mig att när jag känner mig låg så är det lätt att klicka hem både det ena och det andra. Det kan vara nötter, superfoods, skönhetsprylar, böcker etc. Man känner det där pirret i kroppen när man väntar på sitt paket. Och när man väl fått paketet, öppnat och packat upp varorna, så försvinner den där dopamineffekten relativt snabbt, och man vill genast klicka hem något nytt istället.

    Hade ingen aning om att kläder slängs när det skickas tillbaka. Det är ju helt GALET! Däremot har jag läst att kläder kan skickas till andra länder för att packas om, vilket också känns helt fel.
    Det som är roligt med online shopping är ju att utbudet är större. Åker man till en galleri så är det ju samma butiker överallt.

  2. Hej Kristin, har inte läst din blogg på ett tag, men nu läste jag ikapp ett gäng inlägg. Blev bara så himla glad av allt. Det du skriver känns så snabbt, piggt, glatt och inte så försiktigt. Gillart skarpt!
    Tack:-)

  3. Tycker herrskjortan var fin på dig.

    Kanske en större storlek om du är obekväm men den ser inte för liten ut.

  4. En tanke om det här med oversize-mode. 🙂
    Jag tyckte länge att det var jättefult, men ögat vänjer sig och åsikter ändras, så nu klär jag mig ibland i en stor tröja också! Meeen… varför ska vi egentligen gömma våra kvinnokroppar i stora tält? Det är ju varken vackert eller feminint… tycker jag egentligen 🙃

  5. Men varför tar du xs på herr? Tänk på alla pyttesmå killar det finns där ute, vill du ha oversie tänker jag att du iallafall måste ta en S eller en M på herr, en XS är ju….liten? Dessutom har ju herr som sagt ingen plats för brösten, så upp i storlek tycker jag, perfekt färg på dig dock!

  6. Kanske inte returnera dem alls då utan själv ’betala’ priset (alltså inte kostnaden i pengar utan den i miljö, överproduktion osv)? Skänka dem vidare till 2nd hand för ngn att fynda en sprillans skjorta m prislappen kvar? Tror faktiskt inte de flesta shoppar planlöst heller, det låter nog rätt mkt som din story i de flesta fall. Finns möjligheten är det svårt att inte anv den, har gjort det jag med även om även jag är emot onlineshoppingreturer i princip.

    1. Många, för många, i den yngre delen av befolkningen shoppar planlöst. Det är ju som Kristin skriver; prylar, kläder mm, körs kors och tvärs och vi behöver alla öppna våra ögon och se på saker som de är.
      Alla vi behöver tänka igenom vårt egna leverne, i stort och i smått, och stå för det.

    2. Det finns både och det kan jag intyga som själv jobbar med online handel. Returrätten missbrukas å det grövsta av väldigt många människor och speciellt när frakt och returavgift är gratis.
      Jag gav ett exempel på hur fel det kan bli med ogenomtänkta köp där jag varken tittat på mått eller varit säker på kulör innan jag klickade hem –
      Att lämna nya skjortor till second hand för så mycket pengar har jag inte råd med. Men jag hade verkligen förstått om jag hade fått stå för frakt och retur.

      1. Jag väljer alltid i första hand att handla i fysisk butik, eftersom jag vill att butikerna ska överleva. Och för att jag gillar små personliga butiker med fina urval. (Som din).
        Håller absolut med dig om det där om fri frakt och konsekvenserna av det. Det är alldeles galet. De gånger jag köper online och returnerar känns det inte bra i magen.
        Fin blogg du har!

  7. Åk til en stoooooor second hand och prova igenom alla tusen jeansskjortor i tusen olika fabrikat som hänger där. Ta med tjejerna, gör en roadtrip av det och kom hem med den perfekta jeansskjortan 😉

      1. Eller hur! Tror det är detta jäkla “klicka hem” vi måste bort från. När det plötsligt tar för lång tid att åka till affär, leta ut och prova. Den där “instant satisfaction” som kommer från att klicka på köp som sen dör ut rätt snabbt, men som våra hjärnor letar efter igen och igen. OBS detta är inte kritik mot dig Kristin! Som du säger så ramlar vi alla dit. Fram för fler shopping-utflykter till stora second hand affärer istället.

        1. Precis så! Jag tror som du att om man behöver ta sig tid att fundera på vad man behöver, ta sig till en affär, prova och kanske köpa gör man mer genomtänkta köp. Det hjälper också till att begränsa utbudet. Gratis returer som dessutom ofta slängs (!) gör mig mörkrädd. Uppskattad Kristins tidigare inlägg där hon förklarade sina argument mot fria returer.

          1. Skjortene var fine de? Jeg har døtre som er bevisste og har påvirket meg til mer gjennomtenkt handel. Kjøper stort sett klær jeg har fra før i annen farge e.l. på nett, eller saker jeg har prøvd. Det føles fint. Men jeg gjorde unntak med bluser fra KLco:) Som ble vellykket🫶

Kommentarer stängda