Jag sitter på tåget till Stockholm. Signalfel i Partille och vi blir stående i en timme såklart. Undrar om jag hinner upp… Ska på pressträff och är en av talarna.

Sällskapet bredvid pratar om Black Week och ställer sig själva frågan om vilka som kan få för sig att köpa en skjorta till fullpris innan eller efter denna vecka. Jag lyssnar uppmärksamt på deras resonemang.

Utvecklingen och köpbeteendet inom handeln gör mig uppgiven – jag driver själv en verksamhet som naturligtvis är beroende av försäljningen inför jul och den här veckan där alla går bananas med rea precis samtidigt som alla vinterns nyheter lanseras känns bra märklig. Det blir lite moment 22 i min skalle. Självklart kan jag inte dumpa priserna mitt i julhandeln. Men varför ska konsumenten köpa mina produkter när de kan köpa kraftigt rabatterat hos andra aktörer?
Kan jag göra min produkt tillräckligt intressant för att kunden ska välja mig trots att andra sänker sina priser?

Det blågula stora varuhuset utanför Varberg slår försäljningsrekord på försäljningsrekord varje månad samtidigt som fler och fler butiker i vår lilla stad dukar under och får stänga. Lokaler gapar tomma och handeln uteblir, det handlas på Black Week, Singles Day och på stora varuhus som lyckas driva verksamhet med vinst för de köper in mängder av samma och får då bättre marginaler.
För en mindre aktör kan det se ut så här:
Jag köpte in några böcker till min butik idag och jag funderade lite på logiken i ekonomin. Boken kostade 169kr ex moms för mig som inköpspris och en stor bokbutik på nätet säljer samma bok ut till kund för 199kr ink moms.
Lägger jag på moms och normalt påslag för att tjäna pengar på boken så landar mitt pris ut till kund på 350-400kr inkl moms. Det är stor skillnad. Varför ska en kund handla boken hos mig…?

Jag har en hel del produkter hos mig som jag knappt tjänar några pengar alls på och varenda gång jag säljer dem slås de in i papper med snöre runt, läggs i en påse och får ett kort med.  Ibland känns det nästan som man går back så man hoppas kunden vill köpa något från mitt egna varumärke också där jag har bättre marginaler och tjänar lite pengar på köpet.
Om ni undrar varför jag säljer saker jag knappt tjänar pengar på så är det för att de skapar ett bättre mervärde för destinationen och man väljer att besöka min butik även om man inte känner till mina linnekläder eller mig som influencer. Men det är också för att jag kan exponera mitt varumärke i en vacker miljö bland produkter som samsas fint med mitt egna. Det är en medveten inkastare för helheten alltså.

För vad som gynnar mig är att jag har egen produktion av teblandningar och kläder – det som jag skapar reas inte ut hos en annan verksamhet. Det är bra. Men ändå…
Alla andra klädbutiker deltar i Black Week – har jag verkligen råd att låta bli? Men å andra sidan. Hoppar jag på tåget så köper mina kunder sina klädesplagg under den svarta veckan och då förstör jag för min egen julförsäljning. Det är sannerligen en utveckling som gör mig helt matt och får mig fundera över om jag ens ska hålla på med det här.
Min leverantör väntar på siffror och jag ska bestämma hur mycket av varje vara jag ska fylla lagret med inför ss25. Jag känner mig osäker och försöker vara realist. Jag pratar med andra i branschen, bollar tankar, rädslor och pepp…

Kanske ska jag satsa mer på tjänster där man inte behöver bygga lager för en mer hållbar affärsmodell när man går in i framtiden?  Tänkte jag skulle minska arbetet som influencer och satsa mer på K LAGERQVIST men måste också hålla upp fingret och se vart vinden blåser.

En sak vet jag. Och det är att jag har ett fantastiskt varumärke med otroliga produkter – det gäller bara att vara så kreativ och synlig man bara kan och inte springa på rädsla utan på mod och stolthet. Ta kloka beslut som blir hållbara in i framtiden och inte bygga för stort lager. Jag kan det här – jag måste peppa mig själv och mina branschkollegor.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om Black Week – jag har full förståelse för att handeln är som störst under dessa dagar och att man vill fynda sina julklappar.
Men det är en tråkig utveckling för mindre varumärken och handeln i stadskärnor – tyvärr kommer dessa inte längre kunna finnas kvar och det är såklart sorgligt för alla.

Jag har fler uppdrag som tur är och just nu så arbetar jag med utställningen för FORMEX. Är så galet utmanad och pirrig över detta. Får också lite hybris då jag blivit så vänligt bemött med både applåder och hurra – de gillar det här jag håller på att skapa och jag tycker själv att jag fått ihop något unikt, inspirerande och häftigt. Min tanke är att  livet ska få plats i miljön jag skapar – att det ska vara ett levande hem där de kreativa arbetet blir en del av inredningen. Ett projekt i varje rum som får ligga kvar på matbordet samtidigt som middagen dukas fram. Jag tänker på doften, musiken, kulörerna och känslan – vad ska man känna när man går genom utställningen?
Besökaren ska definitivt vilja komma tillbaka och titta en gång till innan hen lämnar mässan – för det ska vara så spännande att kika på allt så man bara vill ha mer.
Kanske lär man sig något av konstnärerna som kommer arbeta i mina rum…
Ja, för jag har väl berättat att jag har med mig vänner från Halland för att vara med mig och arbeta med olika konstobjekt live i min utställning?

Ska berätta mer om de sex kreatörer som följer med mig upp till FORMEX i januari.

Men nu först. Ja, jag tror vi hinner. För tåget rullar nu mot Stockholm och jag ska presenteras på pressträffen för journalister och influencers. Jag har med mig en analog presentation som jag har rullat ihop med ett senapsgult linneband och bär under armen med bestämda steg. Wish me luck!

I detta inlägget kan du läsa mer om marginaler och ekonomi och får förståelse för varför jag varken vill eller kan delta i Black Week.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer till “Har man råd att inte vara med?

  1. Jag lyssnade på din och Martinas podd idag och som alltid är det så himla härligt att höra era samtal om högt och lågt, ni är verkligen så välgörande att lyssna på, äkta och bjussar på er själva. Det låter som att ni kommer sluta podda och här är en som kommer sakna.
    Trevlig helg!

  2. Tycker det är bra att de flesta av ”mina” favoritaffärer inte är med på Black Week – och som tidigare nämnt här – man slipper stressen över att vänta på att det ska bli rea och tänker istället över köpet, en investering. Hellre några få plagg men att man trivs i dem – och för mig viktigt att det är så hållbart på alla sätt och vis. Men visst, jag har handlat några julklappar till 25% rabatt under Black Week – jag skulle ändå köpa dem så win-win!

    Tycker också det är en bra idé, som också redan nämnts här, att ta upp förbeställningar /intresse av plaggen så vet du vilka plagg som kan bli mest populära och vilka storlekar som behövs? Ser att storlek L och XL oftast tar slut nästan på en gång.

    Dina linnekläder är fantastiska och använder blusarna/skjortorna nästan varje dag! Har köpt på mig några de senaste åren. Min lilla skatt!

  3. Vi är många som aldrig handlar på black friday (tror jag? Jag gör i alla fall aldrig det). Kör på med din egen affärsplan!

    1. Jag tror att jättemånga passar på, varför skulle de inte 🙂
      & Jag vill verkligen inte döma någon som handlar eller säljer till reducerade priser på Black Friday heller – har full förståelse för detta!
      Men ville mest påtala vad det gör för branschen och de mindre aktörerna – ”framtvingad” rea känns inte bra i magen och är man inte med på tåget så ger det också konsekvenser för företagets.

      1. Ja och nu får jag äta upp vad jag skrev. För mina skor gick sönder igår och då passade det ju vääääldigt bra att köpa nya till 40 procent rabatt…
        Jag fattar vad du menar, jag menar mer att det inte är du och din verksamhet som är konstig, utan det ständiga reandet. Jag intervjuade Kappahls dåvarande VD för en massa år sedan. Han pratade väldigt intressant om rea och sa typ: ”Det är inte bra när vi gör kläder som folk bara vill köpa när det är rea på dem”. Helt sant ju.

  4. Jeg gleder meg til den dagen jeg skal besøke din butikk og kjøpe et plagg eller to. En glede som varer både før og etter er bevisst kjøp. Samtidig er jeg glad for at jeg kan kjøpe 8 julegaver på Lindex denne uken. Det ene utelukker ikke det andre.

  5. Jag handlar alla julklappar jag kan på black week eftersom jag är ekonomisk, varför skulle jag inte vilja handla när det är bästa pris? Blir dock irriterad på att det dragits ut till en vecka, en dag eller en helg räcker. Jag tycker det pågår en mottrend också: de som säljer varor med mervärde deltar sällan i black week, är min erfarenhet. Jag handlar från flera butiker som inte deltar. Det känns skönt på ett sätt och att kunna köpa vissa saker på black week möjliggör mer kvar i budgeten som så potentiellt kan nyttjas i/ hos mindre butiker/ aktörer.
    Som konsumenter är det viktigt att tänka till lite med, vill jag ha en levande stadskärna i min stad, ja då måste jag såklart handla där.

    1. Det är verkligen inte svart eller vitt – det är många som verkligen uppskattar denna vecka med reducerade priser och jag har stor respekt och förståelse för det. Vill verkligen aldrig skuldbelägga en kund utan ville bara påtala vad just Black Week gör för julhandeln ur företagarens perspektiv 🙂

  6. Så bra skrivet har aldrig deltagit i denna veckan med min butik. Det folk inte förstår är ju att det jag tjänar är det som gör att butiken kan leva. Dessutom bidrar det till högre konsumtion och handel för att det är billigt. Jag rear endast det som stått på hyllan för länge. Kul för kunden att kunna fynda också så klart. Mvh Malin

  7. Jag följer womensync som också har egna produkter och aldrig kör rea. Det ger mig ett lugn! Då vet jag att jag kan handla precis när jag vill och inte känna två dagar senare att jag hade kunnat spara x antal kronor om jag väntat.

  8. Jag förstår verkligen problematiken.

    Skulle vilja jämföra med tex Fjällräven som (vad jag sett, jag är ingen expert) aldrig har rea på sina egna produkter, och det inger en känsla av gediget värde och jag kan verkligen respektera deras inställning. Jag tänker att den kanske funkar för dig med?

    Samtidigt så ska tilläggas att jag själv inte har haft råd att köpa en jacka från Fjällräven jag suktat efter flera år, innan jag såg att det var rea via en återförsäljare. Jag har heller inte riktigt budget för att handla dina kläder (jag respekterar dina priser som ju är mer rimliga i fråga om vad ett plagg BORDE kosta för att det ska vara hållbar produktion), och då kan ju en rea vara ett alternativ att kunna köpa något man inte annars har råd med.

    Bara lite tankar från mig 🙂 Kör du på utan Black Friday – eller kan man kanske ge ett ANNAT värde? Tex att alla plagg som köps på black friday så [planteras ett träd/skänks en slant till välgörenhet eller liknande].

    Lycka till med dina fina kläder!

    1. En tanke gällande lagerhållning av produkter. Skulle du kunna jobba mer med förköp dvs kunden kan köpa plagget och sen syr du upp efter beställning och efterfrågan ?

      Jag kan känna en stress vid en ny lansering hos dig, jag vill inte göra några impulsköp utan tänker ofta länge innan jag gör en investering till min garderob. Tyvärr har det flera gånger inneburit att plagget som jag velat köpa från dig tagit slut och sen inte kommit tillbaka före jag landat i att investera i just det plagget från ditt varumärke.
      Kanske att plagg från tidigare kollektioner kan gå att köpa som beställningsvara? Då slipper du sitta på stora lager av plagg men erbjuder samtidigt en större variation och bredd av plagg till dina kunder.

      1. Tack för feeedback Johanna –
        Anledningen till varför vi inte kan sy upp plagg på beställning är för att då kommer de kosta ännu mer för kunden och vi behöver då också sitta på lager för tygerna som vi väver upp, färgar eller trycker våra mönster på. Det blir inte hållbart för oss.
        Vi försöker alltid räkna ut vilka plagg vi tror ska bli populära och beställer in kvantitet därefter – Men vi har ett stort utbud av klassiska blusar och byxor i vårt lager att erbjuda även om en annan vara tagit slut.