Nu har jag jobbat med näthandel i nästan tio år och lärt känna både fördelarna och nackdelarna med detta digitala sätt att konsumera. Jag jobbar med infrastukturen och drift kring försäljning online och även med kommunikationen inför och efter köp. Med det menar jag att man bygger upp ett förtroende till kunden och bygger en story kring sin produkt och når ut med den i det digitala bruset. Sedan tar jag emot feedback kring produkten och även ibland synpunkter på upplevelsen kring köpet. Människor som är missnöjda med upplevelsen kommer i regel inte tillbaka och vi får heller inte reda på vad som var negativt men en del hör av sig med feedback.
Jag tar tacksamt emot feedback på vårt arbete – detta använder jag till att förbättra företaget och erbjuda en ännu bättre upplevelse och sortiment.

En återkommande negativ feedback kring ett köp hos oss brukar vara ifrågasättandet av frakt – och returavgift. Därför tycker jag det är hög tid att diskutera detta fenomen med fri frakt och fria returer. Berätta lite hur vi tänker då vi faktiskt låter kunden stå för dessa kostnader hos KLco.

Jag anser att detta är ett försäljningsknep som företag tar till för att locka till fler impulsiva ogenomtänkta köp. Detta är inte hållbart varken ur klimatsynpunkt eller för företaget. I en retur så ligger så mycket mer än bara kostnaden till transportbolaget. Om jag som företagare ska stå för frakt och returavgift betyder  det att jag betalar fraktbolaget för deras tjänster, bekostar förpackningsmaterial samt att jag behöver betala min personal som först plockar ihop och packar varan och sedan tar emot samma vara, får vika och steama om och hantera emballaget och därefter gå in manuellt i vårt system för att hantera återbetalning till kund. Detta är en oerhörd kostnad för företaget och denna utgift packas istället in i priset på varan för de som väljer att jobba med fri retur och frakt. Eller så räknar företagen med att det klickas hem så mycket mer produkter på grund av att de bjuder på kostnaderna så det ena jämnar ut det andra.

Ett ganska osunt ekorrhjul inom näthandeln tycker jag – vissa stora företag försöker få ner utgifterna för hanteringen av returer och skickar till och med detta utomlands där arbetskostnaden inte är lika hög som i Sverige. Men detta resulterar bara i ännu fler fraktvägar och varan skickas runt och runt.
Många kunder är så bortskämda med att få fri frakt och retur så de klickar hem en av varje färg och alla storlekar för att kunna testa olika alternativ – det är kul och smidigt såklart! Men då tycker jag att det är rimligt att man får betala för detta . Vad tycker ni – är det ett hållbart sätt att konsumera nu när ni vet hur returhanteringen går till och hur mycket det kostar både ur klimatsynpunkt och ekonomiskt?

Jag ser hellre att våra kunder tänker till en extra gång innan de klickar hem en vara. Jag från min sida kan bli bättre på att skriva ut modellens storlek, fota andra kroppsformer, ha tydligare mått med skisser och mått på plaggen för att förenkla köpet för kunden. Har ni några tankar kring att göra det lättare att handla klokt och ansvarsfullt på nätet för er som kunder?

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer till “Liten skola i näthandel

  1. Du skriver att du vill ha feedback och ställer här en fråga till följarna. Men om svaret är ifrågasättande och inte hyllande, så blockas man. Stämmer det? Du vill ha våra åsikter men sållar bland dem? blir tråkigt ensidiga diskussioner då tycker jag.

  2. Jag uppskattar verkligen när man skriver hur lång modellen är och vilken stl som bärs. Som 1,65 lång blir de allra flesta kjolar/klänningar som maxi på mig om man betänker att de flesta modeller är runt 1,80…

  3. När jag säljer kläder på Tradera brukar jag vara noga med att skriva omkrets på midja, längd från axel, benlängd på byxa. Allt som underlättar för köparen! Jag förstår att ex. Zalando inte gör det pga miljarder kläder, men om KLco som ändå har ett begränsat utbud av kläder hade gjort det för varje storlek så hade det varit prima! Då hade jag också vågat köpa online (för oj vad kläderna är fina!). Det hade verkligen adderat ett värde för mig som köpare. (Vill också tillägga att jag tycker det är rimligt med kostnad för retur).

  4. Tycker det är på tiden att fler företag gör detta!
    Har jobbat hos ett postombud i en större stad och vid jul höll vi på att knäcka oss. När lagret redan är fullt och det kommer 7 burar till, samma visa dagen efter. Sen ser man samma personer som köper mer än dem har råd med, och skickar tillbaka samma paket de hämtade två dagar tidigare. Det är inte hållbart ur något perspektiv för någon.

  5. Bra förklarat och jag håller helt med dig! Ett problem (utöver det som många redan skriver om olika sorters modellkropp) som jag upplever, framförallt hos företag som främst marknadsför sig via instagram är färgerna på plaggen. Jag tycker det är otroligt svårt att få grepp om färgerna när det ofta används olika typer av filter och när de inte är fotade med ”rätt” ljus. Jag har haft möjlighet att besöka din butik och handla fysiskt, men har reagerat på att tex det mörkbruna linnetyget upplevdes varmare i tonen på bilderna än det var i verkligheten. Det är tyvärr den typen av nyansskillnader som gör att det blir retur för mig, och det känns extra tråkigt när det sker till ett mindre företag. Så det är mitt lilla medskick för att minska returer och underlätta för oss kunder: beskriv gärna färgerna i text och ha minst en bild fotade i studioljus 🙂

  6. Tack för att du belyser något som var obekant för mig! Skall tänka på det nästa gång som jag surar över fraktkostnaderna! Väldigt viktig information.

  7. Bra tänkt om det här med frakter och returer och det ohållbara i att klick hem för att prova. Heja dej! Skriv gärna om din syn på det miljövidriga i detta i något branschforum för klädbutiker också. Eller som öppen debattartikel i en större dagstidning

  8. En sak som försvårar för mig är att alla modeller är så långa. Plagg går ju att sy upp, men om midjan är fast, som på klänningen Mildred, kan det vara svårt att beräkna hur mycket längre ner den hamnar på mig. Det är inget problem när midjan är justerbar (typ klänningen Klara). Vet inte alls hur vanligt det är, men när jag läste önskemålen om modeller i fler storlekar kom jag på att mina enda felbeställningar har berott på det.

  9. Jag tycker att ni tänker helt rätt. Jag handlar väldigt mycket på nätet och jag har aldrig skickat tillbaka något. Det skulle aldrig falla mig in att köpa hem flera färger och eller storlekar. Man har ju inte bråttom när man nätshoppar, oftast finns rätt bra mått om det gäller kläder tex. Men även när det gäller möbler och inredning finns mått och oftast bra bilder. Känner jag mig inte säker klickar jag inte hem varan. Däremot är det ju superbra när nätföretagen har många bilder på kläder, utförliga mått och inredningsföremål placeras i ett sammanhang snarare än mot en tom bakgrund.

  10. Hej!

    Jag tycker det är bra att kunden får stå för fraktkostnaden av miljöskäl eftersom det är viktigt att tänka igenom sitt köp. Dock har jag flera gånger, inte från din sida, varit med om att storleksbeskeovningen av kläder är totalt missvisande. Handlade exempelvis för ett tag sedan ett par dyrare jeans från en internetsida där det angavs att modellen var liten i storleken vilket passar mig väl. När jag väl provar jeansen är de för stora och alltså stora i storlek, då jag beställt min vanliga jenssstorlek som alltid brukar fungera. Under sådana förhållanden kan jag tycka att fraktkostnaden inte ska utgå för retur, då jag omöjligt skulle kunna beställt en korrekt vara med den felaktiga beskrivningen. Som många här har kommenterat anser jag även att det är en fördel om varje plagg visas på fler än en modell och då gärna med olika kroppsform och storlek för att man som konsument ska kunna göra ett korrekt köp!

  11. Jag älskar alla dina inlägg som rör affärsutveckling och livet, särskilt som kvinnlig företagare och alldeles oavsett om man drivs av siffror eller kreativitet.

    Jag läste inlägget och även kommentarerna, ÄLSKAR ett levande kommentarsfält, och funderade lite. Begreppet “gratis frakt” är märkligt. Men däremot tycker jag att “frakt är inkluderat i priset” är ett annat sätt att beskriva det på, och att då lägga på frakt på priset så att kunden inte upplever det som en extra grej som irriterar är ju en win för alla. Win för kunden, och framförallt win för dig. Jag förstår ditt resonemang, men jag förstår också en kunds resonemang och om det går att sänka tröskeln till köp så är ju det allra bäst.

    Som boende i Jämtland med 8 mil till närmsta stad så har jag tänkt oerhört mycket på frakt och emballage på massa olika sätt. Dels frakt, dels returer – men också allt jäkla emballage som tar upp mycket av min tid och min yta här hemma. Dessutom är det skitjobbigt att gå med returer till affären. Som kund vill jag helst undvika returer och som företag vill man också helst undvika returer pga dyrt. Större bolag ser den kostnaden som en anledning att hjälpa kunden göra mer korrekta köp, vilket är bra. För att förtjänsten på produkten ska bli bättre finns anledning att göra mer ordentliga storleksguider, fota på olika kroppar och bättre förklara material och passform. Hade kostnaden för returen alltid legat på kunden som standard hade inga sådana initiativ påbörjats, eftersom initiativen inte varit lika ekonomiskt tvungna. Kanske är det inte vad man väljer att göra som företagare som kommer göra skillnad, utan hur man kommunicerar det.

    Jag minns att jag var till Sebastien Boudéts bageri i Stockholm för några år sedan och överhörde en konversation mellan honom och en kund. Kunden ville ha påtår på kaffet och frågade om det ingick. Sebastien svarade att nej, det ingick inte. För den andra koppen kaffe krävde lika mycket av mannen/kvinnan som plockade kaffebönan, som den första koppen kaffe gjorde. Så därför kostade alla koppar kaffe pengar. Jag tyckte det var ett fint sätt att beskriva det på.

    Tack för platsen att skriva min oerhört präktiga kommentar på (VEM ÄR JAG ENS?? Lol)

  12. Hej!
    Toppen att du tar upp detta. Jag beställer gärna fraktlöst från t.ex. apotea men när det gäller kläder tänker jag till mer. Fast alltid glad om det är fraktlöst där också. Men inser problematiken och försöker att inte missbruka det t.ex. beställa fler storlekar och testa.
    När budgeten är liten så har fraktlöst en stark dragningskraft dock.
    Kram

  13. Hej! Så bra förklarat! Jag gillar gratis frakt, speciellt om jag lägger en större summa pengar på det jag beställer men det är inte avgörande för huruvida jag beställer eller inte. Men på nåt sätt känns det som ett litet tack från företaget, typ kul att du är här och spenderar dina pengar. Ska dock tilläggas att här gör jag dumt nog skillnad på företag och företag. Små företag som packar fint fint fint (ta åt dig!) och skickar med ett snällt kort om att man hoppas att allt ska kännas bra betalar jag hellre än storföretag. Men det är ju bara knäppt egentligen.

    Gratis returer tycker jag är dumheter, klart konsumenten ska betala! Att beställa på sig massa bara för att det är kul är ju ansvarslöst på så många sätt, bor man utan shoppingmöjligheter och dessutom inte jobbar i en stad som erbjuder det får man väl planera in en dag när man tar sig till en större stad och provar sig igenom det man vill. Alternativt då betala för nöjet att få testa allt hemma.

    Sen vill jag säga att jag håller med om att det vore toppen att få se kläderna på andra (och andra typer av kroppar). Älskar bilderna på era kläder och miljön ni fotar dem i men för att få en bättre uppfattning om hur det kommer se ut på mig skulle jag gärna se annat också. Ett annat ställe jag handlar från har den funktionen i sin recensionsfunktion, där lägger folk in vad de tycker, sina mått och en bild. Förutom att använda olika typer av modeller kanske det skulle kunna vara något?

    Sist men inte minst, jag uppskattar verkligen det du gör! Din blogg och KLCO inspirerar mig mycket, nån gång när jag har vägarna förbi ska jag våga mig in i själva butiken också.

    1. Men det var något av det dummaste jag läst. Hur många kan planera in en dag till Varberg för att prova kläder? Missförstå mig rätt, Varberg är en mycket trevlig stad som jag rekommenderar alla att åka till.
      Det finns så många människor som inte har möjlighet att ta sig till en större stad som har just det urvalet av kläder som de vill ha. Att beställa är kanske enda möjligheten. För mig är det det då jag bor i en mycket liten stad och måste åka bil eller tåg rätt långt för att komma till en stad med många klädaffärer.
      Jag beställer i stort sett alla mina kläder men skulle aldrig räkna med vare sig gratis frakt eller retur. Nu är det oftast gratis retur där jag bor men jag har också beställt där de resonerar så att kunden måste betala egen retur och då också tänka till lite extra med storlek och färgval. Om man vill tänka till lite är ju en möjlighet att man tex beställer mindre antal gånger per år för att minska på fraktkostnad och miljö.

      1. Nu finns det ju fler platser än Varberg att shoppa i? Så jag menade mest att slentrianmässigt beställa på sig massa plagg i olika färger och storlekar för nöjet att testa loss hemma inte är ok tycker jag, inte minst av miljömässiga skäl. Enstaka plagg enstaka gånger som är svåra att få tag i – absolut, men då får man enligt mig också vara beredd att betala frakten.

        Jag tror att du och jag resonerar ganska lika faktiskt, det verkar så när jag läser din kommentar, men att du kanske förstod det som att jag menar att man hur lätt som helst kan åka till just KLCO i Varberg en dag. Det menar jag inte, min tanke kring det var i ett större perspektiv än just det här företaget (som jag också beställer från) i just den här staden.

        Ha en fin dag 🙂

  14. Jättebra att du tar dig tid att förklara detta – tack! Jag kommer helt klart tänka ett extra varv nästa gång jag ska köpa något online och funderar över fraktkostnader, storlekar osv.🤗

  15. Hej,
    Vilken tid och engagemang du lägger ner på din butik, näthandeln och även dina kunder är fantastiskt!
    Jag tycker att det är så tråkigt när jag läser vissa kommentarer från dina kunder. De är är stor skillnad på att ha en butik och näthandel och inte tillhöra de stora företagen. Du får mer hjälp och direkt kontakt, upplevelsen i butiken och i webbshoppen än vad du någon sin kan få i när du handlar fysiskt el online på ett av alla stor företag. Dessutom är det hållbart för miljön och för vår framtid.
    Jag tycker att det är självklart att man betalar frakt/retur för att få den servicen och för att småföretagare som du ska finnas kvar❣️

  16. Även fast jag VET hur dåligt det är att saker skickas fram och tillbaka, kanske t o m skickas utomlands för att packas om osv så klickar jag gärna hem lite extra grejer när jag egentligen bara ska köpa en ny t-shirt, kanske beställer olika storlekar, kanske sånt jag vet att jag egentligen inte kommer behålla – bara för att det är kul att prova kläder… Bor på landet, så kan liksom inte bara glida runt på stan och kika i affärer, så detta blir mitt sätt att ”fönstershoppa” lr prova kläder för att det är trevligt och inspirerande. Jättedumt! Gör ju aldrig så om frakt/retur kostar extra! Tyvärr är jag ju inte direkt ensam om att vara såhär pinsamt dum. Så jag tycker ni tänker helt rätt, klart kunden ska stå för frakten, och definitivt eventuella returer.!

    Dom som tycker det är störigt med fraktkostnad eller tycker era plagg är för dyra (dvs ej förstår värdet av kvalitet/hantverk och ej bryr sig om att dom som syr kläderna ska få bra lön) är väl helt enkelt inte er målgrupp? 🙂

    Håller med om att det vore toppen med t ex mer uppgifter om modellens storlek och bilder på fler typer av kroppar för att gör det enklare. Har ni tänkt göra era kläder i större storlek framöver? Hoppas det! Tjocka och stora personer vill ha också ha snygga välsydda kläder i bra kvalitet, är supertrist att inte ha nåt annat val än ”fast fashion” bara för att man har strl xxl/3xl, så där har ni en potentiell marknad om ni verkligen vill göra skillnad!

  17. Det är fullt rimligt att jag som kund står för den kostnaden. Dock skulle det underlätta mycket om man fick se plaggen på flera typer av kroppar. Som en m/l är det jättesvårt att få en föreställning om plaggets passform när man bara ser bilder på en kroppstyp som inte representerar mig. Detta gör att jag drar mig för att handla trotts att jag egentligen vill.

      1. Jag håller med om detta. Jag hade gärna köpt kläder från er men som kort och rund har jag ingen aning om hur era kläder sitter på mig eftersom era (fantastiska!) bilder bara är på kroppar som är långt från min egen 😊

      2. Ja det hjelper mye å få opplyst høyde på modell og størrelsen på plagget de har på seg, da kan man sammenligne med seg selv.

    1. instämmer, svårt att se om plaggen passar vilket det inte gör i de flesta fallen då jag inte har en ‘normal’ kropp. då avstår jag hellre och köper nånannanstans (både online och i butik).

    2. En till här som håller med! Är lång (!) men inte “stor” i kroppen. Vill också gärna se era fina kläder på andra kroppar än Small och Small. Tack för superfina kläder och genomtänkt koncept! Har just köpt Klara (?? Skjortklänning med ärm) klänning i blått och använt den massor redan!!💙

  18. Måste erkänna att jag som konsument irriterar mig på dyra frakt och retur avgifter, även om jag 100% förstår miljö-problematiken (särskilt med tanke på att mycket returnerade plagg aldrig blir sålda igen – helt sjukt!)

    Jag tycker dock inte riktigt resonemanget kring kostnaderna håller? Det är väl lite som att säga “om du vill handla i vår fysiska butik får du betala en extra avgift, för vi måste ju ha lokal, hyra, skyltning, personal, styling, etc”. Har man en digital affärsmodell känns frakt och retur som en del av baskostnaden för att driva sin verksamhet?

    Kanske finns det alternativ att komma åt det “onödiga” returnerandet? Avgift om man köper samma plagg i flera olika storlekar? Blir bättre på att visa plaggen på flera kroppar, för att ge bättre uppfattning om passform?

    1. Tack för avtryck – Ska absolut försöka fota kläderna på fler sorters kroppar.

      Jag håller inte riktigt med i jämförelsen av fysisk butik. Jag tycker det är helt olika saker. Jag är beredd att lägga ner väldigt mycket pengar, tid och energi för att kunder ska få en fantastisk upplevelse i vår butik och likadant i webbutiken där det såklart också kostar att hålla den öppen med alla digitala avgifter, service, arbete med bilder och texter osv.
      Allt detta är kostnader som packas in i priserna av våra produkter.

      Nu pratar jag om avgifter kring frakt och returer – och att om jag som företagare bakar in detta i priserna så resulterar det i fler ogenomtänkta köp och fler returer. Vi skulle absolut kunna göra så men har valt att låta bli för vi anser att det skapar ett osunt och vårdslöst sätt att klicka hem produkter online för många kunder.

      Jag tror att många webshopar känner sig tvungna till att ha gratis frakt och returer även fast de varken har råd eller vill det – för att konkurrensen är så hård mellan dem som säljer samma produkter. Det är bara googla runt tills du hittar en rabattkod eller ett erbjudande om gratis frakt för den produkten du vill köpa och då förlorar den första butiken sin kund pga ev det.
      Eftersom våra produkter inte säljs någon annanstans än hos oss så behöver vi inte förhålla oss till detta – hade vi haft en handfull återförsäljare online som sålt våra kläder så är det mycket möjligt att vi hade fått anpassa oss till detta klimat online.
      Men som sagt, resultatet hade då blivit att fler handlar ogenomtänkt och det ger konsekvenser vi inte vill bidra till. 🙂
      Är du med på mitt resonemang?

  19. Detta var ju ingen direkt skola i näthandel. Självklart behöver man få prova kläderna för att se hur de sitter innan man bestämmer sig och frakt bör därför vara kostnadsfri. I synnerhet om kläderna är så otroligt dyra som i din butik.

    1. Hej Klädkällan,
      Då tror jag inte du förstod vad jag menade.
      Läste du inte mitt resonemang kring returer?

      Våra kläder har sina priser på grund av kvaliteten på linet och hantverket kring sömnaden ~ dessutom görs de i Europa och inte i de lågavlönade länderna. De är alltså väldigt dyra att sy upp och kostar därefter.

      Idag har onlinehandeln inom mode 30-50% returer och detta är naturligtvis inte hållbart varken ekonomiskt och miljömässigt. Jag tycker absolut att det är en liten skola inom näthandel – tänker att många inte förstår vilka konsekvenser returer ger. Vi har mycket mindre och det tror jag beror på både hög kvalitet och att vi tar betalt för frakt och returer.

      Självklart ska man inte behålla något som inte passar ~ men jag hoppas att denna förklaring till varför vi tar ut dessa utgifter resonerar med de flesta av våra kunder.

      Välj att komma till vår butik och prova istället om du har vägarna förbi ~ du är varmt välkommen!

      1. Jag tycker det var jättebra att du tog upp detta! All “gratis” frakt hit och dit betalas ju dels av oss kunder men men bidrar också till en hemsk logistikmarknad. De som ska frakta allting ska också ha en hållbar arbetsmiljö och skälig lön. De ska inte behöva sova i sina lastbilar utefter vägarna och göra sina behov i skogen för att sedan skicka hem sin lilla lön till sin familj i hemlandet, som de aldrig träffar.
        Så precis som att ni väljer mer etiska “råvaror” så tycker jag det är toppen att ni även har med det tänket i hela processen. Tack för ett sunt och bra inlägg!

  20. Håller med dig. Klokt resonemang och viktigt att lyfta detta <3 Det är också stor skillnad på hantverk och massproduktion..
    Svårt såklart, att veta passform eller storlek, men hjälper mycket med modellens längd, flera bilder och eventuellt flera modeller.

    1. Jag håller med precis, superfina kläder men eftersom jag inte har Small så tycker jag det är svårt att få en uppfattning av hur de skulle sitta på mig som är M/L.

      Jag tycker det är helt rätt att kunden betalar returen. Det gör man ju alltid, men hos vissa så är det inbakat i alla plaggs grundpriser.