I början av förra året signade jag upp mig på ett medlemskap hos Crossfit. Det var egentligen slumpen som valde träningsform för mig då min vän och kollega tipsade om ett erbjudande gymmet hade. Eftersom det låg i samma område som jag arbetade i och för att jag fick träningssällskap så sa jag ja på stående fot. Jag tänkte nog inte ens på vad Crossfit egentligen var faktiskt – googlade inte ens utan det bara gick av farten.
I erbjudandet tror jag det var fyra tillfällen med PT och en konsultation – därefter kunde man själv sätta upp sig på gruppass i boxen.

Att komma till en CrossFit-box, som gymmen kallas, kan kanske kännas lite ovant i början. Det ser inte ut som ett vanligt gym med maskiner utan det är en stor ställning i mitten med riggar som man använder ofta och här står också alla vikter. Begreppen som används  i passen är på engelska och kan kombineras i nästan oändliga varianter. Det kan därför ta tid att förstå vad som ska hända på passet. Jag kan fortfarande komma till ett pass och ha noll koll på vad det står på skärmen även fast jag hållit på i över ett år nu. Som tur är förklarar och visar coacherna alltid vilka rörelser som ska göras och hur passet ska utföras – det gör de på exakt alla pass man går på. I början tyckte jag det var lite pinsamt att fråga när jag inte hängde med men kollade då på alla andra.
Man ska tänka på att i början är det betydligt viktigare att tänka på tekniken än på att lyfta tungt.

Exempel på vilka uttryck som används:
AMRAP – As Many Rounds as Possible :
Så många varv som möjligt av en övning under en bestämd tid
Box : En CrossFit sal kallas för en box, men även en lådan/boxen som man använder för att bland annat hoppa på
DU – Double Under : Att hoppa en gång medans hopprepet far två varv runt kroppen.

Huvudsakligen baseras Crossfit på tre kompetenser – gymnastik, olympiska lyft och kondition. Tillsammans skapar dessa en träningshybrid av hård träning som överträffar respektive träningsform på egen hand. Det råder ett starkt kulturskapande inom Crossfit. Jag känner den kraften tydligt på gymmet där jag går och det är nog därför jag också fallit för sporten.
När jag läser på om crossfit inför skrivandet av detta inlägg så förstår jag att den grundar sig i den gemenskap och starka vi-känsla som träningsformen skapar genom hård träning och positiv attityd. Crossfit-kulturen är öppen och välkomnande, det är en arena som är till för alla. Både min och många andras åsikt om  träningen är att ha ett öppet och ödmjukt förhållningssätt gentemot sig själv och andra, för vara en del av kulturen.

CrossFit kombinerar styrka, uthållighet, kraft, balans, flexibilitet och gymnastisk – du blir inte bäst på något utan du blir du duktig på det mesta. Ett pass ställer varierande krav på dig som utövare och ger olika resultat så din kropp måste då anpassa sig till flera saker samtidigt. Jag är svag i push ups med stark i till exempel marklyft, älskar att ro och när passen går fort  – eftersom passen är så varierade så blir allt väldigt roligt även om det är några moment som man behärskar sämre.

Man utgår alltid från sig själv och sin egen nivå –  i min box använder man sig ett system som kallas Level Method.
Level Method är ett nivåbaserat system som mäter var du befinner dig just nu i din träningsform och kan identifiera dina styrkor och svagheter. Det är genom 15 olika “tester” som mäter allt från styrka, rörlighet och uthållighet till mjölksyretolerans du får din färg.
Jag började på gul och gick ganska snabbt över till orange och nu kör jag ofta blå. Men det beror alltid på både dagsform och övning. Jag upplever inte att det ä någon jämförelse alls mellan utövarna i passen utan tycker snarare man blir peppad och får beröm från dem som ligger på de övre färgerna. Färgerna innebär att det finns alltså en nivå för ALLA, och att alla kan träna tillsammans oberoende av vilken fysik och erfarenhet man har. Det ser krångligt ut men du behöver verkligen inte alls sätta in dig i detta – coachen guidar dig och det är bara hänga med i början utan att fatta någonting.
Du bokar enkelt pass i en app och där ser du också vem som håller i passet. Lätt som en plätt tycker jag som anser mig själv vara lite korkad när det kommer till att hålla reda på siffror och namn.

Det enda jag behöver göra är att boka en tid, dyka upp ombytt ungefär fem minuter innan pass, bestämma vilken nivå jag ska lägga mig på idag och så gör jag bara vad min coach säger. Så skräms inte bort nu om du tycker idrottsformen verkar krånglig.

Den första konsultationen jag fick innan starten var både informativ och trygg. Där satte vi oss ner tillsammans och tog reda på mina förutsättningar, hur mitt liv såg ut, om jag hade någon tidigare erfarenhet av träning, vilka målsättningar jag hade och om jag hade några skador eller annat som vi behövde ta hänsyn till i träningen. Vi gjorde även Inbodyscan. Det är en apparat som mäter kroppssammansättningen – som en selfie på insidan helt enkelt. Bukfett – viceralt fett – inre organfett, muskelmassa och hur det är fördelat på kroppen, fettmassa och hur det är fördelat på kroppen, vätskebalans & protein. Jag har fått rådet att äta mer protein för att klara av de träningsmål jag har – började med att ha tre pass i veckan 2023 och. har ny som mål att boka in fyra i år.
Detta var verkligen intressant att ta del av. När jag sedan skulle ha min första PT-timme hade min coach massa information om vem jag var och la upp passet efter det. Väldigt tryggt!
Vi har målsamtal och bodyscan var tredje månad nu – muskelmassan ökar och kroppsfettet går ner. Jag har gått upp en del sedan jag började träna och det är helt naturligt då muskler väger mer än fett. (rättelse: volymen på massan alltså)
En Inbodyscan är ingenting man behöver göra så har du triggers när det kommer till vikt och siffror så stå över detta moment. Det viktiga är ju hur du känner dig mentalt och fysiskt.
Under målsamtal brukar vi mest prata träningsglädje – om hur träningen får mig att må i livet och vi fokuserar väldigt lite på våg och siffror.

I nästa avsnitt, del 3, så ska jag berätta om vad träningen ger mig och om hur jag mår. Har ni några frågor om Crossfit förresten? Om jag inte kan svara själv så kan jag kolla med min coach kanske.
Här tycker jag annars det står väldigt informativt om du vill läsa mer.

Innan du sätter upp dig på ett gym i din stad så tycker jag du ska kolla runt kring vad det är för kultur som råder – vissa crossfit gym kan vara mindre inkluderande än andra såklart och det är väl så i alla miljöer och sammanhang man vistas i helt enkelt. Se till att hitta en mjuk och trygg plats för dig att utvecklas på.
Det finns en hel del fördomar om crossfit och det är säkert så att de kan stämma på vissa gym men det är inget jag själv upplevt så se till att skapa dig en egen uppfattning.

Jag tänker att det gäller att finna en träningsform som passar dig – springer du själv i skogen och lyfter vikter i källaren så är ju det toppen. Men behöver du lite draghjälp och energi från andra samt rolig variation så kanske crossfit är något för dig?
Så här ser träningsformen ut som jag fastnade för och allt är ju individuellt såklart.

Här finner du del 1 av denna bloggserie om träning 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer till “Min träningsresa – Del 2 – Om Crossfit som träningsform

  1. Kul att läsa! Själv trivs jag bäst med att kliva in i min styrketräningsbubbla och träna vad jag vill, när jag vill och i mitt eget tempo. Gruppass blir jag bara stressad av! Det handlar verkligen om att hitta det träningssätt som passar ens personlighet och liv <3

  2. Fastnade också för just crossfit för två år sedan – dock precis när jag blev utmattad. Älskar den varierande träningen (undviker den mest högintensiva konditionsträningen pga utmattningen vill inte riktigt vara med på den), och tycker också om att man alltid kan anpassa efter egen kropp, dagsform och styrka. Tyckte i början att det var skitjobbigt att se alla unga som “alla var svinduktiga” (stämde såklart inte, men man ser ju inte alltid det), men nu känner jag ändå att jag gör framsteg i min egen kropp och det är ju huvudsaken!

  3. Det låter helt klart som en väldigt tuff men bra träningsmetod. Men jag tänkte på det här uttrycket att muskler väger mer än fett. Ett kilo är ju alltid ett kilo oavsett vad det är för något.

    1. Drt har du rätt i – jag borde formulerat mig mer tydligt
      Muskler väger inte mer än fett utan ett kilo muskler väger lika mycket som ett kilo fett. Ett kilo muskler har däremot en mindre volym och tar mindre plats än ett kilo fett. Musklerna är kroppens kraftverk och ju mer muskler du har, desto mer energi förbrukar du. 🙂